Kan iemand mij vertellen wat de technische levensduur van een motor is van een Citroën berlingo bleu hdi 130 eat8 is.
De anwb geeft aan dat dieselmotors ongeveer 500,000 km mee kan maar wat zegt Citroën hier zelf over?
(Ik neem aan dat Citroën hier ook testen over heeft gedaan voordat de auto op de markt kwam)
Hoi Kevin,
Kijk maar eens op verkoopsites met welke kilometerstanden deze worden aangeboden, vaak is 300.000km geen uitzondering. Maar het ligt er maar net aan hoe je er zelf mee omgaat. Netjes warm rijden, regelmatig je olie peilen en bijvullen. En goed en tijdig onderhoud uitvoeren. De HDI motor staat ieder geval bekend als zeer betrouwbaar en sterk. Uiteraard zal de 130pk versie zwaarder belast worden dan de 75pk, (motor is hetzelfde maar verder softwarematig opengeschroefd) ook dat speelt mee in de levensduur.
Dat is een fabeltje, dat de 130 BlueHDI dezelfde motor heeft als een 75 pk. Lijkt er wel op, maar je denkt toch niet heus dat die 75 PK zo “overgedimensioneerd was”, die kosten hadden zich zeker bespaard.
Als je die 130 PK niet voortdurend gebruikt en goed warm gereden wordt dan gaat die motor lang mee, maar te veel rondjes om de kerk, bestelwerk waarbij de motor nooit warm wordt of altijd op vol vermogen op de snelweg rijden ( waar kun je dat nog..) moet je wel vermijden.
Berlingo’s roesten niet echt, maar je moet wel rekeninghouder met de staat van de techniek: Remschijven, remblokken, wiellagers, motorsteunen: Dat gaat niet eeuwig mee, maar is goed te vervangen.
To err is human, not to err is divine.
Misschien is niet alles hetzelfde, maar het is nog altijd hetzelfde 1600cc onderblok. Als je langs de chipboer gaat zet die je zelfs de 75pk versie probleemloos om in de 120pk. Het is niet meer zoals vroeger dat je een 1.4 had als instapper, en 3 liter V6 voor de echte prestaties. Nu is de turbodruk en inspuithoeveelheid leidend, en die staan begrensd in de mapping. Fabrikanten besparen juist veel moeite door vrijwel hetzelfde motorblok verschillende met vermogens in de markt te kunnen zetten.
Het is dus een 1499 cc blok.
Je verhaal over de chipboer is niet relevant in deze context. Een chiptuner kan zelfs 300 pk uit zo’n blok halen, maar hoelang gaat het dan mee? Hoek van de straat?
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
https://site.groupe-psa.com/powertrain/en/moteurs-diesel/
De 130 pk-versie is een DV5.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Klopt, een DV5RC.
De 75 pk is ook een DV5, maar dan een DV5RE
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
https://site.groupe-psa.com/powertrain/en/moteurs-diesel/ dankjewel voor deze link, dat geeft zeker duidelijkheid. Helemaal mee eens, maar hoe zat het dan met het type er net voor? Ik heb zelf de 1.6hdi met 1560cc en 75pk (bouwjaar 2015) of 73 zoals die vermeld staat. Of zijn dat dan kilowatts?
Ik ben geen PSA kenner zoals sommige hier wel op het forum, maar dan zijn er toch wel veel blokken in de basis hetzelfde?
Zelfs als de “basis” van die blokken er gelijk uit ziet dan is nog heel veel verschil tussen de versies:
Minder vermogen tot maximaal vermogen: Gegoten krukas, hoogste vermogen gesmede krukas. Groter krukaslagers bij meer vermogen, Zuigers nooit hetzelfde, zuigerkoeling door enkelvoudige of dubbele sproeimonden, versterkte blokken, blokken gemaakt van ander gietijzer etc. Ander cilinderkoppen ( vooral versterkt voor hogere zuigerdrukken), andere turbo’s, grotere koelkanalen bij meer vermogen ( kleinere om blok sneller op te warmen) etc etc.
Er worden tegenwoordig in iedere versie van een motor duizenden uren engineering gestopt om alles optimaal te laten werken, dat kun je niet met een simpele verandering evenaren.
Die chiptuners vertellen een hoop verhaaltjes om hun spullen aan te prijzen, maar ga er maar vanuit dat als PSA 1 cent had kunnen besparen door iets minder sterk/goed etc te maken dat ook gebeurt is, helaas.
Het zal vast wel eens goed gaan, maar ik hoor toch vaak verhalen over motor problemen als je tegenwoordig chiptuning gaat gebruiken. Misschien dat dat 25 jaar geleden minder het geval was, maar zelfs dat betwijfel ik. Maar goed, eenieder zijn keuzevrijheid. Maar dan moet je niet komen klagen als er iets mis gaat.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Arie74 schreef:https://site.groupe-psa.com/powertrain/en/moteurs-diesel/ dankjewel voor deze link, dat geeft zeker duidelijkheid. Helemaal mee eens, maar hoe zat het dan met het type er net voor? Ik heb zelf de 1.6hdi met 1560cc en 75pk (bouwjaar 2015) of 73 zoals die vermeld staat. Of zijn dat dan kilowatts?
Ik ben geen PSA kenner zoals sommige hier wel op het forum, maar dan zijn er toch wel veel blokken in de basis hetzelfde?
Aangezien de 1.6HDI in 2006 110 pk had zullen die getallen van jou wel kilowatts zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15689
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Hoeft niet hoor Jan, je hebt van de 1.6 ook gewoon een 75 pk versie (meestal in de bedrijfswagens, waar deze versie de oude 1.9D (dw8) verving. In de Peugeot 308 vanaf 2014 weet ik dat de 1,6 dan weer 120 pk leverde tot ze werd afgelost door de huidige 1.5 met 130 pk. Kortom er zijn echt veel versies van. Hoe dat technisch allemaal zit is voor de echte techneuten.
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Kevin, de ANWB baseert zich hoogst waarschijnlijk op de HDI’s van tot ca. 2010. Mijn Berlingo HDI 2.0 8V , motor RHY die ik sinds nieuw van 2002 reed, had bij verkoop in 2019 ruim 400.000 km gelopen, zonder ooit een motorisch probleem, nog even goed als nieuw, geen/nauwelijks olieverbruik : een fantastische motor ( + fijne auto). HDI is een term voor het systeem van brandstofinspuiting onder hoge druk. Het zegt an sich niets over de motor zelf ( meen ik!). Ik weet ook niet in hoeverre de nieuwere dieselmotoren met HDI overeenkomen met de “oude” motoren. Succes & sterkte met je keuzes !
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Zou Kevin dit nog lezen..?
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Goeie vraag, Jakkerma.
Wij als forum maar adviseren op de petrole Berlingo en Kevin heeft inmiddels een Tesla-Stofzuiger-Type (lees: Type S) liesbaque-van-de-zaak.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…