Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Penny Lane schreef:
Voor zover ik nu kan zien moeten we dan in de komende dagen alles er weer rustig aan onder kunnen hangen….
Ja ja, dat rustig van jou dat zal wel een giga avondsessie worden waarna die wagen weer ingezet kan worden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En dan dus eerst de koppelingsbediening weer zover in elkaar: nieuwe keerring in de glijbus van het druklager en dat hele handeltje met een verse pakking weer tegen het blok en dan druklager en koppelingsvork er met vers vet maar weer voor…
En dan deze keer inclusief een borgveer voor de koppelingsvork (nagelnieuw BMW Originalteil):
En dan een potje precisie-bankdrukken en dan ziet het er ineens alweer zo uit:
Natuurlijk moet alles nog even netjes uitgelijnd worden, maar om te beginnen hangt het blok nog in z’n veiligheidsriem en die trekt ‘m een beetje met de achterkant naar links. Dat komt dus grotendeels vanzelf goed.
Nu moeten er nog wat bouten in, moet de snelheidsmeterkabel weer aangesloten worden, moet de nieuwe koppelingscilinder erin en zo van dat soort geneuzel en dan is die bak zover terug geinstalleerd. Daarna de rest: cardanas, uitlaatje enz.
Maar het moeilijkste werkje is achter de rug. In ieder geval voorlopig, want het spul moet allemaal wel nog eerst even bewijzen dat het ook goed werkt natuurlijk.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
waterman schreef:Penny Lane schreef:
Voor zover ik nu kan zien moeten we dan in de komende dagen alles er weer rustig aan onder kunnen hangen….
Ja ja, dat rustig van jou dat zal wel een giga avondsessie worden waarna die wagen weer ingezet kan worden.
Echt niet. Vanavond draai ik de bak weer netjes vast en haal ik het sjorbandje voor het blok vandaan en dan vind ik ‘t wel even best!
Morgen heb ik hooguit tijd om de pook er dan weer in te drukken en dan is het voor donderdag tot en met zondag de bedoeling om de boel weer af te werken. Meer dan 1 poging per dag om je rug te versjteren moet je immers niet willen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De versnellingspook zit er weer in en ik heb ook het nieuwe koppelingscilindertje erin gezet. En ontlucht natuurlijk. Dan is het vanaf hier weer grotere slagen maken: de cardanas moet er maar weer onder en natuurlijk is het wel zo verstandig om de uitlaat er weer onder te hangen. Daarna moeten de achterwielen er maar eerst weer eens onder zodat de boel met de pootjes in de lucht even draaien kan om de aandrijflijn z’n plek te laten zoeken. Dan nog alles natrekken en het steunlagertje op voorspanning zetten en dan is het qua groot werk in principe eerst gezien. Tenzij een proefrit nieuw ingebouwde problemen aan het licht brengt natuurlijk, maar voor nu gaan we er even van uit dat dat meevalt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De cardanas zit er weer onder. Maar bij deze ‘nieuwe’ bak loopt 1 van de 8 ribbetjes op de hardy-schijf precies net tegen de schakelas aan. Dat daar maar heel erg weinig ruimte is, is normaal. Maar als die ruimte nul of negatief wordt is dat een probleem: dat kost je op z’n minst in no-time een hardyschijf.
Ik vermoed dat ik daar nog aan ga moeten masseren met slangklemmen en met de spanning op de bouten van die schijf tegen de versnellingsbak-flens. Ik vermoed ook dat ‘t voor dat piepkleine beetje speling totale eindhorror wordt om dat voor elkaar te krijgen. Maar goed. Er zit niet veel anders op dan ‘t maar gewoon te gaan lopen doen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
kan je de schijf aanpassen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou ja, in heel beperkte mate kan dat. Maar eigenlijk moet je dat niet willen. Als zo’n ding goed zit, kan-ie heel lang mee. Maar ze zijn heel kwetsbaar voor verkeerde montage en van dat soort gedoe.
Edit voor de beeldvorming:
Het gaat dus om de ribbetjes die op de hulzen voor de bouten staan.
Maar het is gelukt en precies op de manier die ik al dacht. Je kunt met twee slangklemmen erop de cardanas niet voldoende draaien om alle 4 bouten aan te trekken en dat is het probleem. Heb je een nieuwe schijf, dan kan dat wel: daar zit een stalen bandje met de één of andere platte sluiting op. Helaas kun je die dingen niet hergebruiken. Maar wat heb ik nu gedaan: slangklemmen er weer om, de bout waar het ‘foute’ ribbetje achter zat opnieuw opgespannen, klemmen los, cardanas een kwartslag draaien, klemmen er weer op en de volgende en zo alle vier nog een keer nagelopen. Nu loopt die hardyschijf keurig vrij. Dat er maar heel weinig ruimte om dat ding heen is, is wel normaal verder. Ik zag op de 02-fora dat dit ook een vaker voorkomende puzzel is, maar de oplossing zit ‘m in het voldoende voorgespannen vastzetten van die schijf. Helemaal niet zo moeilijk, maar duidelijk iets wat je even moet weten. Voor de volgende keer kan ik beter zorgen dat ik één slangklem van voldoende diameter voorhanden heb, dat maakt het alsnog mogelijk om de cardanas grotendeels en waarschijnlijk gewoon voldoende rond te kunnen draaien om alles in één keer op spanning te trekken.
Daarna heb ik de uitlaat er weer onder geknutseld waarbij ik de silentblocs in de steun achterop de bak met metalen shimmetjes wat meer uitgevuld heb. Daar moeten nieuwe silentblocs in natuurlijk, maar dat kan een andere keer dan wel. Ik moet ze eerst bestellen, maar vanwege de verzendkosten en van dat soort geneuzel moet je ze dan eigenlijk ergens bij meebestellen. Op deze manier kunnen ze het nog wel even houden totdat ‘t daar aan toe is. Je kunt daar gelukkig gemakkelijk bij, dus het is op deze manier geen enkel probleem om daar nog even mee te wachten.
Nu is het nog een kwestie van olie in bak & differentieel en de achterwielen er eerst weer onder. Daarna de aandrijflijn even los van de grond laten draaien om differentieel en cardanas hun plek op te laten zoeken en dan de boel natrekken. En dan zou dit feestje weer gezien moeten zijn…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekker gewerkt man
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Penny Lane schreef:en dan is het voor donderdag tot en met zondag de bedoeling om de boel weer af te werken. Meer dan 1 poging per dag om je rug te versjteren moet je immers niet willen.
Derk
En dan morgen naar de chiropractor neem ik aan?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Derk, in post nr. 482 denk ik dat ik bij de laatste foto schuin van achteren tegen de bak aankijk. Gezien het achteruitrijcontact en de spoorstangen die ik zie. Maar waar is de flens voor de cardanas??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
graddus schreef:Penny Lane schreef:en dan is het voor donderdag tot en met zondag de bedoeling om de boel weer af te werken. Meer dan 1 poging per dag om je rug te versjteren moet je immers niet willen.
Derk
En dan morgen naar de chiropractor neem ik aan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
jantje1948 schreef:Derk, in post nr. 482 denk ik dat ik bij de laatste foto schuin van achteren tegen de bak aankijk. Gezien het achteruitrijcontact en de spoorstangen die ik zie. Maar waar is de flens voor de cardanas??
Dat is deze:
Maar goed. Nu nog iets anders. De moeren van de cardanas op die verrekte hardy-schijf lopen tegen het mofje in de schakelstang aan. Dat kán betekenen dat ik nóg een rondje bouten opnieuw aandraaien moet doen op die schijf maar dan de andere set van 4. Dat zou wel typisch zijn want die zijn niet van spanning af geweest. Maar goed, op de oude bak was dat fenomeen niet aan de orde en die bakken zijn gewoon gelijk…
Dus nu wordt het weer interessant: heb ik alsnog (liefst zelfborgende) M10 moeren met sleutelwijdte 16 nodig? Of kan het worden opgelost met nóg een rondje matten met die hardyschijf-bouten? Ik heb geen idee. Ik kan geen vervorming in die schijf zien, dus eigenlijk moet dat goed zitten. Maar dan alleen dus nu nog even dat het niet goed zit…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Daar is dus niks anders aan te doen dan andere moeren scoren. De enige toko waarvan ik momenteel zeker weet dat-ie ze over de toonbank kan leveren zit in Franeker, dus dat wordt weer een halve dag rijden om 4 van die gretverdriese moeren te halen. En dan hopen dat er dan net wél ruimte is.
Anders ga ik moeten constateren dat die schakelstang uit de vorm is en dan zit er niks anders op dan nóg een keer een bak opzoeken en ‘m wéér wisselen. Dus dat je de hele k*tzooi er weer uit kunt sleuren, wéér nieuwe pakkingen en keerringen voor de hele handel kunt gaan bestellen en je daardoor dus vlot nóg eens twee weken totale hel hebt.
Tja, je moet er wat voor over hebben. Zoals bijvoorbeeld je gezondheid.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Oorspronkelijk zitten die dingen vast met een BMW unieke bout en moer.
Hier wat info en een tekening
https://www.bmw2002faq.com/forums/topic/78312-1971-2002-center-support-bearing/
Hier een foto van de bouten met de moeren:
https://www.ebay.com/itm/BMW-E10-E21-E12-NK-driveshaft-hex-bolts-nuts-8-NEW-GENUINE-26111102144-/233813411949?_ul=IN
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Heel misschien kan het daarmee als de zeskant dun genoeg is. Maar het vreemde is dat het al zeker 15 jaar in elkaar zit met standaardmaat M10 zelfborgende moeren en het nog nooit een probleem geweest is, totdat ik die bak vervangen heb. Anders zou er een minstens een spoor op dat kogelgewricht-mofje in de schakelstang hebben gestaan en dat is niet zo. Het gedeelte van die stang met het mofje eraan heb ik van m’n oude bak over moeten zetten, want dat was er bij de vervanger niet bij.
Ik kan, als ik naar foto’s op de website van Walloth & Nesch kijk, nog proberen of het werkt met een aantal moeren die ik in de exotische-bevestigingsmaterialen-bak heb gevonden; dat zijn er zes gelijke, maar als er twee opnieuw gebruikt zijn (en dat kan goed) zouden dat wel eens de originele moeren kunnen zijn. Maar dan nóg vraag ik me af of ‘t bij elkaar langs past. Misschien ook gewoon wel, maar daar kom je alleen achter door er eens een op te draaien.
Ik ga dat dus wel proberen natuurlijk, want hier zit het nu op vast. Ik kan nu de twee en de vier niet meer gebruiken omdat dat stomme mofje dan door de moeren van die hardyschijf geraakt wordt. Als er zo’n moer net in lijn staat met dat mofje kun je eigenlijk de twee of de vier maar net/niet meer inleggen, nog daargelaten dat je in gebruik de hele zooi dan opnieuw zou slopen. Dus daar moet wel wat op gevonden worden.
Ik begrijp dan alleen niet waarom dat nooit eerder een probleem geweest is. De afstand tussen dat mofje en die hardyschijf kun je anders niet veranderen dan door die schakelstang te buigen en dat lijkt me nogal een kunststukje zonder het lichtmetalen huis van die bak te beschadigen. Dan zou je toch zeggen dat dat bij de oude bak ook mis ging, maar daar zijn nul sporen van en die zouden er dan echt wel geweest zijn…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!