En een andere LMM van het juiste type dus.
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
cxj schreef:waterman schreef:En hoeveel druk levert die turbo dan?
Volgens mij te weinig. Hij doet zeker wel iets, al weet ik niet precies hoe veel.
Dit blijft vooralsnog als enige over. Temeer ik inmiddels ook vervagen heb:
Ontstekingscomputer en Bobines. Bougies en bougiekabels waren al vervangen.
Ik zou toch investeren in een goeie turbodrukmeter en een goed meten hoeveel druk dat ding levert.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zon’ turbo moet overdruk leveren, de turbodruk wordt afgeregeld door het bpy-pass/overdruk ventiel.
Bij een Turbo 1 was dat 0.47 bar en bij een turbo 2 0.68 bar dacht ik.
Dat lijkt weinig, maar vergeet niet dat die turbo bij flink vermogen en zeg 3000 toeren ruim 60 liter per seconde pompt en bij maximaal vermogen ruim boven de 100 liter per seconde.
Het kan goed zijn dat je turbo “vast zit” d.w.z. je bijvoorbeeld een beschadigd lager hebt en dat hij daardoor niet op toeren komt.
Een turbo motor heeft een relatief lage compressie, dus zonder turbo niet veel vermogen.
Een beetje getructe manier om te zien of je turbo druk levert: Haal een paar langklemmen aan de drukkant los en doe eens een forse acceleratie: Dan moet je de lucht er uit horen fluiten… De turbo komt pas in als je wat vermogen vraagt, dus met stilstaande auto werkt dit niet, je moet echt accelereren.
To err is human, not to err is divine.
De Turbo doet wel wat. De slang naar de intercooler zwelt op bij flink gas geven.
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zonder te meten weet je niets.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
cxj schreef:De Turbo doet wel wat. De slang naar de intercooler zwelt op bij flink gas geven.
Dat is niet zo duidelijk:
0.5 bar is 0.5 kg /cm2.
Dus als je met de duim de slang indrukt dan moet je minstens 2 kg kracht uitoefenen om de slang in te drukken.
( Er van uitgaande dat je 4 cm2 duimoppervlakte gebruikt..). Dat is best veel, want leg maar eens een baksteen op de duim of 2 pakker suiker van 1 kg en houdt die even in de lucht ...)
Als je de slang zomaar kunt indrukken, dan heb je niet voldoende turbodruk….
Misschien toch maar eens de drukmeter kopen ? Eentje voor de verwarming die tot 2 bar gaat werkt al prima.
Meten is weten, gissen is missen, maar: Weet wat je meet !
To err is human, not to err is divine.
Even voor de duidelijkheid, ik heb wel gemeten. Ik heb zelfs gereden met een lange slang van motor tot in de auto met een drukmeter er aan. Ik kwam niet aan een half bar. Ik kwam op de grens van over/ onderdruk.
Totaal aantal Berichten: 43303
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Check. Turbo bouwt geen druk op of er zit ergens een giga verstopping die er voor zorgt dat er geen overdruk in het inlaatspruitstuk aankomt. Intercooler verstopt of kapot?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Citroensmgz schreef:Zon’ turbo moet overdruk leveren, de turbodruk wordt afgeregeld door het bpy-pass/overdruk ventiel.
Bij een Turbo 1 was dat 0.47 bar en bij een turbo 2 0.68 bar dacht ik.
Dat lijkt weinig, maar vergeet niet dat die turbo bij flink vermogen en zeg 3000 toeren ruim 60 liter per seconde pompt en bij maximaal vermogen ruim boven de 100 liter per seconde.
Het kan goed zijn dat je turbo “vast zit” d.w.z. je bijvoorbeeld een beschadigd lager hebt en dat hij daardoor niet op toeren komt.
Een turbo motor heeft een relatief lage compressie, dus zonder turbo niet veel vermogen.Een beetje getructe manier om te zien of je turbo druk levert: Haal een paar langklemmen aan de drukkant los en doe eens een forse acceleratie: Dan moet je de lucht er uit horen fluiten… De turbo komt pas in als je wat vermogen vraagt, dus met stilstaande auto werkt dit niet, je moet echt accelereren.
Klopt dat de turbo pas druk geeft als je echt vermogen vraagt en dat gaat niet door stationiar gas te geven.
Overigens is het juist andersom de T2 heeft minder Turbodruk dan de T1, dat staat duidelijk beschreven in de technische mededeling van Citroën.
Hoe is het met de contacten in de bougiekabels(aansluiting op bougie)? In het verleden heb ik daar meermaals problemen met gehad ook bij op het zicht vrij nieuwe kabels, 1x had ik dat de auto het op gaf bij +/-3000T, als de turbo er net begint in te komen dus,dan was het over…
Bij de T2 is een lekke intercooler onder druk ook een verdachte.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
trxke schreef:
Klopt dat de turbo pas druk geeft als je echt vermogen vraagt en dat gaat niet door stationiar gas te geven.
Is dat wel zo? Als het toerental oploopt gaat er meer gas uit, gaat de turbo harder draaien en gaat de inlaat meer lucht naar binnen duwen, en loopt de druk op. toch?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je stilstat druk je hooguit eventjes het pedaal helemaal in. Anders jaag je hem over de kop. Ik betwijfel of de turbo zo snel reageert.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
manometer op de turbo slang en dan een eind rijden? is dat al gezegd? mijn hdi geeft instant druk en loopt tot ca 1,4 bar. op de lexia uitgelezen. ( jaja weet wel dat de cx geen hdi is ) succes !
als je niks veranderd blijft alles hetzelfde.
Ja, is gedaan, zie Post 127:
Kwam niet aan overdruk. Dwz. turbo blaast wel iets ( anders zou je onderdruk meten) maar niet genoeg of lekt gigantisch of kanaal verstopt.
Als hij niet lekt of verstopt is dan is de compressor “wijlen”.
En: Nee, je kunt die 1.4 Bar van een HDI absoluut niet vergelijken met een oude geblazen benzinemotor:
Bij een Diesel staat de gasklep continue open en regel je het vermogen met de inspuithoeveelheid. Zo’n HDI turbo blijft dan ook prima op toeren. Dus geen appel en peren vergelijken aub.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
cxj schreef:Even voor de duidelijkheid, ik heb wel gemeten. Ik heb zelfs gereden met een lange slang van motor tot in de auto met een drukmeter er aan. Ik kwam niet aan een half bar. Ik kwam op de grens van over/ onderdruk.
Hoe moeten we dat begrijpen, kwam je niet tot 0.5bar of had je op het randje van druk en geen druk?
Dat je niet tot 0.5 bar komt dat is volledig normaal aangezien de T2 uit de fabriek is afgesteld op max druk van 440mbar wat volgens mij 0.44bar is.
Ter info bij de T1 is dat 560mbar (0.56bar)
Indien de topicstarter dat wenst kan ik de “Note Technique” van de T2 aan hem bezorgen, hierin staan nl alle gegevens en ook hoe de turbodruk bij deze motor gecontroleerd kan worden…
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
cxj schreef:Even voor de duidelijkheid, ik heb wel gemeten. Ik heb zelfs gereden met een lange slang van motor tot in de auto met een drukmeter er aan. Ik kwam niet aan een half bar. Ik kwam op de grens van over/ onderdruk.
grens over / onderdruk dus… Laten we zeggen buitenluchtdruk…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>