“Gewone” kopbouten is makkelijker, want je hebt veel “reklengte”, dat volgt vrij goed “wat er in de boeken staat”.
“Strekbouten”, d.w.z. bouten met een verjonging , meestal voor eenmalig gebruik: Dat ligt een stuk moeilijker.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Breeze schreef:JW schreef:Dan in elk geval samen met Breeze.
Hij is “afgestudeerd” aan TUD op dit onderwerp,Dat is zwaar overdreven JW. Ten eerste was het niet TUD maar THD en ten tweede ben ik afgestudeerd in Automobieltechniek en dat is heel wat anders.
Helaas ben ik erg druk met het vertalen van het boek (500 blz.) van een Yank, die hier in ‘44 met zijn Liberator neerstortte. Maar voor een (andere) leuke klus maak ik natuurlijk altijd tijd.
JW, laten we contact opnemen hoe we dit in het vat moeten gieten, want het is natuurlijke zonde dat al ons werk van destijds nooit is afgerond, terwijl we er vlakbij waren. Nogmaals, mea maxima culpa.Adri
TUD en THD zijn toch echt hetzelfde.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het was door hem dan ook als taalkundig grapje bedoeld
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Tja….Dat is het nadeel van humor zonder dat je de lichaamstaal/mimiek kan zien.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
...een smiley erbij zou dan ook hebben kunnen helpen dat te doorzien
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Tja, eigenlijk had ik willen zeggen dat het zwaar overdreven was, omdat ik nog aan een school(tje) was afgestudeerd en niet aan een uni.
Bedacht me laatst dat ik alleen ‘maar’ 5 schooltjes heb gehad. De Kakke, de Openbare Lagere, de Hogere Burger, de Hogere Technische en tenslotte de Technische Hoge.
Oeps, vergat ik nog bijna
Adri
Citroensmgz schreef:“Gewone” kopbouten is makkelijker, want je hebt veel “reklengte”, dat volgt vrij goed “wat er in de boeken staat”.
“Strekbouten”, d.w.z. bouten met een verjonging , meestal voor eenmalig gebruik: Dat ligt een stuk moeilijker.
Als er bij die bouten gewerkt wordt volgens de twee stap-methode, eerst matig vastzetten en vervolgens over een bepaalde hoek verder draaien, hoef je je daarover geen zorgen te maken.
Die methode is al een poos in gebruik bij rekbouten.
Maar bij oudere motoren werkte dat nog niet zo.
Zo moet je bij de ID/DS de kopbouten eerst met 30 Nm, vervolgens met 60 à 65 Nm vastzetten, lees ik in de RTA.
En daarbij speelt die wrijvingscoëfficiënt van de schroefdraad in het blok wel degelijk een rol.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dat weet ik, maar iets zinnigs zeggen over het overstrekken van rekbouten is gecompliceerder dan van klassieke bouten. Daarom het “xx graden” aandraaien. Daarnaast wordt tegenwoordig alles droog gemonteerd in de fabriek: Dat werkt makkelijker = goedkoper. Het werkt goed, maar beter speelt daarbij geen rol.
Maar voor de spullen van vroeger gelden de regels van vroeger: Schroefdraad olien en vet onder de schijven: Zo krijg je al het moment op de bout en niet in wrijving. Het fabrieksmoment is gemaakt bij een nieuwe schroefdraad en geolied: Probeer dat zo goed mogelijk te evenaren.
To err is human, not to err is divine.