Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-01-2019
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
En douchen… vies mannetje
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Welnee. Ik moet eerst *alweer* zien dat ik van een laag vieze in bakolie opgeloste tectyl af kom. Als ik zó op m’n nest kruip kan ik nooit genoeg drank op hebben dat I dat een goed idee vindt.
Maar dat keerringetje heb ik besteld. Na wat omnummeren blijkt dat exact dezelfde keerring in nieuwe BMW’s ook gewoon op dezelfde manier wordt gebruikt en dan is het ineens heel makkelijk om er aan te komen. Volgens de planning kan ik ‘m dinsdag in Winneweer even ophalen. Toch maar mooi makkelijk dat Winparts praktisch naast de deur zit, want de verzendkosten zijn veel te hoog voor 1 zo’n mallotig keerringetje. Nu is-ie eigenlijk nóg te duur, maar zelfs de scherpste aanbieding gaat nat op de verzendkosten ten opzichte van wat ik er nu voor betaal.
Afijn. Dan kan ik komende dinsdag precies een week na de eerste poging opnieuw m’n rug chiropractor-ready gaan maken.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Fijn dat er weer hoop is!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Percheron schreef:En douchen… vies mannetje
Ik was altijd in de veronderstelling dat ze in bumblefuck nog in de tobbe gingen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat niet meer nee, maar het stortbad moet wel zelf gezwengeld worden. Pompen en verzuipen, zeg maar.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ben ik blij dat ik weer vanonder dat bureau kon, da’s ook heel niet best voor de rug namelijk.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Olie geregeld voor versnellingsbak en differentieel. Kroon EP90 Classic Gear GL4. Dat zit dus weer in van die mooie blikken waar je in no-time je schuur mee vol kunt zetten: bij elke motoroliewissel heb je er ook weer 5. Mooi allemaal, maar wat moet je er op een gegeven moment mee? Ik wil gewoon een cheap-ass plastic kan van 5 liter hebben. Gelukkig hadden we dat voor de motorolie opgelost, daar is een alternatief voor, maar nu dus bak/diff-olie. En zonder daar eindeloos naar te zoeken werd dat die van Kroon. Kwestie van luiheid. 80W90 GL4 schijnt exotisch te worden, maar dat is een zoektocht voor een andere keer.
OK.
Dat zit dus ook in van die blikken. Mooi hoor, Kroon, maar waarom kan ik gewone bakolie in flesjes met zo’n handig uitschuiftuutje scoren zodat je ook een aardige kans maakt om het in een versnellingsbak of differentieel te kunnen mikken en zit dit in van die blikken? Ga dan ook de hele 8,23m en doe er dan ook even een mooi klassiek trechtertje en 2 meter mooie klassieke slang bij!
Hoewel. Voor je het weet heb je een hut vol mooie klassieke trechtertjes & slangen…
Nou ja. Ik krijg die handel er wel in. Ik heb gelukkig wel slang en trechters. Dat is allemaal veel te modern plastic spul, maar ik vul die bak en het diff dan wel even een keer stiekem, als niemand (die bij Kroon werkt) het ziet…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Penny Lane schreef:
Afijn. Dan kan ik komende dinsdag precies een week na de eerste poging opnieuw m’n rug chiropractor-ready gaan maken.
Derk
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/11/chiropractie-dwaalleer-a4087354
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Uiteindelijk maakt het toch gewoon geen bal uit wat voor tor je rug weer in model prakt, het ziet er altijd beroerd uit voor je giro. Niettan?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nog iets irritants: de tellerkabel was uit elkaar geschoven. Dat was zo’n gevalletje van ‘oh shit ja, dat gebeurt dan’. Dus: ding uit elkaar, rommel eraf, het eindstopje wat in de telleraandrijving komt er opnieuw op gezet en daarna zag ik dat het vierkante eindje dat in de teller steekt begon te rafelen. Ik heb het rafeltje er voorzichtig af geknipt en om verdere ellende te voorkomen heb ik dat eindje schoongebrand met de creme-brulêe brander en er daarna een dotje metaalepoxy in gepropt. Het heeft niks te houden, het hoeft alleen maar te voorkomen dat die kabel verder uit elkaar rafelt voordat ik ‘m weer op zijn plek heb. Zit-ie eenmaal weer in de teller, dan is het verder klaar en heb ik voorlopig 5 tientjes verdiend door nog even geen nieuwe kabel te hoeven bestellen. Stuk is-ie verder niet en nu die epoxy z’n werk goed genoeg doet komt dit verder helemaal goed.
Verder heb ik het schakelplateau opnieuw bekeken en gespot dat ik met wat kleine ontkreuk-werkzaamheden de onderste steun van de nieuwe bak er goed op kon gebruiken. En dat is interessant omdat daar van de twee steuntjes die ik nu heb het beste silentblocje in zit. Dat ding heb ik dus een paar klappen met een hamer gegeven en een scheurtje gelast. Daarna heb ik alles op de bak terug op z’n plek gezet zodat de hoogte-afstelling weer een beetje klopt. Nu is dat allemaal weer iets gezonder dan het was. Mooi meegenomen, als we dan toch opnieuw aan de gang zijn.
En dan heb ik, om mezelf iets meer comfort te geven, een oude krik van een Chevrolet G10 Van opgediept. Dat ding kan erg hoog en kan gewicht zat dragen, dus dat is een mooi verstelbaar pootje voor onder de achterkant van die versnellingsbak als-ie er weer in kan. Dat geeft mij de mogelijkheid om met wat minder spannend gedoe onder die auto de bak op z’n plek te wurmen. Ik hoef me dan op een gegeven moment alleen nog met de kanteling en de centrering bezig te houden als-ie aan de glijpennen hangt en achteraan op die krik ligt, terwijl er niet een lel van een wagenkrik onder de auto in de weg staat. Dat kon wel eens een heel prettig effect hebben op hoe m’n rug er achteraf over denkt!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik ken dat. Zo’n 35 jaar geleden heb ik de koppeling van de 525 van mijn buurman op mijn rug liggend vervangen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Lekker dan. Zo’n bak is ook nog weer wat zwaarder denk ik. Nou is deze bak helemaal niet zo zwaar, maar ermee gaan liggen precisiebankdrukken is niet iets waar je al te gek vaak mee bezig moet zijn. Het is wel lekker om te weten dat het kan, dat wel.
Intussen zit ik dus te wachten op onderdelen, dus de afwerkpuntjes verschuif ik maar naar voren. De remolie is dus weer lekker vers, want dat was twee jaar geleden bij de remrevisie voor het laatst gedaan. Kan dat in ieder geval afgestreept worden.
Dan kan ik voor de sport nog gaan kijken wat ik nog van de tussendemper kan maken, want als dat toch weer lukt hebik in ieder geval weer een op voorraad liggen. Dat kan handig zijn.
En dan is het wel echt tijd voor onderdelen om die bak af te werken en er weer onder te proppen. Maar goed, dat zal dan tegen die tijd ook wel vanzelf binnen beginnen te komen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb de tussendemper nog een keer gasdicht kunnen maken, maar ik ben wel blij dat ik een nieuwe heb besteld. Na 15 jaar loopt deze wel op z’n laatst. Ook niet slecht voor een Bosal dempertje natuurlijk, je hoort mij niet klagen. Maar goed. Hij kan in de reserve-voorraad, stel dat je er ooit om zit te springen. Je schudt zo’n ding niet meer zomaar uit een boom inmiddels en dan kan-ie prima nog een tijd als tussenoplossing onder zo’n auto hangen.
Verder heb ik op basis van de ervaring van vorige week m’n glijpennentoestand ietsje herzien, kijken of het daar wat makkelijker van wordt.
En nu is het écht wachten op onderdelen. Het vrachtje uit Duitsland gaat eind van vandaag met GLS mee, dus dat zal dan woensdag of donderdag wel worden. Dat betekent dat ik de bak eerst even terughang met z’n oude steun erin. Die is makkelijk later te wisselen, maar dan kan ik wel waarschijnlijk morgen al gaan kijken of de hele handel nou ook echt goed zit als het zit waar het moet zitten.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou, vooruit maar weer: de versnellingsbak zit er weer onder.
Eerst heb ik dus dat keerringetje om de schakelas vervangen. Dat was ook nodig, het ding was compleet verhard en je kon zien dat-ie niet meer afsloot. Daarna heb ik het schakelplateau weer helemaal netjes op z’n plek gezet, deze keer met extra aandacht voor de ideale positie om zo de oud wordende silentblocjes zoveel mogelijk te ontlasten. En daarna de bak er dus weer in gewurmd. Alles zit er zover weer aan vast: tellerkabel ingevet/getest/gemonteerd, achteruitrijverlichting weer aangesloten, afdekplaatje voor het vliegwiel er weer voor (want daardoor wordt de kanteling van de koppelingscilinder bepaald), koppelingscilinder er weer op: allemaal in orde.
Nu is het dus wachten op m’n levering uit Duitsland, want om het nu handig werkbaar te houden moet nu eigenlijk eerst het baksteuntje vervangen worden. Ik kan nog wel eventueel de voorpijp alvast weer aan het spruitstuk hangen, maar dan houdt het eerst weer even op. Ik verwacht niet dat ik voor donderdag die onderdelen binnen heb, dus het is weer tijd om achterover te hangen en/of me bezig te houden met onzinklusjes die ik dan nu uit verveling maar alvast aanpak.
Ik ben in de tussentijd ook benieuwd wanneer m’n tussendemper geleverd wordt: het ding is al wel uit de webshop gehaald (dus ik heb de laatste besteld, zo zie je maar weer), maar verder heb ik nog niets vernomen. Zal wel volgende week pas ergens worden gok ik. Maar goed. Als het een beetje mee wil zitten kan ik wél deze week ergens nog definitief controleren of de hardyschijf van de cardanas inclusief alle bouten en moeren daarvan volledig vrij loopt van andere onderdelen. Ik denk het wel, maar we weten het pas écht zeker als alles er zover weer onder zit…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Pakketje uit Arnsberg met een vers ophangsetje voor de uitlaat en een verse baksteun, da’s nu al binnen! Maandagavond is ‘t opgehaald bij de leverancier, vanmorgen vroeg lag het in het depot in Nederland en het is ook al gewoon binnen. Ik dacht dat de Nederlandse route ook nog eerst naar mijn regio moest en dán pas door voor aflevering, maar nee: gewoon even in een keer door
Het schijnt dat morgen de nieuwe tussendemper afgeleverd wordt. Ik zag later pas dat de toko waar ik er nog 1 gevonden had uitlaatdelen gerust in stukken zaagt om de verzendkosten te drukken. Nou is die tussenpijp voor zowat driekwart van de lengte een demper, dus het zal mij benieuwen of, en zo ja wat voor, laswerk daaraan gaat zijn. Want ‘professionele koppelbussen’ gaan we dus niet doen, dat is zoooo beun… Ik zag pas nog veel later dat die pijp eigenlijk ook uit Duitsland had moeten komen, dat was vlot 4 tientjes goedkoper geweest en dan weet je zeker dat ze ‘m niet doorzagen. Oh well, te laat.
Ik ben in elk geval blij dat de oude demper er nog ligt, want met een voorbeeld ernaast kan de boel veel makkelijker terug in de goeie lijn als dat moet. Maar dat gaan we zien. ‘t Valt vast reuze mee, maar je zult met mijn mazzel van de laatste paar weken net zien dat er iemand op de inpakfabriek gewoon z’n opdracht strikt op de letter volgt en die demper wegens te lang rücksichtslos in tweeën vilt, er een koppelbusje voor de normale stukken buis bijin mikt en vindt dat het goed is
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!