ik meet 12,31volt op de bornen van de accu, onbelast en de wagen staat al een week stil.
Is dat niet te weinig?
Er branden geen alarmerende verklikkerlichtjes op het dashbord, maar ik ondervind dat starten langer duurt bij kouder weer (en ‘t is niet eens zo koud)
De wagen is een C3 HDI 1400 sensodrive van 2007 en ik vermoed dat het nog de originele batterij zou kunnen zijn.
Is dat een gewone of speciale accu? (ik heb geen start/stop)
DynaZ1toutalu1955-17b1964-hbr5DB1959-C3²HDI1400sensodrive2007
Als je nog 12.3 volt hebt op de accupolen dan is je accu nog 60% vol.
Als je een goed opgeladen accu wegzet ( na een lange rit), dan zou je na een week toch nog wel rond de 80% willen hebben.
Het starten duurt altijd langer bij koud weer: Een accu verliest capaciteit bij lage temperaturen.
Maar als het de originele is uit 2007 ( wat ik betwijfel ) dan zou ik er een nieuwe in zetten. Hoeft geen speciale in. Je hebt geen start-stop etc.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Elke zichzelf respecterende garagist kan een accu op restcapaciteit meten met behulp van een soort belastingweerstand. Binnen een minuut weet je meer.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Binnen 10 seconden weet je meer als je een gewone accu hebt.
https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-100-amp-professionele-accu-tester-6-12-v-20-100-ah?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=surfaces-across-google&gclid=EAIaIQobChMIr_GCyIff9QIVi-N3Ch286QyeEAQYBSABEgIbNfD_BwE
Er is ook een blinkende metalen versie.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Driemaal dank voor de snelle en duidelijke reacties
Momenteel rij ik heel weinig km maar na een eerste langere rit ga ik de accuspanning nog ‘ns meten
Het is misschien niet de originele accu maar hij is wel gemerkt met citroen logo en opschriften
Kan ik de fabrikatiedatum of jaar achterhalen aan de hand van die opschriften ???
DynaZ1toutalu1955-17b1964-hbr5DB1959-C3²HDI1400sensodrive2007
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Soms zit er een sticker op met maanden en jaren. De installatiedatum is dan aangegeven met stift of gaatjes.
Als het een eerste montage is (vanuit de fabriek) zal die sticker er niet opzitten.
Als je de accu niet meer vertrouwt kun je hem preventief vervangen, dat geeft rust. Als de accu van 2007 is, dan is die best op een respectabele leeftijd. Hoewel, ik heb een accu van 2005 die nog fief is maar die hangt altijd aan een druppellader.
Tot slot nog de volgende tip. Betaal niet voor het inleveren van de oude accu. Er zijn oud metaal punten die zelfs geld geven voor een accu.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn