Ik zie enorme prijsverschillen, ook met andere onderdelen, maar laten we niet off topic blijven. Ik heb een mail gestuurd naar de leverancier.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
JW, doe eens een stukje college materiaalkunde over bouten en moeren!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wat bedoel je met die opmerking?
Moet ik er hier wat college over geven, of bedoel je dat ik mezelf er eens in zou moeten gaan verdiepen omdat ik niet zou weten hoe dit zit?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
blijkt dus een interessant onderwerp !
kan iemand me ook nog adviseren over de aankoop van een electrische slagmoersleutel (geen professional)
(ik heb dus er al een van 150Nm, maar die is niet sterk genoeg) ?
zo weet ik niet hoe ik de moer van de centrale poelie los moet maken, cq de poelie blokkeren. ik heb al eens een poelie gemold door deze door een gat te blokkeren met een schroevedraaier. die slagmoersleutel van mij geeft zulke grote klappen, dat ik de nokkenasketting ook teveel klappen zou geven lijkt me? ik zie velen dat doen met zo’n slagmoersleutel
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb een Milwaukee HD18 HIWF. Die kost als set maar rond de 500 euro en is echt een ongelofelijk goede machine die 620nm haalt. Ik gebruik die ook op de landbouwtrekker bv.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
JW schreef:Wat bedoel je met die opmerking?
Moet ik er hier wat college over geven, of bedoel je dat ik mezelf er eens in zou moeten gaan verdiepen omdat ik niet zou weten hoe dit zit?Groet,
JW
Jij moet wat college geven. Of samen met breeze! Kunnen wij (ik) er wat van leren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Rogier23 schreef:blijkt dus een interessant onderwerp !
kan iemand me ook nog adviseren over de aankoop van een electrische slagmoersleutel (geen professional)
(ik heb dus er al een van 150Nm, maar die is niet sterk genoeg) ?zo weet ik niet hoe ik de moer van de centrale poelie los moet maken, cq de poelie blokkeren. ik heb al eens een poelie gemold door deze door een gat te blokkeren met een schroevedraaier. die slagmoersleutel van mij geeft zulke grote klappen, dat ik de nokkenasketting ook teveel klappen zou geven lijkt me? ik zie velen dat doen met zo’n slagmoersleutel
gewoon goed blokkeren en dan grote sleutel met pijp erop.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:JW schreef:Wat bedoel je met die opmerking?
.........Jij moet wat college geven. Of samen met breeze! Kunnen wij (ik) er wat van leren.
Dan in elk geval samen met Breeze.
Hij is “afgestudeerd” aan TUD op dit onderwerp, ik heb het als bijvak gehad tijdens mijn HTS studie.
Samen hebben we toen dat onderzoek(je) gedaan aan de M 12x1,25 wielbouten, waarnaar eerder verwezen werd.
Ik zal daarover contact met hem opnemen, kijken of we daar iets mee kunnen doen, in een beknopte vorm uiteraard.
Maar ook Nielsje weet hier het eea van, hij schreef daarover:
Vet en coating hebben beiden invloed op de voorspanning die je op de bout aanbrengt, met gelijk koppel. De kwaliteit (toelaatbare treksterkte) van de bout is hierin ook erg bepalend! Ik zal eens kijken of ik een tabelletje boven water kan toveren van hoe het hier gaat.
Wellicht kunnen we dan met z’n drieën wat doen
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Alvast een korte reactie op wat Nielsje schreef…..
Bij vastzetten met langere bouten, gebruik je de elastische rek van de bout om de druk op te bouwen tussen de delen die je tegen elkaar aan wilt klemmen.
Vroeger gebruikte je daarvoor de momentsleutel, maar daar zit als nadeel aan dat je met dat moment niet alleen rek in de bout opbouwt, maar ook de wrijving moet overwinnen in de schroefdraad. Die eerste is een gegeven van de bout en is daarmee bekend, maar die tweede is afhankelijk van de wrijvingscoëfficiënt van de bout in de schroefdraad. En die is niet constant.
Vandaar dat men later veelal over gegaan is naar een andere procedure: eerst vastzetten van de bout met een relatief laag koppel, totdat er rek opgebouwd zal gaan worden in de bout. Daarna over een bepaalde hoek verdraaien waarmee de “voorspanning door rek” bereikt wordt.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Het is ook geheel afhankelijk van de toepassing of je die nauwkeurigheid nodig hebt of niet: een wiel aan een auto vastzetten is wat anders dan de kop van een blok. Moet iets gewoon ‘goed vast’ zitten, of is het belangrijk om grote krachten van verschillende onderdelen over te brengen, zonder dat dDe boel breekt.
Wij maken onderstaande machines. Je kan je voorstellen dat het vastzetten van het hekwerk iets minder kritisch is dan de draaikrans van het ding.
Voor het vast zetten van de studbolts van die draaikrans gebruiken we een hydraulische momentsleutel, zo’n soort ding:
Die wordt met een soort van ‘meetring’ geijkt. Werkt best mooi. Het is voor dit soort toepassingen dat we een lijstje hebben met wel of geen vet gebruiken, onder andere. Ik moet het echt even opzoeken, het is niet m’n dagelijkse werk.
Overigens, om grote momenten op bouten te zetten bestaat ook deze ‘moer’. Persoonlijk vind ik dit een hele mooie, elegante oplossing:
Een moer met daarin allemaal kleinere bouten. De grote moer draai je gewoon aan, en dan door de kleinere bouten op moment te zetten, creëer je de gewenste spanning in de grote bout.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
JW schreef:Dan in elk geval samen met Breeze.
Hij is “afgestudeerd” aan TUD op dit onderwerp,
Dat is zwaar overdreven JW. Ten eerste was het niet TUD maar THD en ten tweede ben ik afgestudeerd in Automobieltechniek en dat is heel wat anders.
Helaas ben ik erg druk met het vertalen van het boek (500 blz.) van een Yank, die hier in ‘44 met zijn Liberator neerstortte. Maar voor een (andere) leuke klus maak ik natuurlijk altijd tijd.
JW, laten we contact opnemen hoe we dit in het vat moeten gieten, want het is natuurlijke zonde dat al ons werk van destijds nooit is afgerond, terwijl we er vlakbij waren. Nogmaals, mea maxima culpa.
Adri
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
ff off-topic, @Nielsje: gaaf apparaat zo’n ‘Appelman’, die compenseert de deining van het schip waar ie op staat, staat dus altijd stabiel t.o.v. productie-platform!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Zonet contact gehad met JW. We hebben het vaste voornemen om het werk aan de wielboutmaterialen en de vervormingen daarvan, af te maken, maar… we durven er geen einddatum aan te koppelen.
Morgen is te vroeg, St. Juttemis is te ver.
Adri
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
breidt het aub uit met kopbouten!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Tjee, wielbouten was al ingewikkeld genoeg. Maar misschien als we dat overwonnen hebben is de kopbout een makkie.
Het probleem zat in de vervormingen van bout, ring en velg. Misschien is de combinatie van een kop en een blok wel veel gecompliceerder (of juist makkelijker). Dat overzie ik nog even niet.
Adri