Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ha! Dáár hebben we 1 stuks kakelversche krukaskeerring versnellingsbakzijde!
Blijkt overigens dat het heel vreemd is dat zo’n ding momenteel niet via BMW leverbaar is. Het is gewoon dezelfde als in de zescilinder diesel. Zit dus in BMW 3-series, 5-series, Land Rover Freelanders, Range Rovers, Opel Omega’s etc. etc. en is in de elders dus te kust & te keur voorhanden. Maar goed, ik heb ‘m dus al. Ligt er al zo lang dat er al mooi een spinnennestje in is gebouwd en overleden. Zit het ook eens een keer mee
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Gecondoleerd.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed, de aandrijfassen zitten weer aan het differentieel vast. Dat is dan alvast gelukt.
De voorkant staat nu ook op bokjes. De versnellingspook is eruit, de bedrading van de achteruitrijlichtschakelaar is afgekoppeld, de tellerkabel is afgekoppeld, de achterste baksteun is eronder vandaan, de koppelingscilinder is eraf, dus de bak kan er bijna uit. Daarvooor moet de voorpijp er nog af om fatsoenlijk slag te kunnen maken om de bakbouten eruit te krijgen. Dat is naar, want dan moet daar weer een pakking voor gevonden worden. Maar daar is wel tijd voor denk ik, want het ziet er naar uit dat m’n koppelingscilinder alweer lekt ook. Dan moet daar ook een nieuwe voor opgedreven worden. Dat kost allemaal wel weer even tijd, dus dan is een pakking scoren ook niet zo’n probleem. Leverbaar is die vast wel, maar je doet een poging tot just-in-time management en dat zal ‘m wel niet worden.
Edit: Whoo and, might I add, hoo! Winparts heeft die koppelingscilinder op voorraad van ABS en ook nog voor een méér dan keurige prijs. Ik heb ‘m meteen besteld. Zeker aangezien er een goeie kans op is dat er dan een ATE cilindertje in de doos blijkt te zitten. Dan zou die er dinsdag al moeten kunnen zijn. Dat is prima op tijd aangezien ik toch niet echt eerder die bak aan de voorkant dicht heb en dat ding er dus zeker niet eerder dan dat in kan. Eén probleem onverwacht gemakkelijk opgelost. Is het kennelijk toch maar goed dat Winparts ooit als BMW-demontagebedrijf begonnen is!
Hoe dan ook, als die voorpijp nog een beetje los wil van het spruitstuk denk ik dat die bak er vanavond uit ligt.
Inmiddels ben ik begonnen met het netjes maken van de vervangende bak, dus daarvan is de geleidebuis van het druklager eraf zodat daar een nieuwe keerring in kan. Die is in bestelling en zal naar verwachting maandag of dinsdag in huis zijn. Ik heb er wel alvast een nieuwe pakking voor gesneden en het ding van vuil en vliegroest ontdaan.
Verder kan ik, als de bak ernaast ligt, gaan beginnen met het overbouwen van de bedieningsonderdelen. En daarna is het weer uitgebreid wachten op spullen. Maar goed, nu zitten we voorbij het punt waarop je terug kan, dus nu moet het ook gebeuren. Kortom, een beetje gang zien te houden tussen het wachten op spullen door en lekker doorknutselen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat een mazzel dat we die bak vonden. Nu lekker doorpakken!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En die voorpijppakking wordt woensdag verwacht, ook via Winparts. Die haal ik dan apart wel even op, want daar ga ik de prijs niet van verdubbelen met de verzendkosten. Ik kom woensdag nota bene in principe bij ze voor de deur langs, dus meer dan stoppen en dat ding in ontvangst nemen is daar niet bij.
En zo komt die hele saga ineens uit onverwachte hoek keurig just-in-time gemanaged voor elkaar. En ook nog voor weinig. Raar is dat: al weken moet al dat kleinspul via de dealer of via specialisten all over the world komen en nu ineens ligt ‘t eigenlijk voor een appel en een ei om de hoek. Daar had ik even niet op gerekend!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Out with the old: check!
Hij ligt ernaast. Een eitje, eigenlijk. Ik heb de eerste paar onderdelen er ook alvast afgeplukt, ook omdat dat helpt met de schaderapportage.
Volledig roestbruine, ondoorzichtige bakolie vond ik ook niet het meest alledaagse wat er uit die bak kwam zeiken. De spiebanen op de hoofdas zien er Goed Gaar uit. Deze operatie is echt wel even nodig.
Nou ja. In het weekend lekker even niet zoveel met die bak aan de gang. Beetje schoonmaken, wat bedieningsonderdelen overbouwen, zo een beetje aanknoeien. In de loop van de komende week komt dan de rest van de onderdelen binnen en dan kan-ie eind volgende week ergens weer in elkaar gezet worden als alles een beetje volgens plan loopt.
Beeld volgt…
Derk
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik verheug me op een mooie rit met die kar en mijn Volvo!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat lijkt mij ook tof. Dat moeten we zeker een keer regelen!
Maar eerst even beeld van het slagveld. Zoals bijvoorbeeld de versnellingsbakvormige leegte onder de auto:
En een foto van hoe je liever niet wil dat je bakolie eruit ziet:
Uitgeslagen spiebaantjes in de cardanas-flens:
En met het eindkapje van de bak af heb je mooi zicht op een hoofdas die niet meer 100% is:
Verder heb ik dus weer een boel remolie in het stofhoesje van de koppelingscilinder gevonden, dus er komt een nieuwe op. En natuurlijk was het druklager lawaaiig, gortdroog en lekker ruim, dus daar gaat een andere in. Ik heb nog één goed, mooi stil en gesloten, soepel draaiend Fichtel & Sachs druklager liggen. Daar moet het even mee, want in principe gaat er ook niet nu een nieuwe koppeling in. Die koppeling is volgens de standaard externe controles nog prima en dan was ik eigenlijk wel van plan om dat zo te laten. Er komt wel een nieuwe borgveer op de koppelingsvork. Ik had ‘m eerder al besteld, want ik was er afgelopen zomer al eens achter gekomen dat die ontbrak.
Hoe dan ook: dit ingreepje is wel even nodig. Het zou mij niks verbazen als het ruisen in de aandrijflijn bij koppelingspedaal los ook een heel stuk gereduceerd wordt door een paar kleinigheden te vervangen. Beroerder wordt het er vast niet van.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die was wel ver heen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik baal ervan dat zo’n bak niet uit elkaar kan zonder het voorste lager te trekken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat ding er inwendig uitziet, gezien de toestand van de bakolie. Gek genoeg, uitgaande van roest in die bak, schakelde ‘t ding verder gewoon goed. Alleen het centreersysteempje van de versnellingspook was z’n veerkracht aardig kwijt, maar zowel koud als warm wel gewoon netjes schakelen.
Eén effect gaat zeker weten verdwijnen met die andere bak: de ‘kloenk’ bij aan-/ontkoppelen. De flens van de cardanas had dus een beste bak vrije slag ontwikkeld
Gezien de verdere conditie van die bak denk ik dat-ie op zich wel te reviseren is, maar daar heb je eigenlijk duur speciaalgereedschap voor nodig én een paar behoorlijk prijzige onderdelen (hoofdas, flens, her en der een lager en vast nog wel wat ditjes en datjes). Of je zou er een tandwielset uit een E21-bak in moeten drukken, dat zou gewoon moeten kunnen. Daar heb ik de spullen allemaal niet voor, maar het betekent wel dat in ieder geval de behuizing de moeite van het bewaren waard is. Die Getrag 232 bakken worden langzaamaan schaars en dan is het steeds een beetje interessanter om er een te kunnen samenstellen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Vandaag lekker weinig aan die BMW gedaan. Alleen maar m’n gereedschap weer schoon op z’n plek gelegd om het ook weer terug te kunnen vinden (want van lang doorsleutelen wordt het een zooi op den duur) en wat onderdelen van de bediening van de ene bak op de andere overgezet. O ja, en natuurlijk de hele zooi aan losse onderdelen schoongemaakt, want na zo’n spectaculaire lekkage van de versnellingsbak zit alles onder de vette troep. Het heeft geen enkele zin om het er op die manier weer onder te draaien, dus lekker even een beetje beschoond. Dan is de ergste ellende ook geweest, want op een gegeven moment werk je dan met redelijk schoon materiaal en dat gaat altijd beter.
Morgen ga ik denk ik die krukaskeerring maar eens vervangen. Ik moet ook even een centreerstift creëren voor de koppeling en ik zal zien of ik glijpennen kan maken om die bak er wat makkelijker in te kunnen drukken. Dan is alles verder voorbereid voor het plaatsen van die nieuwe bak. Nou ja, op één keerring die maandag of dinsdag binnenkomt na dan.
Als die bak er maar een keer hangt is de rest eigenlijk lekker makkelijk rechttoe rechtaan sleutelwerk, dus eigenlijk zit er stiekem nog heel goed schot in de zaak.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mijn ervaring met versnellingsbakken leert me dat een werkplaatshandboek heel veel tools voorschrijft maar dat het vaak heel goed lukt zonder of met aanpassen van universeel gereedschap. Vergeet niet dat een fabrikant graag ontmoedigd dat je zelf aan de beun gaat…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het kan ook wel. Ik heb ook wel een idee hoe. Maar dat is pas interessant als ik definitief een bak over heb. Nu moet er eerst een goeie bak in die auto en uitvogelen hoe ik mezelf dat in de toekomst makkelijker maak komt daarna weer.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nu bezig met de krukaskeerring, die zo te zien lekt als een vergiet.
Voor de veiligheid heb ik eerst maar eens een spanbandje langs de voorkant van het blok getrokken. Die zit achter de grendels van de motorkap gehaakt. Op die manier kan het blok niet alsnog voorover duikelen als het vliegwiel erachter vandaan komt, want dat zou me een kakelverse radiateur van 400 euro kosten. Ik heb daarna eerst een vliegwielblokkeertooltje moeten knutselen, maar dat was niet zo heel moeilijk. Ik heb een tand opzij in een stuk platstaf gelast, dat vervolgens op één van de onderste (M10) bakbevestigingen komt. Aan één kant heb ik daar een kraagje op gelast die afsteunt onder het cilinderblok, zodat dat plaatje niet rond die bout kan gaan draaien. Werkt als een speer en ik heb al gezien dat ik er met een heel klein beetje werk een tweede tand op kan zetten zodat-ie nog wat effectiever wordt.
Daarna heb ik de koppeling eraf gehaald. Zoals verwacht (want die gedroeg zich keurig) is die koppeling echt prima. De frictieplaat mag, voordat je ‘m in een geval als dit preventief vervangt, afslijten tot 0,8mm boven de klinken. Het ouwe Helios Student schuifmaatje van opa meldt mij dat er zeker 1,8mm materiaal boven de klinken staat. Dat is dus meer dan goed genoeg om gewoon terug te zetten, die kan nog prima lang mee.
Volgende item is het vliegwiel. Dat is nog 8 bouten en dan komt die er ook uit. Dat zal waarschijnlijk geen problemen geven. Daarna kan de hele boel eerst eens schoon gemaakt worden en dan is het tijd voor een frisse keerring.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Demontage van het vliegwiel ging vlot en soepel, maar er blijkt een draadgat in de krukas beschadigd te zijn. Het blok komt uit een E21 en dus is het vliegwiel uitgewisseld met dat van z’n voorganger om te zorgen dat de koppeling weer past. Daarbij zijn de rekbouten van het vliegwiel hergebruikt en daarvan staan er zeker twee op breken.
Die rekbouten regelen zal waarschijnlijk niet zo’n groot probleem zijn, maar het is veel beroerder dat dat draadgat beschadigd is. Er zaten draadspanen in de bout die daar uit kwam en nu knijp ik ‘m er eigenlijk voor dat de rest van het draad eruit breekt als je die bout op koppel aantrekt.
Dus wat nu? Ik zal eerst eens zien of ik een M12x1,5 tap kan organiseren om te zien of dat draad te fatsoeneren is, maar dit is eerst wel even spannend. Voor je het weet kun je het blok eruit trekken om te kijken of je er een andere krukas in kunt leggen, of je bent aan een andere tor toe omdat zo’n draadgat verrinneweerd is
Kortom, de komende week die auto opbouwen gaan we vlug weer vergeten. Eerst eens kijken of die tor te redden is. En ook pas daarna die keerring verwisselen, want het zou zonde zijn om die op te gebruiken in een motor die je daarna blijkt te moeten weggooien.
En zo komt het hele project ten tweeden male knarsend tot stilstand.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!