Ik ben nieuwsgierig hoe het komt dat de ene fabrikant een termijn stelt van 120.000 km (of meer) of 10 jaar, terwijl een andere fabrikant een termijn heeft van 120.000 km of 5 jaar. Ligt dit aan de gebruikte kwaliteit van de D-riem of aan de constructie van de motor? Het is een algemene vraag, niet gerelateerd aan een Saxo of ander model/merk.
Dyna Z1: Tout alu.
Ongetwijfeld ligt dat aan beide. Bij de ES9A V6 die in de C5 en C6 gebruikt wordt, is er zelfs een termijn van 240.000 km aangegeven.
Maar in bijna alle gevallen wordt de termijn verkort bij “zwaar gebruik”, daar wordt ook veel stadsverkeer mee bedoeld.
Dat geeft al aan dat de wijze van belasten van de D-riem mede een rol speelt.
Die wordt ook bepaald door de nokkenassen, hebben die hoge scherpe nokken, of wat minder.
En zit er een demping op door een olie-gestuurde nokkenasverstelling zoals bij de ES9A.
Zo zijn er zeker meer factoren die de levensduur bepalen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Bij de baby Bently wordt zelfs helemaal geen levensduur opgegeven anders dan dat VAG adviseert bij een onderhoudsbeurt de riem te controleren. Twee clips los en de bovenkap optillen. 1 minuut werk en elke 15.000km heb ik een update van de onderhoudsstaat en van zulke info wordt de assetmanager in mij heel blij.
Ik vind dit ook logisch want de mate van slijtage wordt door veel factoren bepaald zoals JW ook schrijft.
Wim,
Disciplus Simplex