Tije schreef:weet iemand waar die bruine stekker voor kan zijn/ zijn geweest? miss voor de kachel. ik las dat er rond 2015/2016 al problemen mee waren. ook is er dus een buis die waarschijnlijk gebruikte lucht afvoert naar de uitlaat??? deze buis houdt bij mij net boven iets van een drijfas ofzo op. is dit erg?
ook moet ik naar de vering kijken. althans bijvullen ofzo het metertje zit niet tussen de oranje streepjes op de pomp. ik heb van de vorige eigenaar nog een fles lhm gekregen van het merk kroon olie. kan dat spul overdatum gaan ofzo? heb ook iets van motor olie(weet de verhouding niet precies uit me hoofd) tevens ook van kroonolie, is dit nog goed?
ook doet me olie meter raar, hij staat helemaal naar links
weet iemand wat dat kan zijn? behalve dan dat er een probleem is lol
even een toevoeging. er steekt een draadje uit mijn linker vering reservoir, is dit zorg wekkend?
verdwaalt onder de motorkap
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
De buis is een voorverwarmingslang die de warmte van het uitlaatspruitstuk naar het luchtfilter/carburateur voert. Er mist op het uitlaatspruitstuk een metalen plaat waar deze aan bevestigd hoort te zitten.
Die losse stekker ernaast hoort volgens mij zo, het is volgens mij een aansluiting voor een meetapparaat voor de ontsteking.
G-ikX schreef:De buis is een voorverwarmingslang die de warmte van het uitlaatspruitstuk naar het luchtfilter/carburateur voert. Er mist op het uitlaatspruitstuk een metalen plaat waar deze aan bevestigd hoort te zitten.
Die losse stekker ernaast hoort volgens mij zo, het is volgens mij een aansluiting voor een meetapparaat voor de ontsteking.
ah dat verklaard een hoop. weer een klein mysterie opgelost over de bx. bedankt1
verdwaalt onder de motorkap
updateje
vandaag de bougies vervangen en de ruitenwisser vloeistof ververst. de bx geeft weer aan dat er problemen zijn met het koelsysteem. kan het zijn de de thermostaat sensor kapot is? of zou het aan de koppakking kunnen liggen? ik heb geen lekkage. verder heb ik geen idee of het systeem goed is ontlucht, ik hoorde dat dat ook nog wel eens voor dit probleem kon zorgen.
verdwaalt onder de motorkap
zoo ik heb inmiddels aardig wat probleemloze kilometeres gemaakt met de schitterende wagen. hij is nu zelfs storing vrij! de tempratuur storing bleek een kapotte sensor te zijn dus dat viel reuze mee. verder heb ik met 2 verschillende automonteurs de auto bekeken en wat blijkt, de auto is getectyleerd van onder en dus ook vrijwel helemaal roestvrij op de deuren na dan… en alles ziet er keurig uit van onder de motor loopt heel netjes en het stationaire toerental is perfect. co waardes waren ook volgens het boekje.
ik ga van de week een olie beurtje doen en wou ook gelijk de atf(automaat) olie vervangen. nu kan ik alleen nergens vinden wat voorn atf filter ik moet hebben. heeft iemand toevallig eenig idee hoe ik daar achter kan komen?
verder is mij nog iets opgevallen. toen ik in de vraagbaak een tekening van de kachel zag ben ik er achter gekomen dat de 2 buitenste roostertjes niet zijn aangesloten op het kachelsysteem. de 2 buizen ontbreken namelijk. was dit standaard bij de type 1? of bij de rs uitvoering?
verdwaalt onder de motorkap
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
verder is mij nog iets opgevallen. toen ik in de vraagbaak een tekening van de kachel zag ben ik er achter gekomen dat de 2 buitenste roostertjes niet zijn aangesloten op het kachelsysteem. de 2 buizen ontbreken namelijk. was dit standaard bij de type 1? of bij de rs uitvoering?
Voor zover ik weet is dat alleen bij hele vroege type 1’s met het eerste dashboard zo (‘82-‘84). Die hebben niet-afsluitbare openingen in het schutbord voor de zijroosters en geen aansluiting op de verwarming (fijn in de winter…). Bij latere type 1’s is dit gemodificeerd en die hadden voor zover ik weet allemaal de zijroosters aangesloten op de ventilatie/verwarming. Misschien is bij die van jou het dashboard vervangen en hebben ze de luchtkanalen niet teruggeplaatst.
Als je in de par-avant bak kijkt, net onder de voorruit kun je zien of daar een dicht geschroeft plaaje zit of een rooster. Bij een rooster heeft deze origineel geen verwarming van de buitenste roosters. (zitten achter de ruitenwisservloeistoftankjes)
Goede raad is voorraad
mijn BX gaat in de verkoop!
de vaste lasten worden voor mij en mijn studenten inkomen toch wel erg duur. En is het dus tijd om het stokje over te dragen. op marktplaats staat en advertentie met een boel foto´s en een verkooppraatje
de bekleding is gloednieuw. vragen hierover zijn altijd welkom. andere vragen natuurlijk ook
de prijs in onderhandelbaar naast de auto
verdwaalt onder de motorkap
Jammer dat de kosten te hoog worden…
Weet je al of je een andere auto gaat rijden en zo ja, van welk merk?
Du pain, du vin et… du Citroën
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Alsof een andere auto geen vaste lasten heeft!
De goedkoopste auto is geen auto.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Maar misschien een beheersbare uitgave per maand (al zijn uitgeven nou niet erg fijn voor de portemonnee )...
Du pain, du vin et… du Citroën
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/citroen-bx-1989-liefhebber-gezocht/
Was dit jou BX?
Du pain, du vin et… du Citroën
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
nee. ik heb een beige type 1 uit 1986. met een lekker bruin interieurtje
verdwaalt onder de motorkap
elke auto heeft inderdaad vaste lasten. maar de BX staat compleet op mijn naam verzekerd. en verder zijn brandstof kosten mij ook te hoog. ik zit voornamelijk te kijken naar de volvo 140 serie. dan kan ik namelijk lekker op gas gaan rijden en kan ik hem gemakkelijk als oldtimer verzekeren.
verdwaalt onder de motorkap
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Ik wil niet betweterig overkomen, maar voor een oldtimer-verzekering heb je in het algemeen ook nog een auto nodig die als dagelijkse auto aanwijst. En verder is woon-werkverkeer meestal uitgesloten. Nu kun je de boel wel voor het lapje houden, maar op het moment dat het erop aankomt en het blijkt dat het niet goed zit, dan heb je een groot probleem.
Als je een meer dan 40 jaar oude auto op gas wilt afrijden voor dagelijks gebruik kan dat wel, maar dan tegen normaal tarief. Overigens moet je je ook niet verkijken op het onderhoud van een oudere auto. En dat is niet alleen een kwestie van kosten.
Het geeft toch wel een veel relaxter gevoel wanneer je tijd hebt een acuut probleem op te lossen i.p.v. tegen de deadline op te lopen dat het morgen weer moet rijden. Je bent waarschijnlijk goedkoper uit als je een simpel recenter klein autootje neemt, waar je dan gewoon weinig omkijken naar hebt. Ernaast neem je dan een hobby-auto met weinig tot geen vaste lasten.