Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Voor zo’n AG/Teleflex GFI-verdamper is blijkbaar juist prima aan revisiesetjes te komen. Ik heb er een besteld, dan zullen we wel zien of het helpt om dat apparaat op te knappen. Ik heb zo het idee dat dat zelfs veel helpt en dat er ook nog wel een aantal oudere merkwaardigheden door zouden kunnen verdwijnen. Het is wel nog even afwachten in hoeverre die verdamper zelf verder niet beschadigd is, maar dat zullen we dan wel zien. Ik maak het koelsysteem liever maar één keer open, dus we wagen er een setje aan. De kosten daarvan zijn met zo’n 36 euro inclusief verzending ook wel te overzien, dus dan is het alleen al lekker om aan zo’n werkstuk te kunnen beginnen met de spullen voor de greep.
Nou ja. We gaan het wel beleven!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Revisiesetje is al binnen ook. Dan zullen we daar op eerstvolgende gelegenheid eens mee aan de slag.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-01-2019
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
Zo, dat was gisteren wel even schrikken!
Maandag begon de week al goed met het ontploffen van de accu van mijn mobiel, dus gisteren dan maar naar het centrum om een nieuwe mobiel te halen. Dat werd dan ineens ook een lange dag, want niet alleen was de rij bij de winkel best lang (en had iedereen kennelijk nogal uitgebreide hulp nodig) maar bij het wegrijden van de parkeerplaats begon mijn Bertje ineens hele enge harde ratelgeluiden te maken in de buurt van de distributieriem (waar net kort geleden dus een hele nieuwe distributieset op was gezet). Wetende dat het zo goed als nooit erg goed kan zijn voor je motor als uit die buurt zulke geluiden ontspruiten, heb ik mijn Bertje METEEN aan de kant gegooid en uit gezet.
Ik eerst braaf de ANWB inseinen dat ze voor mijn lidmaatschap maar eens aan het werk moesten.
Anderhalf uur later waren ze er nóg niet (“het is heeeeeeeeeeeeeel druk, de wachttijden kunnen langer worden dan u van ons gewend bent…” ) en heb ik mijn schoonpapa maar eens gebeld en gevraagd om hulp. Die heeft me naar de garage gereden die gelukkig ook een eigen berging-auto heeft. Ze hebben mijn Bertje opgehaald en eens onder de loep genomen.
Bij een snelle check konden ze niet 1-2-3 zien of het inderdaad de distributieriem of iets in die buurt was die het had opgegeven, maar vandaag bij een uitgebreidere check bleek de multiriem (die er dus nèt op zit) de geest te hebben gegeven
Dus gelukkig is het allemaal niet zo’n enorme ramp (ik was mezelf al aan het voorbereiden dat ik op zoek zou moeten naar een andere bolide), maar idioot was het wel!
Dat gebeurt mij weer…
I.
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nu de BMW zich voorlopig lijkt te kunnen gedragen en je daar nog veel beter in zit dan eerst is het tijd geworden om eens naar de vardamper van het Bertje te kijken. Dus heb ik het ding eerst maar eens uitgebouwd. Daarbij bleek dat de bevestigingsbout op de steun afgebroken was en was vervangen door een riante hoeveelheid kit. Dat kan nu mooi ook hersteld worden. Verder heb ik de koelwaterslangen met een bus weer met elkaar verbonden en de LPG- en vacuümslangen naar de verdamper voorlopig afgedopt, zodat de auto op benzine wel kan rijden.
Daarna heb ik de verdamper maar eens uit elkaar gepulkt. Het viel op dat de boutjes waarmee het deksel op de behuizing zit zo goed als nul aantrekkoppel hadden. Maar dat betekende wel dat het allemaal een eitje was om ‘m te demonteren. Uit de ‘autopsie’ blijkt dat het membraan niet gescheurd is en uiteindelijk ook minder stug is dan ik had gedacht. Maar het naaldje achterop het ventiel zat volkomen vast in z’n boring, waardoor de vollastklep permanent open werd gehouden. Op de membraanveer is ook goed te zien dat die al een tijdlang los in z’n behuizing heeft liggen rammelen. Vreemd allemaal weer, maar het ding is ook écht heel goor inwendig en dat zal ‘m wel genekt hebben. Het zal mij benieuwen of dat betrouwbaar gangbaar te krijgen is.
Verder zal ik me er even in moeten verdiepen hoe ik de oude regelnaald en het nieuwe membraan netjes aan elkaar vast krijg. de oude zijn op elkaar geklonken. Dat krijg je natuurlijk in een ommezien los, maar het moet ook betrouwbaar weer vast en dat is weer een andere sport. Kan zijn dat daar eigenlijk een onderdeel voor nodig is wat dan nu niet in de revisieset zit. Dat zou dan even vervelend zijn. Maar ik zal eens kijken wat we daarmee kunnen.
In ieder geval is zeker dat die verdamper (die in 2014 al eens vervangen is volgens de ingegoten fabricagedatum) er echt wel gewoon in de stand vollast de brui aan gegeven had. Hoe het verder gaat zullen we in de komende paar dagen dan wel zien.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat reviseren van die verdamper is dus weer een saga aan het worden. De revisieset die ik heb, daar kun je vanwege de ontbrekende naald op het membraan niet betrouwbaar iets mee beginnen in deze specifieke verdamper. Setjes waarop dat systeempje op het membraan is voorgemonteerd bestaan, maar afgaande op de foto’s is dat een systeem dat anders werkt en dan die naald mist. Dan weet je nóg niet of dat werkt of niet. En die setjes zijn ook nog eens bijna nergens meer leverbaar. En dan kom je uit op een vervangende verdamper, maar daar bestaan alleen nog ‘oude’ voorraden van. Met als gevolg dat de versie die in dit Bertje eigenlijk van toepassing is (dus zonder temperatuursensor en overdruksensor) ook alweer niet leverbaar is (wiedes, is veruit de goedkoopste dus het eerst op indien te gebruiken als vervanger voor de originele DGI-verdamper die al een jaar of tien uit productie is). En dan kom je weer uit op een verdamper mét alles erop & eraan, ben je zomaar een kleine 5 meier lichter. En dan weet je nog niet eens of de injectoren deze gein overleefd hebben; zou je zomaar nóg een keer 250 tot 300 euro aan kunnen spenderen als die in de sector gevolgschade zijn komen te vallen.
Een compleet vervangend systeem zou de auto meteen economisch hopeloos total loss maken en de terugverdientijd is dan ook meteen veel te lang om het bij een Bertje van 13 jaar oud en met 265k op de klok erin te laten hangen. Zo lang gaat die kar reëel gesproken gewoon niet meer mee Dus aangezien het ding op benzine gewoon prima functioneert en nog prima een poos kan draaien zonder veel gedoe is dat ineens gewoon serieus interessant.
Nou ja. We gaan er nog wel eens over nadenken. Ik heb de hele bediening en veiligheidskleppenkermis qua bedrading weer losgekoppeld, kan de auto voorlopig vrolijk verder op benzine. Met het dooie gewicht van een volle LPG-tank eronder, dat wel
Ik ben niet erg onder de indruk van dit LPG-systeem eigenlijk. In dertien jaar tijd is-ie dus op de tank, de leiding en de bedrading na gewoon al voor de tweede keer aan vervanging toe.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Lekker dan…
En natuurlijk wel de hoge MRB aftikken…
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, dat ook, en als-ie niet op gas loopt is dat een probleem bij de keuring. Hoewel er ook al wel eens een keuring gepasseerd is terwijl de auto netjes op benzine gemeten was: kwestie van de gasinstallatie niet aan zetten
Maar al bij al is uitbouwen inmiddels in ieder geval een optie om redelijk serieus te nemen. Niet dat het al zover is, maar het moet nu wel mee in de overwegingen. Het idee dat dit gassysteem niet erg toekomstbestendig is zint mij persoonlijk ook niet, maar goed. We zijn er nog niet helemaal over uit.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Eerst maar eens een H4 pitje vervangen, want je licht voor elkaar houden is belangrijk. Zeker in dit jaargetijde. Verder drie nieuwe lampjes in het paneeltje van de HVAC gezet, en hoewel dat simpel zou moeten zijn is dat natuurlijk door de lastig geplaatste en met nogal agressieve dubbelzijdige tape gemonteerde Parrot weer een onzinnig moeilijk werkstuk: je kunt de panelen van de middenconsole dan niet meer met goed fatsoen in de juiste volgorde uit elkaar pulken. Maar goed: ook daar brandt het licht weer.
Nou eerdaags nog eens met een gassysteem aan de slag en dan zou de hele handel weer voor elkaar moeten zijn. Ik vermoed dat ik eerdaags maar eens een inlaatspruitstuk moet gaan scoren, want geheid moet daar een andere in om van de bestaande dampgasinjectoren af te kunnen. Gelukkig zijn die spruitstukken voor een NFU-blokje wel te vinden.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik weet niet of LPG als autobrandstof nog een lang leven is beschoren. Ondanks dat het een tamelijk schone brandstof is rijden de modernste auto’s er niet op (een enkeling daargelaten) en neemt de omzet dus af. De MRB is torenhoog en de LPG-prijs ook. In het GPL-land Frankrijk is de verkrijgbaarheid bij de pompen al enorm afgenomen. Ik moest er in oktober 2021 echt naar zoeken. Heel veel kosten voor een revisie zou ik daarom niet maken. Tenzij je heel veel kilometers per jaar rijdt.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Tja, wat heet revisie. Er is zo goed als niks meer voor dat malle dampgassysteem te krijgen, dus als die auto op gas moet lopen moet er waarschijnlijk een nieuw systeem in. Extractie van het oude systeem is een optie, maar dan blijf je wel met een potentieel gammele motorkabelboom zitten van een versie die verrekte slecht te vinden is. En om dat Bertje er nou om de bult op te schoppen is me eigenlijk te dol, want er zit nog leven genoeg in. Alleen moet dit hele verhaal voor de komende APK in april op de één of andere manier dan wel betrouwbaar en administratief correct geregeld zijn, anders kun je die keuring wel schudden. Hij loopt immers helemaal niet meer op LPG nu…
Strikt gerekend naar de waarde van de auto is verwijderen van het LPG-systeem de enige optie natuurlijk. In alle andere gevallen moet je, puur op basis van de excelsheet kosten/baten, meteen iets anders gaan zoeken en dit ding lekker af laten voeren. Maar goed, I wil er niet vanaf en ik vind zelf ook dat die auto prima nog een hele tijd meekan (afgezien van dat gassysteem), dus we moeten er maar wat op verzinnen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
MRB op G3 hoog? Ik betaal op G3 33 euro meer dan op benzine per maand. Ik tank voor 86 cent tegen 1,97 op benzine. Gas is geweldig.
Derk, sloop alle ouwe meuk er uit, haal een fris setje, klus dat er in en rijden maar. Een G3 motorset is niet zo heel erg duur.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik was destijds voor het bussie 900 kwijt.
inclusief arbeid.
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Eerst ging het lampje van de klok natuurlijk ook nog even stuk. Daar kun je gelukkig wél gewoon goed bij, dus daar zit ook een nieuwe in.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-01-2019
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
EW schreef:Ik was destijds voor het bussie 900 kwijt.
inclusief arbeid.
En over welke tijd heb je het dan en waar was dit dan?
Hier in het noorden doen ze een compleet nieuw systeem voor 1800 pleuro, 1200 als de tank nog hergebruikt kan worden…
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En daar kan ik zeker weten prima een compleet Bertje voor opdrijven. Misschien wel één die nóg netter is als die van jou, maar zeker weten met een fris jaar APK (en daar ging het in feite om). Voor deze auto lijkt mij 1800 euro in zo’n administratieve kwestie steken idioot. Dán kun je denk ik beter afscheid nemen van dat gassysteem en ‘m laten verherinschrijven op benzine (want het is dus inderdaad wel gewoon zonde van een goeie auto om deze weg te moeten mikken met een defect LPG-systeem).
Zeker met z’n leeftijd, kilometers en te verwachten resterende levensduur is het m.i. volstrekt idioot om bedragen als 1800 euro in zo’n gassysteem te steken als-ie er in principe uitstekend zonder kan. Want dat is ook nog zonder de extra kosten van het terugbouwen naar origineel van het inlaatsysteem en dergelijke gein, gewoon om te zorgen dat iemand met goeie onderdelen opnieuw kan beginnen. Als je dan even niet oplet ben je de prijs van twee knappe Bertjes verder om deze weer op gas te kunnen laten lopen! Terwijl je voor de kosten van 1/10e Bertje deze helemaal netjes teruggebouwd kunt hebben naar permanent benzine stoken: inlaatspruitstukje organiseren, de onderdelen om het reservewiel er weer onder te hangen scoren en de rest is een kwestie van wat ouwe LPG-zooi eruit trekken.
Ik weet het niet hoor, ik vind dat veel. Ik snap wel dat ik qua ‘te duur’ niet moet mauwen natuurlijk na al dat werk aan die Compact, maar ik vraag me werkelijk af of je dergelijk geld er weer uit rijdt in de tijd die je zo’n Bertje realistisch gesproken nog mag gunnen. En een nieuw gassysteem moet z’n geld echt opbrengen, anders kun je ‘m cru gesteld beter gewoon op benzine oprijden.
Maar goed. Misschien kan iemand anders het voor een beter acceptabel bedrag
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!