22 van de 49
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 24 Volgende >  Laatste »
   
Niet-de-Nultwee van Penny Lane
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 december 2021 07:23 PM
  [ # 316 ]

Mooi werk man, net voor de echte winter komt klaar Smile

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 december 2021 08:49 PM
  [ # 317 ]

Nou, we duimen er weer voor Very Happy Het was in ieder geval wel een van de onderdelen die ik na de vorige actie op de korrel had en jawel, wéér olie in de stekker. Dat zóu eigenlijk iets moeten betekenen. Als ik morgen een dolle bui heb zal ik eens kijken of volgens INPA bij stationair toerental de verstelhoek-waarde van die nokkenas nu ook beter spoort. Dan weten we het zekerder.

Ik zag trouwens dat de sensor aan de uitlaatkant al eens verwisseld was en dit was de originele nog. Het komt kennelijk meer voor dat die sensoren ermee ophouden en/of gaan lekken. Dat kan zelfs de valvetronic-sensor, maar dat is bij de N42 wél een lastig karweitje. Die kan niet tussen de excentriekas en het nokkenastandwiel door eruit stupid Gelukkig ziet het er nog naar uit dat daar geen lekkage aan de orde is.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 februari 2022 09:11 AM
  [ # 318 ]

Deze ouwe birnenkiste kachelt in de tussentijd gewoon door. Nog een paar weken, dan rijd ik er een jaar in. En dat is nog steeds met plezier. Op 1 kleinigheidje na: de gasveren van de achterklep zijn schoon op. Die moet ik écht gaan vervangen, want je moet nu je boodschappen inladen met die zware klep op je hoofd. Dat wordt snel ergerlijk, dus maar snel nieuwe regelen. Normale mensen leggen dan een eindje panlat in de kofferbak, maar de lengte aan panlat die in een E46/5 in de kofferbak past levert net genoeg opening op om je briefpost naar binnen te kunnen schuiven. Het leed dat kleine kofferbak heet…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 12 februari 2022 09:17 AM
  [ # 319 ]

Panlat…da’s voor watjes. Heb een poosje terug nieuwe gasveren aan de achterklap van mijn Mondeo gezet. Aanrader!
Ding is 20 jaar oud en heeft 285.000 km ervaring. Rijd als een bijna nieuwe, dus ik vond het hem waard er nieuwe gasveren in te steken.
En zo duur zijn die dingen nu ook weer niet.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 februari 2022 09:29 AM
  [ # 320 ]

Klopt. 65 euro de twee, dinsdag kan ik ze ophalen.

M’n alternatief zou een ouderwetsche in vier delen opvouwbare baak zijn, dan kun je daar twee of drie segmenten van uitvouwen om onder die klep te zetten. Dat klapt dan niet in en het ding past ingevouwen wel aardig in de kofferbak. Maar kom eens aan zo’n ouwe baak…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 februari 2022 09:18 AM
  [ # 321 ]

Nieuwe gasveertjes onder de klep, klaar. Als nieuw. Gaat weer vanzelf. En dat scheelt voor het gebruik van zo’n auto veel meer in het plezier dan zou moeten mogen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 15 februari 2022 09:22 AM
  [ # 322 ]

Precies! En dat voor die paar tientjes. very good

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 01 maart 2022 10:23 AM
  [ # 323 ]

Nog een goed uur en dan heb ik die BMW 316ti Compact een jaar op naam. In dat jaar heb ik er ongeveer 18.000 kilometer mee gereden en er een onwijze hoeveelheid achterstallig en/of verkeerd uitgevoerd onderhoud uit weten te krijgen. En ik ben er achter gekomen dat zo’n koelsysteem 1) inderdaad kwetsbaar is en 2) een ontiegelijk stuk vuil om Goed ontlucht te krijgen. Dat is op de één of andere manier een kunst bij deze auto’s. Verder het gedoe met de koude start, waarbij uiteindelijk een nieuwe nokkenassensor en een Goed gesealed kleppendeksel de grootste verbetering hebben opgeleverd. In het gebruik zijn de originele sportstoelen een waanzinnige verbetering, zelfs al hebben die stoelen minstens zoveel geleden als de originele.

Is dat eerste jaar BMW-rijden vrij van (duur) gezeik geweest? Nee. Maar het ding rijdt veel beter dan je zou verwachten. Nu alle onderhoud weer verregaand op scherp staat lijkt het me prima denkbaar dat ik de investeringen er ook weer uit krijg en de lol die je ervoor terug krijgt is ook wat waard. Het grootste deel van het werk wat erin is gaan zitten is per item niet eens prijzig of ingewikkeld, het heeft hem er vooral in gezeten dat ik op een gegeven moment alles zo veel mogelijk in één keer heb opgelost. Dát kan oplopen, maar dat is ook niet anders dan bij elke andere opknapper. Ik bedoel, die C5 die ik voor deze auto opgeknapt had was ook gewoon duur op een gegeven moment en dan liet-ie me nog staan ook… Die BMW heeft me in ieder geval tot zover nooit laten staan (andersom wel een paar keer, maar dan ben je zelf een probleem voor en dat mag). Inmiddels functioneert alles weer waar de auto nieuw mee afgeleverd is en heeft-ie de afgelopen APK-keuring relatief gemakkelijk gehaald: alleen de remleidingen waren nog ‘een puntje’ voor de keuring. Dat dat een grafklus is en dat ik daar zelf nog een hoop meerwerk in gegooid heb om het leven van die kar meteen ook maar zo veel mogelijk op te rekken is mijn probleem, niet dat van de keurmeester.

Zijn er op dit moment plannen? Ja: schoonmaken, vloeistoffen weer eens controleren en rijden met die bak. En toch eindelijk eens naar een oplossing voor m’n muziekvoorraad verzinnen zodat de deuren niet meer vol CD’s liggen. We gaan gewoon lekker nog een poosje door met die ouwe E46/5. Het ding loopt nu eigenlijk zo goed als je van een slordig onderhouden E46 met N42B18 van deze leeftijd en kilometerstand mag verwachten, dus er is geen enkele reden om nu met de fun te stoppen Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 01 maart 2022 10:39 AM
  [ # 324 ]

Je zou eens moeten kijken of je een BlueMusic voor dat horrel kan krijgen: https://www.musikimauto.de/

Verder lekker bezig hoor!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 maart 2022 04:02 PM
  [ # 325 ]

Ik heb onderhand een vrij sterk vermoeden dat de koppakking schade heeft. Ik zal komende week eens kijken of ik in ieder geval een snuffeltest op de koelvloeistof kan laten doen, dan weten we meer. Maar er is duidelijk sprake van overdruk, waarbij er ineens meer inhoud in het systeem is dan wat erin gegaan is. En dat is duidelijk een fout teken.

Niet dat ik er trek in heb om de kop te lichten overigens want dat is nogal een werkje bij zo’n N42-blok, maar goed. Wat moet, dat moet. Mocht dat werkelijk aan de orde komen, dan zal ik de rest van het blok ook meteen maar inspecteren en kijken in hoeverre het nog zinvol is om deze tor op te knappen. Want bij de huidige kilometerstand ga je dan ook aan een distributieset denken en nog wat van dat soort gein. Voor je het weet ben je een bepaald niet onaanzienlijk bedrag verderop om zo’n ding weer netjes aan de praat te krijgen en dat moet dan wel zin hebben. Als er dan teveel bijkomstigheden zijn of te ver gevorderde slijtage, dan wordt ‘t tijd om ‘m weg te gooien.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 27 maart 2022 06:08 PM
  [ # 326 ]

Een slordig rekensommetje leert dat het vervangen van de koppakking inclusief een paar reeds bekend in de winter van hun bestaan verkerende onderdelen waar je dan langs komt zeker 850 euro aan materiaal en gereedschap gaat kosten. Voor dergelijk geld is er ook iemand die beweert zo’n motor compleet en met 190.000 kilometer minder op de klok te kunnen leveren. Daar komt dan weer het een en ander bij om te zorgen dat het onderhoud op punt is en dat je de spullen hebt om op een veilige manier een tor te wisselen, maar dat is in verhouding wel minstens zo aantrekkelijk.

Hoe je het ook bekijkt: met een lekke koppakking is-ie gewoon puur op basis van de rekensommetjes over kosten ten opzichte van waarde enz. enz. dus gewoon zwaar total loss.

Nou ja.

Ik ga wel zien wat er gebeurt. Het is nog een paar dagen droog, ga ik wel eerst weer met die ouwe 1602 rijden totdat ik wat dit geval betreft meer zicht op de werkelijkheid heb. Maar toch: met de huidige symptomen kan het bijna niet anders dan dat de koppakking lekt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 maart 2022 10:51 AM
  [ # 327 ]

Bougietjes eruit gepakt & eens in de cilinders gegluurd. Op zuiger 1: nattigheid. Op zuiger 2: vocht. Op zuiger 3: droog. Op zuiger 4: droog.

Dus maar eens een sampletje van die nattigheid in de eerste cilinder opgehengeld. Dat heeft dezelfde merkwaardige ‘beading’ als koelvloeistof en het smaakt hetzelfde alarmerende zoet (do not try this at home!). Ik heb een heel erg sterk vermoeden dat de koppakking een klein lekje heeft of dat mogelijk de kop niet voldoende vlak is. Dat zou ook heel erg goed bij de geschiedenis passen die ik met het koelsysteem heb en bij het feit dat z’n laatste rit bij de vorige eigenaar ongeveer 45 kilometer met een opengebarsten expansietank was. En natuurlijk bij de voortdurend rommelige koude start (lees: moeilijk te duiden misfire-events op cilinders 1 en 2).

Reken d’r maar op, die koppakking is einde oefening en de kop moeten we afwachten. Gezien de overige slijtagepunten in de motor kun je er dan eigenlijk alleen nog gewoon mee blijven rijden totdat de expansietank weer barst, want er moet veel te veel aan die ouwe tor gebeuren om ‘m weer netjes te maken (Valvetronic-systeem zeer sleets, distributie erg oud, nokkenasverstellers waar niemand iets vanaf weet etc.). Een andere N42B18A motor erin leggen wordt ook vlug een actie van 1500 tot 2000 euro materiaalkosten als je ten minste een beetje een net torretje wilt gebruiken in plaats van één die zeker net zo ver uitgewoond is als deze, en dan zeker als je je oude tor vanwege onderdelenvoorraad zelf wilt houden.

Afijn. Dan wordt de keuze om deze toch maar wel open te trekken en in de loop van de tijd te kijken wat er van te maken is, of deze auto schrijven we af en dan wordt het tijd voor het volgende wrak om op te knappen en dan vervolgens net tegen de tijd dat je ‘klaar’ bent ‘m weg te moeten gooien… Keuzes, keuzes.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 28 maart 2022 11:30 AM
  [ # 328 ]

nou ja, 20+ pagina’s klusplezier en dat wil je ‘m weggooien?

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 28 maart 2022 11:32 AM
  [ # 329 ]

Tijd voor een volgend draadje.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 maart 2022 12:24 PM
  [ # 330 ]

‘t Is niet dat ik ‘m wil weggooien, maar deze motor heeft onderhand een behoorlijke boodschap gedaan en dan moet het qua onderblok wel zinvol zijn om ‘m nog een keer op te tuigen. Komt bij dat je dan ook eerst die kop nog moet afwachten of die niet gescheurd of onvoldoende recht is in plaats van dat de koppakking er de brui aan gegeven heeft, want een kop voor zo’n apparaat kost amper minder dan een complete motor.

Het punt is nu dat er wel aan een aanzienlijk frissere machine te komen is voor een relatief aanvaardbaar bedrag ten opzichte van het opknappen van deze, maar als je dan ook een koppelingetje meerekent (die is wel op leeftijd voor zover na te gaan) en de benodigde seals waar je later niet meer bij kunt en dan nog zaken zoals het aftappen en opnieuw vullen van de airco, het aftappen en opnieuw vullen van de stuurbekrachtiging, de normale zaken zoals koelvloeistof, motorolie en filters etc. etc. kost dat ook gewoon alsnog een knappe bak centen. Het enige wat me tegenhoudt om gewoon nu iets anders op te halen is dat deze eigenlijk voor de hele rest net weer knap in z’n onderhoud zit en dat kun je dan onder normale omstandigheden gewoon weer over gaan lopen doen. Wat ook weer een puist werk is en wat ook weer een X bedrag gaat kosten, maakt niet uit wát je precies haalt. Zelfs een oud Yarisje heeft gewoon een grote opfrisbeurt nodig natuurlijk.

Dus je kunt zeggen dat dit een geval economisch en mogelijk technisch total loss is (economisch sowieso, maar dat is-ie al twee keer geweest afgelopen najaar) maar dat als er een goeie machine in ligt het ding verder technisch keurig in orde is en je dan min of meer weet wat je hebt, of je stelt dat je op een bepaald moment er ergens een streep onder zet en je dan opnieuw begint in de hoop dat dat beter afloopt. En wat dan wijs is? Schiet mij maar lek.

Overigens: er komt ook nog steeds een aardige hoeveelheid mayonaise uit de carterventilatie waar ook duidelijk KVS in te proeven is. Gatver, wat is dat spul smerig zoet. Daarbij ziet het er naar uit dat het olieverbruik de laatste paar weken vrij scherp is toegenomen en dan ook naar waarden die zelfs de fabrikant niet acceptabel vindt.

Kortom, er moet iets op verzonnen worden. Daar moet ik eens goed over na gaan denken dan.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
22 van de 49
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 24 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook