Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009
- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Hoi Allemaal
Even een snelle vraag. Sinds kort gaat het waarschuwingslampje hydrolische druk branden als ik rem. Het lijkt ook of het wat langer duurt voordat het lampje uitgaat na starten. Pas als de voorkant helemaal omhoog is of zelfs later.
Remmen gaat prima, achter zakt de auto wel in bij remmen.
Is dit een gevalletje “Gewoon ontluchten!”, of kan er ook iets anders aan de hand zijn? Waar komt die lucht dan vandaan?
Groet
Evert
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als dit zakken acheter ook optreedt bij remmen tijdens stilstand denk ik dat je om te beginnen de remschoenen achter moet bijstellen tot ze net niet aanlopen.
Als dat hoognodig is kan het namelijk zo zijn dat er plotseling zoveel LHM naar de achterremmen moet dat de druk te ver zakt. Olie is nog wel op peil neem ik aan?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
zou denken als de lamp aangaat tijdens remmen : er is dus tijdens het remmen te weinig druk. daarom gaat ook de achterkant omlaag, omdat de remreservedruk achter uit de veringsdruk komt.
voor moet die uit de rembol komen als er niet genoeg druk is, en die geeft misschien nog net genoeg druk om te remmen.
zie je geen oliesporen van lekkage van LHM tijdens het remmen ? LHM niveau goed ? is de rembol intern lek ?
niet mee rijden lijkt me zo.
(geef m’n mening graag voor een betere)
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Inderdaad; wat jantje zegt;
- Eerst Achterremmen nastellen
- even ontluchten kan zeker nooit kwaad
als dat niet helpt; Remaccu controleren (makkelijkste test; even met een hamertje op de 2 helften tikken. Onderkant (gas) moet TING zeggen, bovenkant (olie) Tonk!
P.s; kapotte remaccu zorgt voor gas in remsysteem waardoor het ontluchten erg nuttig lijkt, maar hoofdoorzaak is de remaccu)
Andere grove remaccu test is; (nadat je de achterremmen hebt nagesteld en de boel hebt ontlucht): motor aan, alles op druk laten komen (oliedrukregelaar komt een paar keer in), dan motor afzetten en met stilstaande auto kijken hoevaak je het rempedaal in kunt drukken voordat de stoplamp aangaat. Dit moet best wel vaak kunnen (keer of 10-20) Kan dat maar een paar keer; Dan is je remaccu kapot
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009
- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Bedankt allemaal voor de snelle en nuttige reacties.
De remaccu heb ik in 2017 vervangen, toen was ie echt lek: een mooie plas LHM eronder. Dat is het nu niet. Er lekt wel ergens LHM in retourlieding in mmotorruimte, dus af en toe kan het LHM nivo best te laag zijn geweest.
Ik zal dit weekend, als het weer een beetje meewerkt, wat voorgestelde testjes doen en ook de boel ontluchten.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Met een kapotte/lekke remaccu bedoel ik gescheurd membraan. Dan loopt er nergens olie uit, geen druppel naar buiten, niks nat, Als een bol stuk gaat is dat bijna altijd intern. Lekken naar buiten gebeurt eigenlijk nooit (het is nogal een dik stuk staal)
Voor een veerbol klopt dat vaak wel, maar voor een remaccu niet altijd: Het membraan zorgt ook voor de afdichting tussen de 2 bolhelften.
Remaccu zijn vaak heel oud, ( nooit of heel lang geleden eens vervangen….) als dan je membraan breekt dan lekt hij vaak omdat er een stukje wegschiet tussen de bolhelften.
Als je remaccu niet naar buiten lekt kan het membraan ook wel “gewoon” stuk zijn en lekken of leeggelopen zijn, zelfs als die 5 jaar oud is. : De goede test is zoals al gezegd kijken hoe vaak je kunt remmen nadat je de motor afgezet hebt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009
- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Als hij niet naar buiten lekt wil dat niet zeggen dat hij OK is: Als het membraan intern lekt verdwijnt je gas in de LHM. Dat merk je omdat je de remmen vaker moet ontluchten en doordat je geen “rem-reserve” hebt: Als je de motor afzet moet je nog 20-30 keer kunnen remmen op de remaccu. Je kunt ook de remmen eens ontluchten “op de remaccu”, moet er toch echt wel 200 cc uitkomen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9368
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Citroensmgz schreef:Je kunt ook de remmen eens ontluchten “op de remaccu”, moet er toch echt wel 200 cc uitkomen.
Dat geldt volgens mij alleen voor de voorremmen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009
- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Ah, ik bedoelde geen lekkage naar buiten. Ik ga (als het weer het toelaat dus) dit weekend kijken of de remaccu toch lekt Bedankt voor de tips hoe dit te doen. Ik laat nog weten of ik iets vind
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De druk op de remaccu kan je natuurlijk alleen goed testen op een testbank.
Maar idd de achterremmen goed afstellen, en dan de test hoe vaak je kan remmen.
Overigens heeft de hoofdbol er ook invloed op. Die moet ook goed zijn.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Meten = weten. Maar als testen niet kan: dan helpt GBV. Hoe oud zijn de bollen en wat kost een bol? Nog geen (half) tankje benzine en je kunt weer vele jaren vooruit.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
bogaard77 schreef:De druk op de remaccu kan je natuurlijk alleen goed testen op een testbank.
Maar idd de achterremmen goed afstellen, en dan de test hoe vaak je kan remmen.
Overigens heeft de hoofdbol er ook invloed op. Die moet ook goed zijn.
Inderdaad. Hoofd en rembol worden vaak vergeten. Een kapotte veerbol merk je meteen tijdens het rijden, maakt niet uit hoe weinig je begrijpt van de DS hydrauliek.
Een kapotte hoofdbol en/of veerbol uit zich op een meer secundaire manier. Ik ben inmiddels toe aan mijn 4e ds, alleen bij de eerste (gekocht van Kurt-de-Zuid-Afrikaanse Egbert) waren deze in orde, bij 2, 3 en 4 allemaal veel te lage druk of kapotte hoofdbol/rembol.
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 19-06-2009
- ID/DS 21 Pallas BVH
- Overig Rover SD1 3500 Vandenplas
- Overig Jaguar XJS-C 5.3 V12 cabrio
Het weer was goed genoeg afgelopen zaterdag. Wel een koude wind, maar ook wat zon. Dus maar eens remmen afgesteld en de boel ontlucht.
- Achterwielen liepen helemaal los. Was maar een heel klein beetje verstelling nodig om weer hand-vast te lopen. Voor het laatst zo’n 20.000 km geleden gedaan.
- Bij ontluchten kwam er eigenlijk niet of nauwelijks lucht uit.
Het maakte wel een wereld van verschil. Zakt niet meer in aan de achterkant, remt eigenlijk toch wel veel beter (dat merk je niet zo goed omdat remmen zowiso erg goed bekrachtigd zijn)
Een ander euvel was ook weg: bij koppelen (het is een half-automaat) ging het voor ontluchten nogal stoterig. Ik dacht dat dat aan de afstelling van koppelingsregelaar lag, want daar ws ik een tijd geleden mee bezig geweest en stond nog op de to-do list. Misshcien had dit toch met lucht in het systeem te maken.
Met “ontluchten op de remaccu”, daar wordt mee bedoelt dat je met motor uit en ontlast-schroef op hogedrukregelaar open ontlucht ? In dat geval kwam er bij mij ~ 100 ml uit. Tik-tok test by remacccu: geen idee of ik verschil hoor tussen boven en onderkant. Wat is trouwens GBV ?
Kortom: probleem lijkt verholpen. Bedankt voor alle tips!!
Groet
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Remaccu ontluchten gaat vanzelf wanneer je de remmen ontlucht (lange slang op ontluchtingsnippel terug het vat in) want zo creeer je flow. Maar regelmatig even testen of je remaccu/hoofdaccu nog wel goed zijn (=op juiste druk) Deze bollen de eerste keer losmaken kan een enorm geklooi zijn, maar ze moeten toch echt regelmatig (jaarlijks) gechecked worden