De kachelmotor in mijn Xantia zonder airco doet het niet. Heb de auto in deze staat gekocht, dacht dat het iets kleins was. De oorspronkelijke motor was totaal doorgebrand, deze heb ik vervangen door eentje van de sloop. Ik weet dat deze kachelmotor werkt, want rechtstreeks op de accu doet die het.
Zekering nr. 20 heb ik gecontroleerd en is nog heel.
Ik vermoed zelf dat de kachelweerstand ook de geest heeft gegeven maar toen ik vanmiddag aan het nameten was, kon ik op geen enkele pin van de plug van de kachelweerstand een voltage meten.
Als ik het opzoek kom ik alleen maar informatie over de auto’s met airco tegen. Deze heeft dus niet de transistorschakeling op de motor. Heeft iemand een schema, pinout of ideeën om me verder te helpen?
Kleine toevoeging: Iemand heeft ooit het contactslot al vervangen dus ik verwacht niet dat dat het probleem is.
[quote author=“hellum” date=“1642020741”... kon ik op geen enkele pin van de plug van de kachelweerstand een voltage meten.
Hoe meet je? En waar is je multimeter op ingesteld?
Ik zou beginnen twee metingen doen:
1) kijken of er de kachelweerstand wel weerstand heeft. Als die oneindig hoog is dan is die stuk.
2) meten of er aan de voedende kant 12V staat t.o.v. van een massapunt.
Wim,
Disciplus Simplex
Soortgelijk probleem gezien met de airco uitvoering, bleek in het dashboard paneel te zitten.
Doet hij helemaal niets, ook niet op de hoogste stand?
Wel vreemd dat de motor doorgebrand was.
Dan zou je haast zeggen dat hij geblokkeerd werd in de gemonteerde stand…
wimb schreef:
Hoe meet je? En waar is je multimeter op ingesteld?
Ik zou beginnen twee metingen doen:
1) kijken of er de kachelweerstand wel weerstand heeft. Als die oneindig hoog is dan is die stuk.
2) meten of er aan de voedende kant 12V staat t.o.v. van een massapunt.
Ik heb de spanning tussen de massa van de auto en alle pinnen van de plug op de kachelweerstand gemeten. Allemaal niets, ongeacht de stand van de schakelaar. Ik met de 20v instelling van mijn multimeter.
Ik weet niet precies hoe dit circuit werkt maar ik zou altijd tenminste 1 pin met spanning verwachten. Als ik straks thuis ben zal ik de kachelweerstand ook nog even loshalen en doormeten maar ik denk niet dat het probleem daar zit.
Komt er dan ook geen 12V op die dikke draad te staan, die vanaf het contactslot komt?
Als daar geen spanning staat, is het contactslot toch verdachte #1.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
H@ns schreef:Soortgelijk probleem gezien met de airco uitvoering, bleek in het dashboard paneel te zitten.
Doet hij helemaal niets, ook niet op de hoogste stand?Wel vreemd dat de motor doorgebrand was.
Dan zou je haast zeggen dat hij geblokkeerd werd in de gemonteerde stand…
Motor doet echt helemaal niets.
Oorspronkelijke motor is behoorlijk gecorrodeerd dus is op zich niet heel gek dat die vast bleef zitten.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is het niet zo dat die fan het alleen maar doet met draaiende motor?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Bij de systemen met een automatische regeling werkt dat inderdaad alleen als de motor loopt.
Maar of dat ook zó is bij het simpele systeem met weerstand-regeling, weet ik niet.
Ik verwacht eigenlijk van niet, omdat er geen elektronica tussen zit zoals bij de automatische regeling.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ondertussen heb ik een schema gevonden (Haynes manual) en het zou gewoon moeten werken op contact. Ik moet nu eerst kijken of de schakelaar uberhaupt iets van spanning krijgt. Als dat het geval is, dan is waarschijnlijk schakelaar stuk. Is dat niet het geval dan moet ik iets verzinnen om er stroom op te krijgen (desnoods trek ik een kabel vanaf de accu met een simpel relaistje op het contactslot).
Dat laatste was ook de “work-around” die veelal gehanteerd werd door Xantia T1 rijders die hun ervaringen deelden op het oude Xantia Forum XCNL.
Dáár stond ook het schema hoe dat makkelijk gedaan kon worden, volgens dat principe dat jij beschrijft.
Overigens, als ik me goed herinner loopt ook de achterruitverwarming via dat contact.
Doet die het ook niet?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ok, ik ben een stuk verder. Iemand is in het verleden er al mee bezig geweest. De “nieuwe” draad maakte geen goed contact en daardoor kon ik helemaal niets meten. Nu blijkt alleen dat de kachelweerstand alsnog kapot is, ik heb nu de dikste draad doorverbonden met die naar de kachelmotor en op die manier doet de hoogste stand het in ieder geval. Heb een nieuwe kachelweerstand besteld.
In ieder geval kan ik nu weer veilig rijden, ook al is het een beetje luid.
Die “kachelweerstand” brandt door als de fan het niet doet. Hij wordt namelijk gekoeld door de luchtstroom die de fan opwekt, als die ontbreekt is het heel gauw afgelopen met die weerstanden.
Je schreef eerder dat de motor kapot geweest is, dat zal dan wellicht de oorzaak geweest zijn van het doorbranden van de weerstanden.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
JW schreef:Die “kachelweerstand” brandt door als de fan het niet doet. Hij wordt namelijk gekoeld door de luchtstroom die de fan opwekt, als die ontbreekt is het heel gauw afgelopen met die weerstanden.
De gedachte achter dit beunontwerp heb ik nooit begrepen. Wanneer de ventilator het langzaamste draait, dus de luchtstroom het geringste is, verstookt die weerstand de meeste warmte en wordt het minste gekoeld.
Omdat mensen de aanjager in de langzaamste stand laten draaien, brandt die weerstand door. Dat was bij de Golf II van mijn ouders uit ‘84 al zo en dat had ik ook weer bij de Seat uit 2003.
Wim,
Disciplus Simplex
Nee, dat is niet zo. Op de laagste stand trekt de motor weinig stroom, dan worden de weerstanden dus niet erg warm.
Het te dissiperen vermogen is te berekenen met W=I²R, als de stroom twee keer zo klein wordt, is het vermogen maar een kwart.
In dit geval wordt er meer weerstand in het circuit gebracht, maar het vermogen neemt toch duidelijk af, door die kwadratische functie bij de stroom.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Heb nu alles werkend!
Zit jammer genoeg alleen een rateltje in het motortje van de sloop (echt het motortje zelf). Dus nu maar eens kijken of ik ergens een nieuwe kan vinden.