Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Even wezen filosoferen over een plan B (het vervangen van de krukas): een nieuwe krukas is wel leverbaar. Da’s een geruststelling. Kost 1150 euro, zonder lagerschalen. Da’s geen geruststelling…
De enige gebruikte krukas die ik tot nu toe gevonden heb ligt in Athene, da’s ook niet zo handig.
Ik kan tot nu toe één M10 motor te koop vinden in Nederland, een 1800 blok uit een E21 316 automaat. Da’s een schrale oogst, zeg maar. Maar goed, misschien wel een optie.
Maar eigenlijk moet het op de een of andere manier met de rommel die ik heb, want dit ontspoort anders aan alle mogelijke kanten. En het is allang weer veel meer gedoe dan waar het om begonnen was.
Allemaal om een losgelopen cardanasflens. Nomdedieu zeg
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Met hoeveel gangen zitten die bouten in de krukas, is dat veel meer dan 1xd?
En kun je zien op die bout waar het misgegaan is, is dat (ook) omdat die bout zelf overstrekt is bij het vastzetten?
Dan zouden alleen de laatste draadgangen beschadigd kunnen zijn….
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik kan er tot nu toe niet goed aan zien wat nou precies de schade aan dat draadgat is. Het diepste draad is er het beroerdste aan toe, daar liggen te oordelen aan wat er in de bout was blijven hangen ook draadgangen uit. Ik kan die bout ook eigenlijk niet diep genoeg indraaien nu, maar dat zal op de laatste 1 of 2 draadgangen mis gaan. De rest loopt wel stroef, maar dat is met een tapje waarschijnlijk op te lossen.
Mijn ervaring is alleen dat in dit soort gevallen je het draad nog wel eens uit het materiaal trekt tegen de tijd dat je de boel zo’n beetje op koppel hebt staan. En dan ben je in dit geval goed zuur. Ik knijp ‘m daar momenteel best wel voor.
Helaas zijn die gaten in de krukasflens door en door, dus dan moet je bij het optappen wel proberen te zorgen dat je geen troep dat blok in laat vallen. Maar misschien kan ik daar iets op verzinnen met het einddeksel uit het carter. Dat moet toch om die keerring zonder gezeik te wisselen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Niet optappen, eerst even schoonmaken met de tap in het huidige schroefdraad.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, ik moet even kijken hoe ik dat aanleg want een M12x1,5 tap heb ik niet. Ik ga eerst kijken of ik nog meer zicht op die ongein kan krijgen en of het een beetje op een fatsoenlijke manier schoon te maken is.
Een andere krukas of een andere motor is lekker om te hebben in zo’n situatie omdat je dan opties hebt, maar eigenlijk moet dit gewoon klaar met het blok in de auto want ik heb er wel een beetje tabak van. Dus dat gaan we eerst bekijken.
Hoewel een reservetorretje staan hebben me wel weer lekker lijkt. Of gewoon een tweeliter blok scoren. Dát is pas leuk.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik ben er wel achter wat er met dat draadgat gebeurd is. Daar heeft al eens iemand een tap door gejast. Maar dan een standaard M12x1,75…
Dan heb je dus ietsje spoedverschil en dat gaat dan niet helemaal goed. Het idiote is nu dat, nadat ik de eerste twee afgekrulde draadgangen van die bout weggevijld heb, die ene specifieke bout nu *als enige* in dat gat ver genoeg reikt om op het viegwiel af te kunnen spannen. Een gewone M12 wil niet pakken, elke andere vliegwielbout (met dus draad M12x1,5) weigert ver genoeg in te draaien. Maar die ene bout waarvan ik de eerste gangetjes eraf gehaald heb doet het nu dus wel, met kreukels in het draad en al.
Mooi.
Dan is het nu nog even de vraag of de algemeen aangenomen wijsheid dat ‘t rekbouten zijn wel echt waar is, want daar lijkt het in werkelijkheid niet meteen op. Het zou me niet verbazen dat je ze hoort te vervangen vanwege de dicht/borgmiddelen die er op nieuwe zijn aangebracht. Er is bijvoorbeeld geen specificatie om ze op ‘koppel + X graden na’ aan te trekken. Volgens Haynes moet je ze vernieuwen als je het vliegwiel los gehad hebt, Bucheli heeft het daar helemaal niet over en meldt dat je ze vast hoort te zetten met Loctite 270 en op 100 - 115 Nm en that’s it. Eindgebruikers, waaronder BMW-specialisten, bakkeleien er al wel 40 jaar over of je die bouten wel of niet opnieuw kunt gebruiken. Maar als iemand daar meer over weet laat ik me graag ompraten.
Ik vind wel dat één bout er wat vreemd uitziet op de overgang naar de schouder en dat zou ik bij een rekbout niet accepteren. Maar bij een herbruikbare 12.9? Mwah. Dus ja. Wat er nou echt moet en wat niet…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb ‘m er weer in gezet. FDie bouten zijn, ondanks wat er beweerd wordt, gewone 12.9 bouten waar helemaal niks mee gebeurt. Alleen is het borgmiddel weg als je ze eruit draait. Nou: daar heb ik een hele fles van staan, da’s geen probleem.
Keerring dus nieuw, vliegwiel er weer voor, boouten op 105Nm geze op 1 na die op 80 staat en natuurlijk rondom met groene Loctite erop en dan moet het volgens de documentatie en het beste weten van alle collega sleutelaars gewoon goed gaan. Dus dat is dan gewoon zo.
Kan het spul eindelijk vanaf morgen weer in elkaar gezet worden. Dat wordt tijd, want ik heb ‘t wel even gezien onder dat Beierse hok. D’r gebeurt weer veel meer dan wat er in de planning stond en dat wordt onhandig voor die planning. Niet dat-ie meteen rijden moet, maar wel dat ik de werkplaats wel weer eens voor iets anders wil gebruiken…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nadat ik een centreertooltje had geregeld bij Jan.D heb ik de koppeling er eerst maar weer in gezet. Daarna heb ik alleen nog een stel glijpennen gemaakt om het mezelf wat makkelijker te maken om die bak er weer achter te drukken. Dat zal wel een kwestie worden van ‘m in een versnelling zetten om de prise-as te kunnen draaien met de achterste flens, ‘m aan die pennen hangen en dan net zo lang pielen tot-ie op z’n plek valt.
Glijpennen, dat is een beetje een dingetje in de krappe cardantunnel. Ik heb ze op de plek van de onderste bakbouten gezet als een soort rails. Maar aan de bestuurderskant kun je niet met een schroevendraaier werken, dus een halfdraads M10 bout onthoofden en er een zaagsnee in maken is niet genoeg. Na wat geëxperimenteer om er ofwel een M5 bout in te krijgen (houdt onvoldoende) of er een M5 moer op te lassen (elk soort drama), heb ik er maar een 8mm zeskantje aan gevijld. Ook weer geklier, maar dat werkt tenminste wel. Nu kan ik ‘m er achteraf met sleuteltje 8 van bovenaf weer uit draaien als de rest hangt.
Verder heb ik wat slangklemmen georganiseerd om de hardyschijf op de cardanas opnieuw voor te kunnen spannen (samenknijpen eigenlijk) zodat de bouten van dat ding weer spanningsvrij erin willen glijden. Als je een nieuwe koopt zit daar een stalen bandje omheen waarmee dat voor je geregeld is, maar als je een hardyschijf hergebruikt moet dat dus anders en dit werkt behoorlijk goed. Gewoon twee lekker brede ABA slangklemmen op elkaar gezet, aangedraaid en klaar: is-ie weer samengedrukt.
Maar door een foutje in het bestelsysteem van de BMW-boer is er pas morgen een prise-as keerring voorhanden, dus daar is het wachten nu op. Dan kan ik in de tussentijd in ieder geval de achteruitrijlichtschakelaar in die nieuwe bak nog even testen en zo nodig wisselen voordat-ie erin gaat, maar daarna is het echt wachten op die keerring. Voor de rest is nu, voor zover ik kan zien, alles voorbereid om de hele zooi er weer onder te beunen. Als tenminste m’n koppelingscilinder en m’n uitlaatpakking op tijd worden geleverd…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoe zag die olie uit de vervangende versnellingsbak er uit?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Droog.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Inmiddels ook de achteruitrijlichtschakelaar even getest. Pook op de bak en het ding in de achteruit met de multimeter eraan: werkt keurig. Mooi, dan hoeft die niet omgewisseld te worden en dan heb ik dus ook een reserve-exemplaar nu.
Dat was ook een gelegenheid om nog even door die bak heen te roeren op de echte manier en dat gaat echt keurig. Deze bak zet de pook ook netjes vanzelf en met mooi strakke veerkracht in het midden als je ‘m vrij zet en dat deed de oude niet meer: dat was slappe hap en een beetje zoeken naar de 1/2 en 3/4 gangen. Dat is niet erg overigens en het is ook een bekend euveltje van deze versnellingsbakken. Het is wel een teken te meer dat die roestige meuk die eruit kwam echt wel betekent dat er inwendig dingen aan de hand zijn met die bak. Dat systeempje is overigens zonder de bak te demonteren bereikbaar: het werkt met een veerbelaste pal die moeilijk kan gaan lopen. Dan is het een kwestie van dopje eraf, schoonmaken, spul er weer in, dopje erop, klaar. Dat wel. Maar de bak wisselen voor een die strakker schakelt werkt ook prima. En het ziet er heel erg naar uit dat dat precies is wat er nu gebeurt.
Verder heb ik uit verveling nog wat kleine rommel netjes gemaakt zodat het straks onderlangs ook weer een beetje ergens op lijkt en dat was het wel eerst. En dan is het nu écht wachten op die keerring…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Kijk aan. Prise-as keerring is binnen, uitlaatpakking ook. Die is voor de verandering eens een keer een dag eerder dan gepland, maar dat is prima. Als de pakketdienst dan vanmiddag zoals gepland die nieuwe koppelingscilinder nog even aflevert heb ik alles in huis om de boel weer op te bouwen.
Kortom, we kunnen weer los!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ha kijk!
Voor zover ik nu kan zien moeten we dan in de komende dagen alles er weer rustig aan onder kunnen hangen. De hele handel is 48 jaar oud natuurlijk, dus je zit altijd met risico’s, maar voor alles wat ik al wist zijn de spullen nu voorhanden.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat moet ik ook nog eens in mijn trax beunen, een hydraulische koppeling ipv die ranzige kabel van de ANWB-partner in Parijs.