Beste forummers,
Ik wil even jullie advies. Het gaat om een Saxo 1.1 2000: Na controle van de vloeistoffen, bleek het expansievat een stuk leger dan een paar weken daarvoor. Weer bijgevuld, maar mijn gedachte was dat dit niet goed was (uiteraard). Ik zie nu soms een klein beetje witte rook uit de uitlaat, niet veel en er is smurrie in het expansievat en onder de oliedop.
Nu las ik op internet dat er van Rislone enkele middeltjes zijn, die je bij de kvs doet. Ook Bars Leaks heeft dit.
Het middel zoekt het gaatje in het systeem op en dicht dit af als een soort prop. Alleen mijn garage zegt dat hij bij gebruik hiervan bang is voor verstopping. Hoe staan de kenners op dit forum hier tegenover en zijn er ervaringen?
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Die middeltjes zijn er als tijdelijk middel, een lapmiddel dus.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja het verstopt ook de hele kleine kanaaltjes van je kachel radiator…
Niet gebruiken. Wel de koppakking vervangen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Niet gebruiken, dit is symptoombestrijding en neemt de werkelijke oorzaak niet weg.
Bij de koppakkingvervanging wel even de kop laten afpersen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik heb K-seal gebruikt en de motor een 20 min stationair later draaien. Een dag later een rit van 115 km gemaakt. Een dag later weer een flink stuk gereden. Nu na een paar dagen staat het kvs-niveau nog steeds gelijk. De eerste tekenen wijzen dus op herstel. Ik hou het de komende tijd in de gaten en zal de bevindingen hier plaatsen.
Dyna Z1: Tout alu.
Ik had het er ook eens in gedaan, ging bijna een jaar goed tot ik in de zomer ergens in de bakkende zon in een file stond. Temperatuur liep wat hoog op en daar sta je dan met een pissend systeem. Thuis geraakt en toch maar de koppaakking vervangen, maar wat een geprul die lekdichting, zit overal aangekoekt. Als er iets is wat ik nooit nog zal gebruiken is het dat wel (samen met WD40)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Omdat ik nieuwsgierig ben heb ik wat informatie geprobeerd te vinden over K-seal. De website maakt niet echt duidelijk waarom het wèl goed is, alleen dat het wetenschappelijk is getest door de universiteit van Brighton.
Wat mij een ongemakkelijk gevoel geeft, is de mededeling dat Brighton de enige locatie in de wereld is die volgens een standaard kan testen én er nergens een verwijzing is naar het testrapport.
(Ik weet dat het met name bij Amerikaanse marketeers hip is om te vermelden dat het product zo uniek is dat er maar één instituut is dat de werking kan aantonen. Maar als assetmanager/ blauwe techneut wil ik feiten zien in plaat van Tell-Sell praat.)
Afijn, dan maar zoeken op de norm die is gebruikt voor het testen: D3147 blijkt beschikbaar te zijn bij NEN. Deze norm is per 1 april ingetrokken.
Al met al ben ik met dit kleine onderzoekje niets wijzer geworden over de specifieke producteigenschappen van K-seal.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik zie de actie van Rf als een praktijktest. De adviezen waren negatief, mooi dat hij het toch uitprobeert en fijn dat hij erover informeert.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
K.seal, Een paar jaar geleden bij aankomst op een camping zag ik dat mijn radiator lekte.
(welke 2 jaar eerder van een nieuw koelblok was voorzien}
De volgende dag de heren van de ANWB gebeld.
De betreffende monteur pompte druk in de radiator, wat een mooi straaltje kvs opleverde.
Ik moest de motor starten, en na het wachten tot de thermostaat open ging werd er K.seal toegevoegd.
Mocht de motor niet meer uitzetten, anders zou het spul naar beneden zakken.
Dus direct weer terug naar huis, in plaats van een leuk weekend met toertochten, wat de planning was.
Na deze belevenis op sociale media geplaatst te hebben, kreeg ik diverse reacties om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen, wat ik de volgende morgen met véél water gedaan heb.
wimb schreef:Omdat ik nieuwsgierig ben heb ik wat informatie geprobeerd te vinden over K-seal. De website maakt niet echt duidelijk waarom het wèl goed is, alleen dat het wetenschappelijk is getest door de universiteit van Brighton.
Wat mij een ongemakkelijk gevoel geeft, is de mededeling dat Brighton de enige locatie in de wereld is die volgens een standaard kan testen én er nergens een verwijzing is naar het testrapport.(Ik weet dat het met name bij Amerikaanse marketeers hip is om te vermelden dat het product zo uniek is dat er maar één instituut is dat de werking kan aantonen. Maar als assetmanager/ blauwe techneut wil ik feiten zien in plaat van Tell-Sell praat.)
Afijn, dan maar zoeken op de norm die is gebruikt voor het testen: D3147 blijkt beschikbaar te zijn bij NEN. Deze norm is per 1 april ingetrokken.
Al met al ben ik met dit kleine onderzoekje niets wijzer geworden over de specifieke producteigenschappen van K-seal.
Oh joepie, het is getest door een universiteit. Nou, daar ben ik ook een aantal jaren ingeschreven geweest, wij waren heel goed in het valideren van bierkwaliteit.
Alle gekheid op een stokje: een goed wetenschappelijk onderzoek wat gepubliceerd is (want je kan wel iets testen, maar als er niets gepubliceerd wordt heb je er nog niets aan), zou reproduceerbaar moeten zijn. Dat is het mooie van wetenschap: iets bedenken of ontdekken, delen met de wereld en daar kunnen andere mensen op voortborduren.
Maar goed, we dwalen af denk ik. Als je een lek kvs lek hebt, moet je het gewoon maken op een constructieve manier, of vervangen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Inmiddels ruim 2 maanden en 2000 km verder en nog geen lekkage. De KVS blijft op peil.
Tot de volgende update.
Dyna Z1: Tout alu.
bogaard77 schreef:ja het verstopt ook de hele kleine kanaaltjes van je kachel radiator…
Niet gebruiken. Wel de koppakking vervangen.
Luister naar bogaard, hij heeft het juiste advies. Kop er af, afpersen, eventueel vlakken, nieuwe pakking en na een paar honder kilometer de kopbouten natrekken en je hebt je geen zorgen meer te maken.
Toevoegmiddeltjes is allemaal geknoei in de marge.
Interessant onderwerp.
Ik denk dat je het kan toepassen, maar niet voor alle lekkages.
Zelf had ik een lekke radiator in m’n BX.
Niet dat het eruit gutst,maar druppelsgewijs, om de paar weken moest ik bijvullen.
Ik had het plan om groot onderhoud te plegen alleen kon dat niet op korte termijn door allerlei omstandigheden.
Circuit gevuld met de liquid versie van Bar’s leaks.
Vrijwel meteen resultaat.
Geen lekkage meer en ook geen koelproblemen, zelfs niet met hoge buitentemperatuur.
2 jaar probleemloos mee gereden, alleen de koelvloeistof ziet er goor uit.
Het is natuurlijk wel zo dat het een lapmiddel is.
De “slijtage” van de radiator gaat gewoon verder, wordt alleen vertraagd.
Hoe het uitpakt bij een lekke koppakking weet ik niet.
Bij de radiator komt er een soort korst aan de buitenkant waar het lek zit.
Lijkt alsof het moet opdrogen om goed af te kunnen sluiten, net als bloed zeg maar.
Ik denk zelf dat het niet zo geschikt is om een lekke koppakking te dichten, maar dat is een gevoel, ik heb er geen ervaring mee.
Uiteindelijk moet je toch de lekkage repareren of de auto wegdoen.
Vorig jaar heb ik (met hulp) de BX flink beetgepakt.
Ook de koppakking vervangen en de radiator vernieuwd.
De kanalen van de radiator waren absoluut niet verstopt.
Alleen vond ik in het motorblok rondom de cilinders en in het aftapslangetje van de radiator een soort kleine vezeltjes, lijkt wat op karton.
Die waren makkelijk weg te spoelen.
Ik denk dat het spul onterecht de schuld krijgt van verstopping omdat het toegepast wordt in oude systemen waar al meermalen met kalkrijk leidingwater is bijgevuld.
Ik gebruikte altijd water uit een luchtdroger, dat is zeer mineraal arm.
Mijn mening is dus dat je het best voor kleine lekkages van de radiator veilig kan toepassen om een uitgebreide reparatie enkele jaren uit te stellen. Kleine investering, makkelijk toe te passen.
En ondertussen overwegen of het de moeite waard is om de duudere maar wel duurzame reparatie uit te voeren.
Ik heb geen ervaring met de zwaardere uitvoering van dit middel, daar zitten een soort korreltjes in heb ik begrepen.
Dat is denk ik echt meer voor korte termijn en grote lekkages om nog even thuis te komen en een reparatie te plannen.
En van andere merken weet ik het ook niet, maar als de ANWB het toepast met gepast advies dan is er kennelijk wel goede ervaring mee opgebouwd.
Meerdere hebben het advies gegeven om het niet te gebruiken. En zoals Paso schrijft, kan het best lang goed gaan, maar er komt een moment dat het over is. TS heeft zijn keuze gemaakt en die respecteer ik.
Maar ik moet er niet aan denken om t.z.t de koppakking te vervangen omdat je dan echt het hele koelsysteem moet reinigen. Dan ben je min of meer op slopershoogte.
Wim,
Disciplus Simplex
https://imgur.com/MRTWA51
gaat iets mis, sorry
Dat spoelen ging verrassend eenvoudig met een JBF techniek
Eigenlijk bedoeld om te kijken of alles werkt voordat je alles afmonteert.