Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Die dop, dat schijnt mee te vallen. De Facom NSB.30, een lange impact-dop, heeft een buitendiameter van 39mm en dat moet nét passen. De flens heeft een opening van krap 40mm. Dat ding kost een tientje of 4 meen ik, maar dat is verder prima. De Hazet 900TZ-30 zou ook moeten passen en wordt her en der geadverteerd als ontworpen voor Mercedes en BMW cardanasflenzen. Kost ook een joet of 4, maar is hier in de buurt wat moeilijker te krijgen (want de Facom-dealer, daar kan ik zo binnenlopen). Maar dat is verder ook prima dan.
Als je bekijkt dat je daarmee vlot 800 euro of meer aan ellende met zo’n bak kunt voorkomen is dat uitstekend gespendeerd geld. Die bakken zijn zo slecht voorhanden momenteel dat je die oude bak nog niet eens met fatsoen wegmikken kunt. Eigenlijk ben je verplicht om daar de onderdelen bij te regelen om ‘m op te knappen, want anders zijn ze op een gegeven moment écht op.
Maar ik moet vooral een methode gaan zien te verzinnen om er op een gegeven moment op 4 bokjes weer een bak onder te frotten. Eruit is een eitje, dan heb je de zwaartekracht mee, maar zo’n ding moet er ook weer in
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik snap er geen bal van.
Die dop die ik heb paste niet omdat er een dikke plak epoxy of iets dergelijks in die flens zat. Dat eruit gestoken, en dan past een standaard diepe dop 30 van Sonic er gewoon in zonder problemen. Maar in ieder geval was de borgplaat van die moer verdwenen en zo te zien aan de troep achterop die moer heeft-ie óf helemaal niet óf nog geen tien kilometer ook werkelijk aangetrokken gezeten.
Het probleem van een passende dop is dus in ieder geval al opgelost. Dat scheelt. Nu nog een versnellingsbak organiseren en dan komen we ergens. Misschien moet ik anders een donor-bak regelen om de hoofdas en flens van te gebruiken en dan van twee bakken één passende en goeie te maken. Stuk is-ie toch al, dus veel gaat daar niet aan verloren. Ja, tijd. Maar dat is toch al wel zo.
Wat het een beetje listig maakt is dat ik eigenlijk een bak wil die de koppelingscilinder in een oog op het koppelingshuis heeft zitten in plaats van achterop tegen de versnellingsbak aan. Dat laatste zou namelijk een complete verbouwing van de koppeling betekenen met onderdelen die ik niet heb en daarna zit die cilinder op een onwijze k*t-plek voor het normale onderhoud. En dan daarna moet je even opletten dat je na een hoop geknutsel wel met een hoofdas en flens met dezelfde vertanding kunt werken, anders heb je nog niks. Maar dat gaat meestal wel goed, de meeste bakken gaan de deur uit met flens en al. Soms niet, want dan is die flens geroofd voor een E21 vijfbak-ombouw, maar meestal is die flens er.
Nou ja.
We neuzen stug verder, er zijn nog wat opties open.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Komt goed, jochie
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O en die boutjes voor de aandrijfassen? Bezorging door D(e) H(e)L gezellig verziekt en ‘één of twee dagen vertraagd’. Dus ik kan dat hele spul ook nog eens niet met fatsoen weer op de wielen zetten om in ieder geval plek voor wat anders te creëren.
Zucht.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Is best een dingetje met DHL op het moment, ik heb nu ook al 3 maal achter elkaar een pakje vertraagd gekregen, één zelfs een week later als bij de eerste melding (NA het in ontvangst nemen, anders kun je de verzender wat verwijten). Ze hebben daar hun zaakjes echt niet op orde, of enorme uitval/personeelstekort.
Citroen C3 Aircross
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dit is bij mij de tweede keer in een paar weken tijd dat ‘t mis gaat. Maar ik heb die k*t-bouten dus wel met spoed nodig. Ik had gewoon 5 tientjes voor die van BMW moeten geven, dan had ik ze in ieder geval op tijd gehad
Maar goed.
Inmiddels heb ik, toen ik toch onderweg was, maar eerst een s een goedkope steekringsleutel 24 gehaald, de ringkant dun geslepen en daarmee (met nog een sleuteltje 26 erbij op) de moer in het middelste kruisstuk van de cardanas los getrokken. Die zat in ieder geval wél goed vast! Dat steunlager kun je daarna met een poelietrekker zo van de as af sleuren. En dat was nodig: het rubber was verregaand vergaan en het lager is duidelijk aan z’n einde. Rauw, droog, ruim, kortom: versleten. Daar kan dan alvast een nieuwe op en dan is de cardanas ook klaar voor hermontage.
Vanavond druk ik het differentieel er maar weer onder. Als die gretverdriese bouten dan eerdaags per ongeluk een keer opduiken kunnen in ieder geval de aandrijfassen op hun plek en dan heb ik de optie weer om dat hok in de hoek te trappen als het lang duurt om een bak te organiseren.
Ik heb nu een paar opties gecheckt, maar tenzij je dan van twee bakken één gaat staan maken heb je meestal een koppelingscilinder met bijbehorende leiding en een andere koppelingsvork nodig: er zijn dan toch nog meer E21 bakken te vinden dan 02-bakken. En dan weet ik ook niet zo gauw zeker of de laatste 02-bakken cq. de eerste E12/E21 bakken met dat andere bedieningssysteem dan kunnen werken met een koppeling met vingerdrukgroep (die de 1602 langer had dan de duurdere modellen en die er bij mij dus in zit). Dat is ook weer een hele operatie dan, want voor je het weet zoek je een vliegwiel, heb je een nieuwe koppeling nodig, een nieuwe koppelingscilinder en een nieuwe leiding. Dan kan ik net zo goed m’n eigen bak opknappen met dure nieuwe onderdelen! Maar het is wel waarschijnlijk dat de hoofdas en flens van zo’n late bak in/aan m’n eigen te beunen zijn. Een schijtklus van hier tot tokio, maar als dat de manier is om niet een dikke dag achter het stuur te zitten voor een bak die wel past, maar waar je verder ook niets over weet…
Maar ik ben nog met onderzoek bezig, dus er komt nog even geen bak voordat ik redelijk zeker weet dat een 1 op 1 passende bak niet zonder eindeloos gedoe te scoren is. Als dat niet zo is, is er zelf een bouwen gewoon een optie. Het scheelt dan in ieder geval dat je een donor-bak hebt waarvan de inwendige delen in principe overeenkomen met de bak die ik heb: het verschil zit eigenlijk puur in het koppelingshuis. Maar die kun je helaas niet zomaar omwisselen.
Nog even terugkomend op die dog-leg 5-bak: die past dus in principe gewoon, maar wat ik ergens wel wist: die is 78mm langer dan de vierbak. Mocht je er zo’n ding in willen hangen, dan moet de cardanas dezelfde afstand korter worden. Dat kan met een andere cardanas of natuurlijk door de bestaande in te laten korten (& balanceren).
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Penny Lane schreef:.. natuurlijk door de bestaande in te laten korten (& balanceren).
Derk
Dat is duur. 300 is niets…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, maar er komt ook geen dogleg 5-bak in. Is peperduur en totaal onzinnig met dat korte differentieel.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ook niet leuk: om zo’n bak uit elkaar te pulken heb je weer speciale lagertrekkers nodig. De opgegeven lagertrekkers, waarvan je er in ieder geval twee nodig hebt, kosten een meiertje of drie, vier per stuk. Dan moet ik dus, voor ik kan bepalen of een bak bouwen haalbaar is, eerst eens kijken hoe ik die lagers er zoal nog meer uit kan krijgen zonder ze te mollen. Des te meer reden om een 1 op 1 passende bak te willen hebben. En dat is nog niet zo makkelijk, blijkt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Gereedschap lenen?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Derk, ik heb in mijn netwerk ook nog even een lijntje uitgeworpen. Ik geloof dat er nog wat koud bier overheen moet, maar ik houd je op de hoogte of er iets uitkomt.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik ben benieuwd! Ik ben nu bezig met een versnellingsbak bij Gert ergens in de buurt, maar dat moet nog wel eerst even wat worden dus voorlopig zijn alle opties welkom
Gereedschap lenen zou kunnen, maar ik zou even niet zo gauw kunnen verzinnen van wie. Buiten dat is het gewoon een pleurisklus om zo’n tandwielset te verhuizen, dus ik heb het liefst toch een bak die gewoon past. Dat zou echt enorm veel gelazer schelen. Als die k*t-Brexit er niet tussen had gezeten had ik nog een gereviseerde kunnen overwegen: voor 1000 pond heb je er 1 via Jaymic an dat is bepaald een gerenommeerd bedrijf. Maar als je zo’n bak dan voor een bult geld eerst eens een dag of wat tussen de zure truckerzeik in Dover hebt staan word je niet vrolijk. Plus dat er nog een niet al te onaanzienlijke importheffing bij gaat komen natuurlijk. Anders was 1000 pond voor een refurbished bak een hele scherpe deal geweest!
Maar goed. In de tussentijd heb ik alles wat er nu nog kon alvast maar gedaan. Cardanas heeft een nieuw steunlager en de vettige troep die vanwege de lekkende bak op de voorste helft gekoekt was is er weer af en vervangen door een laagje Rallye-Black. Want we zijn er nou toch. Verder heb ik voor het zeker weten een vervangende moer voor zo’n cardanas-flens op de bak geregeld door de beschadigde oude van de 02 te wisselen met die van m’n afgetyfte Compact differentieel. Zijn gewoon dezelfde moeren… En ik heb het differentieel er maar vast weer onder gehangen. Daardoor heb ik het bokje waarmee het subframe ondersteund werd weer vrij zodat de voorkant op eerste gelegenheid ook op werkhoogte kan worden gezet. Bokjes heb je nooit teveel, maar om er nou hiervoor meteen weer een setje bij te gaan halen vind ik dol.
En daarmee is het dan nu eerst wachten op die verrekte aandrijfas-boutjes. Dat DHL die maar eens spoorslags op mijn stoep mikt, want ik heb ze nodig. Maar ik heb zo’n vaag vermoeden dat ze ‘t pakketje in het sorteercentrum verspeeld hebben
Afijn, je weet het niet. Misschien komen die dingen nog eens. Dan kunnen de aandrijfassen weer aan het diff vast en dan heb ik ook weer de optie om die kar te verpoten als het moet. Dat zou allemaal weer schelen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ze staan niet ergens op het erf?
Flikten ze bij ons eens met een vracht kattengrit. Terwijl het zeek van de regen hadden ze dat even aan de zijkant van het huis (in de volle regenstroom) gezet.
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-01-2019
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
De bouten zijn vandaag keurig in de brievenbak gedeponeerd, dus dat is alweer opgelost
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De nachtploeg is erover gestruikeld zeker. Maar het is wel lekker dat ze er alsnog zijn.
Afijn. Met de gouden tip van Waterman op zak heb ik een versnellingsbak gescoord. Net als de bak die er nu in zit één uit een 2002tii, dus die krijgt nu een luizenleventje met (op papier) 51 pk minder d’r voor.
Kon ik nog net mooi onderweg het anker uitwerpen om bij de BMW-boer een prise-as keerring te bestellen. Ook gevraagd naar een krukaskeerring natuurlijk, maar die zijn via BMW pas ergens in maart weer leverbaar en dat duurt veel te lang. Daar moet ik even naar neuzen dus. Om te beginnen tussen de diverse restanten van M10 motorpakkingsets die ik zelf nog heb liggen, want het is niet helemaal ondenkbaar dat ik ‘m toch gewoon al in huis blijk te hebben. Maar die keerring is ook ondicht en als we dan nu de bak eruit sleuren moet daar ook meteen een nieuwe in.
Dan zijn de afdichtingen op de onbereikbare plekken in ieder geval vernieuwd. Aangezien de cardanasflens nu in ieder geval helemaal goed vast zit, ga ik kijken of ik dat eerst zo laten kan. Mocht die bak daar alsnog lekken, dan is daar in een uurtje of twee wat aan te doen. Dat kan namelijk prima zonder de bak eruit te trekken.
Kortom, we kunnen weer vooruit gaan denken over hoe de boel eruit en erin moet. Gelukkig kwam ik er, na weet ik hoeveel jaar niet meer met zo’n bak in handen te hebben gestaan, opnieuw achter dat zo’n bak niet erg zwaar is. Dat maakt het al een heel eind gemakkelijker. In principe moet ik dat ding er gewoon onder kunnen drukken als er ruimte genoeg is, maar het is nou eenmaal altijd even mikken en dat kan wat ongemakkelijk worden. Maar daar is dan ook wel weer een oplossing voor.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!