Rene Hoekstra schreef:Top dat het opgelost is, weet je ook hoe ze de kachelradiator hebben ontstopt?
Ze hebben een middel gebruikt en ik moet even mee rijden en a.s maandag gaan ze koelvloeistof ververse
hermiz; hou maar gerust een oogje in het zeil hoor! ‘‘een middel’’ is soms ook tegen de stroom in spoelen, dan spoelt de vervuiling uit de kachel, en heb je (voorlopig) weer verwarming. Soms loopt de boel later weer gestaag dicht, en begin je weer van voren af aan. Bij mijn oude xantia is het zo begonnen, een middel erin en dan even rijden, maar uiteindelijk is toch de kachelmatrix vernieuwd, en zelfs die ging later weer dichtzitten door ‘‘het middel’’ , het idee was prima, de hele motor lekker spoelen met een kalk en sludge oplosser, en dan zou alles weer prima zijn. Tegen de tijd dat we erachter kwamen dat alle kalk en slugde inderdaad los was gekomen merkten we dat alles in de matrix ging zitten, dit is nl de kleinste doorgang van de kvs. de motor koelde weer prima ( is nu inmiddels ruim 10 jaar goed) maar de vervuiling zweeft nog steeds rond, het is er nooit helemaal uitgespoeld, dus soms verzameld het zich toch weer in de kachel. In de zomer merk je dat niet zo, maar tegen de herfst valt het weer op, dan krijg je beslagen vensters en mis je de kachel. Voor mij betekent dat dan weer de matrix ontkoppelen, dan een zelfgemaakte snelkoppeling met koelslangen eraan en spoelen met kokende azijn net zolang tot er weer schoon water uitkomt. Afwisselend spoelen met kokende azijn en kokend water en afwasmiddel, en dan kan ie er weer een tijdje tegenaan. meestal doe ik het tegen de winter, je snapt wel waarom. Ik hou er rekening mee dat dit een euveltje blijft van mijn xantia, dus heb ik er vrede mee. hoop dat het voor je opgelost is
Natuurlijk spoel ik alléén de matrix, niet de hele motor !
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Zoiets kan wel eens nodig zijn, als er ooit de verkeerde kvs in gedaan is.
En/of dat die nooit ververst is, maar ook niet tussendoor gemeten is of ‘ie nog de juiste samenstelling en zuurgraad heeft.
Ik durf de stelling aan: als je vanaf het begin op de juiste wijze omgaat met de kvs, loop je niet tegen dit probleem aan.
Schiet u maar
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
JW ; je heb wellicht volledig gelijk. Ik kocht de xantia in 2006, en kreeg na een jaar of zo het koelprobleem, toen hebben we de zaak gespoeld, met een oplosser , dat heeft heel prima geholpen, maar veroorzaakte dus het navolgende probleem. Kan best wezen dat de xantia eerder is afgevuld met bijv. water ? het is een ex lease auto, komt van klm lease af, dus wie weet wat er ooit aan geprutst is? Overigens heeft bij t.s. mischien een ander probleem de hoofdrol gespeeld hoor, dat moet nog ooit bewezen worden. Maar inderdaad, ALS het onderhoud vanaf nieuw volmaakt wordt uitgevoerd, ZOU dit soort ellende niet hoeven te ontstaan. Als je gebruikt koopt, dan kan er weleens iets stukgaan of haperen, dat is eenmaal zo , en daarin is een fransoos niet zoveel anders dan andere merken. Maar ik ken het euvel, weet hoe ermee om te gaan en de xantia wordt er oud mee denk ik. Ben benieuwd of we gaan horen wat de garage nu heeft gedaan met de C4 van t.s.
De oudere monteurs die ik ken wilden vroeger vaak alleen antivries in de wagen, en dan zo puur mogelijk, dan zeiden ze; zo min mogelijk verdunnen, dan is ie lekker vet, is goed voor je motor! Dat had ik in mijn bx turbo diesel , en die is bij 640dkm gewoon prima rijdend geëxporteerd.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud