Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
aan de bovenkant van de bak ram je een houten wig tussen bak en tunnel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nog een mogelijke optie, zoek een stuk stalen pijp wat over de schakelas past.
Zaag die onder 45 gr door en las de delen haaks op elkaar vast.
Dan kan je de te maken beweging naar het horizontale vlak halen i.p.v. het verticale.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, zoiets had ik ook in gedachten. Maar eerst moet nu gewoon wel echt even de uitlaat, de cardanas en het schakelplateau eruit, anders kun je sowieso helemaal niks beginnen. Niet eens om te zien wat er nou werkelijk mis is. Dus dat ga ik eerst maar weer regelen en dan zien we verder.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
waterman schreef:aan de bovenkant van de bak ram je een houten wig tussen bak en tunnel.
Dat is waar, maar je moet die as zelf ook afsteunen. Als dat ding op de verkeerde plek buigt ben je de lul, dus in ieder geval het gedeelte wat die bak in en uit moet wil je wel echt even zekeren. Dat kan allemaal wel natuurlijk, maar dat is wel even studeren op een goeie, betrouwbare oplossing. Meer versnellingsbakken slopen wil ik niet mee zitten…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dit moet je even lezen:
https://bmw02.info/tech/transmis.html
The selector shaft length was also changed with the flange change, so trying to install a 4-bolt flange on a transmission originally equipped with a 3-bolt will result in a problem of the flex coupling hitting the selector shaft.
https://www.bmw2002faq.com/forums/topic/199788-swap-of-a-later-transmission-into-an-early-car/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, maar dat is hier niet aan de orde. Ik heb EXACT net zo’n bak gescoord als die eronder zat, ze komen zelfs allebei onder een 2002tii vandaan. Die schakelstangen zijn precies gelijke lang, anders had de pook er niet eens in gepast omdat het achterste deel van die as, achter dat knikmofje, dan niet meer correct was geweest. Problemen met uitgewisselde flenzen etc. is niet aan de hand. Dat heb je alleen maar als je een 5-bak met overdrive uit een E21 in zo’n auto bouwt, waarbij je dus inderdaad de flens moet veranderen. Zelfs als je een redelijk vroege E21 4-bak pakt, schroef je die er zó achter zonder problemen omdat behalve de plaats van de koppelingscilinder er niets verandert is ten opzichte van een 02 bak.
Ik heb de cardanas er inmiddels weer uit om te kunnen kijken wat er gebeurt (eruit is uiteindelijk ook tien keer makkelijker dan er weer in) en als ik nu zo kijk en er slordig een meetlintje langs houd kan ik wel zien dat die schakelas echt krom is. Zomaar 3 millimeter ter hoogte van het knikmofje en misschien zelfs wel 5. Maar nu!
Dat knikmofje moet eraf om aan de ‘vaste’ stang te kunnen jutteren. Een potkrik eronder werkt niet omdat de hoofdas met z’n centreerpen te ver uitsteekt, dus dan kom je niet goed onder die as. En dat mofje los maken kan alleen met de bak uit de auto, omdat je er van bovenaf een spietje uit moet tikken om dat mofje los te maken van de schakelas.
Om wat beeld te geven een aanzichtje zo goed mogelijk van achter:
En recht van onderaf:
De ruimte boven dat knikmofje die je kunt maken om dat spietje wat je eruit ziet steken eruit te tikken wordt niet meer dan een centimeter of drie als je het schakelplateau weghaalt. Dat kun je dus gewoon vergeten, dat is lang niet genoeg om dat spietje eruit te kunnen krijgen. De ruimte om er een stempel onder te drukken is ontzettend klein, twee of drie centimeter hooguit als je heel erg precies mikt en als je de as in een zo goed mogelijk veilige stand (dus: de bak ingeschoven, in z’n 2e of 4e) zet is het eigenlijk niets meer. Dat betekent dus dat puur door dat k*t-spietje de bak er echt onderuit moet omdat je anders met geen enkele mogelijkheid iets aan die as kunt doen.
Dat ding is bovendien schuin naar de cardanas toe verbogen, dus dat betekent dat je de boel ook niet zomaar even recht omhoog hoeft te drukken. Dan blijft de boel ‘m waarschijnlijk raken omdat-ie overdwars te dichtbij blijft. Vooral omdat die bocht in die as precies naar de cardanas toe draait in z’n 4 loop je een goeie kans dat je dan niet uitkomt. Hij moet echt zo goed mogelijk in alle richtingen terug op z’n plek, anders doe je ‘t voor de kat z’n jojo.
Kortom, ik zal de boel weer los trekken en de bak er weer uit halen. Dat is nu nog een klein uurtje werk en dan kun je wél bij die as komen met een eind pijp. Ik moet dan alleen nog verzinnen hoe ik dat ding veranker voordat ik aan die as begin te sleuren, want het eigen gewicht van die bak is daar lang niet genoeg voor. En natuurlijk hopen dat die as zich laat richten zonder dat de boel nog beroerder beschadigt. En eerst ergens een keerringetje opdrijven, want die is blijkbaar al lek en dat wordt nóg erger.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En dan mag ik de flens ook wel eerst eens heel scherp controleren op slingering, want als daar een poot van krom is kun je die beter meteen ook maar vervangen. En aangezien die bak dus uit een grondig aan poeier gereden 2002tii blijkt te komen kun je maar beter gewoon alle soorten ellende verwachten.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Long shot: als je nou de voorkant van de motor 5 mm weet op te tillen/af te shimmen, ben je er dan ook niet? Ook een pestklus, maar met een takel werkt het makkelijker dan op je rug onder een auto…
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat werkt niet, want de afstand tussen de schakelas en de cardanasflens worden door de bak zelf bepaald. Je kunt daar NIETS aan afstellen, uitshimmen, fröbelen of wat dan ook. Daar komt bij dat je dan de uitlijning van die cardanas niet meer voor elkaar krijgt, met als gevolg trillen/brommen en een heel erg korte levensduur van je hardyschijf (uit te drukken in maximaal twee tankjes benzine). Die dingen worden 1) duur als je een goeie wilt en 2) het is niet echt een toffe klus om ‘m te vervangen en de boel weer zo goed mogelijk uit te lijnen.
Maar de bak ligt er alweer naast inmiddels. Ik heb de staart eraf geschroefd en het achterste deel van de schakelstang er weer af gehaald. Die schakelas is op het uiteinde ongeveer 3,5 á 4 millimeter van z’n plek af. Het vervelende is dat er ofwel een hele lange bocht tot in de versnellingsbak in zit, ofwel er zitten twee knikken in waarvan één altijd binnen de bak blijft. Dan kun je die as nog wel aardig vrij krijgen van de cardanas-onderdelen, maar je krijgt de seal op die schakelas dan nooit meer dicht omdat die as dan altijd ergens een bocht blijft houden waardoor die keerring open gedrukt wordt.
Dus: deze bak kan onder die auto waarschijnlijk wel werkend gemaakt worden, maar hij blijft dan wel altijd olie zeiken. Je zou je er nog over verbazen hoeveel olie je daarlangs kunt verliezen als die seal gewoon op een kier staat…
Wat nu te doen? Ik kan er wel een pijp op zetten en kijken of die as beter op z’n plek wil, maar als je er daarna een versnellingsbak onder drukt die voorgoed zo lek is als een mandje, ben je dan veel verder? Ik houd er niet van om nieuwe problemen in te bouwen, maar het zal er wel op neerkomen dat dat de enige manier nog is…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is de stang van de vorige bak niet over te zetten?
Of is dat een heidens karwei?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dan moet de bak uit elkaar. Hij kan alleen naar de voorkant toe uit de bak worden gehaald. Dat is op dit moment plan B. Ik heb er geen blind vertrouwen in dat die as met een paar ferme rukken met een eind pijp erover goed genoeg wordt, maar dat ga ik dus wél proberen. Stuk is ‘t toch. In het ergste geval kom je dan materiaalschade van de klapper tegen waardoor die bak beschikbaar geworden is en dan is het achterdeksel en/of de as vernield. Die onderdelen heb ik dan wel van m’n oude bak over en die passen eventueel ook van een E21 bak. In het beste geval komt die slag er genoeg uit om de boel alsnog te kunnen gebruiken zonder de bak open te maken.
Zo’n bak is niet principieel moeilijk, maar hij kan alleen open als je de voorste lagers eruit haalt. Daarbij mol je sowieso een (momenteel) tamelijk moeilijk verkrijgbaar afdekplaatje en natuurlijk moet je dan iets verzinnen om te voorkomen dat je lagertrekkers ter waarde van twee versnellingsbakken per stuk moet gaan scoren voor eenmalig gebruik. Dat kan allemaal vast wel, maar dat is dan even een studie apart.
Op een gegeven moment kan zo’n versnellingsbak gewoon klaar, maar de vraag is even hoe je dat doet zonder dat die klus nog veel verder uit het spoor loopt dan ‘t nu al doet.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
[zoektvastdekking]Door het gewoon even te proberen?[/blijftnogmaarevenonderdewerkbankzitten]
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed. Dingen proberen, want stuk is het toch hadden we besloten. Waar ik nog niet bij stil had gestaan is dat die schakelas helemaal achterin de bak gewoon in het luchtledige loopt. Als je z’n keerringetje op de ranzige manier wilt vernieuwen, kun je de oude er gewoon diep in tikken en dan een nieuwe erachter zetten. Dus zelfs als-ie ongeveer een centimeter de bak in krom is, zou je daar wel aan moeten kunnen werken. Dus heb ik dit opstellinkje gemaakt, met een driewerf hoera voor een betonportaal in je hut ter vervanging van de gebintenconstructie:
Dus lekker met een stukje steigerpijp aan die schakelas staan snukken. Eerst even in de korte stand voor het ruwe werk en daarna het laatste drukkertje in de lange stand omdat de kleinste bocht iets dieper zat. Lekker met alle gewicht aan dat pijpje hangen en breekt er wat, dan breekt er wat. Maar verdomd, na wat geweldpleging had ik die as weer vrij precies 65mm H.O.H. staan met de hoofdas. Met de schuifmaat erlangs was er geen illegaal licht meer tussen de schuifmaat en de as te zien, dus die moet heel redelijk recht zijn zo.
En dán heb je in een proefopstelling met een nieuwe hardy-schijf en twee van z’n bouten er even los doorgedrukt en uitgevuld alsof de dikte van de flens op de cardanas er bij tussen ligt, ineens wél ruimte tussen de bouten van de hardyschijf en het knikmofje. Ook met M10 slw. 17. En ook gewoon echt genoeg:
Dus in principe zou het op deze manier alsnog moeten werken. De bak kan er dus nu alleen even niet meteen weer in omdat ik dus wel echt even een keerringetje moet regelen. De oude is compleet uitgeleuterd en verhard, dus die sluit niks meer af. Maar als die er ook is, kan de boel ten tweeden male rugvernökend terug in elkaar worden gezet.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-01-2019
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
graddus schreef:[zoektvastdekking]Door het gewoon even te proberen?[/blijftnogmaarevenonderdewerkbankzitten]
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zie je wel pik? Vaak ben je te bang. Goed gedaan man! En nu drank en slapen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste