Han S schreef:Dit topic heeft 800+ weergaves en vijf reacties van twee personen.
Wat doe ik verkeerd?
Waarom zie ik het draadje nu pas?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:Dit topic heeft 800+ weergaves en vijf reacties van twee personen.
Wat doe ik verkeerd?
Han, je heb volgens mij gewoon een beetje last van eenkennige citrofielen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Wat mij betreft doe je ‘t juist heel goed: ik heb er niks aan toe te voegen
Maar het is weer mooi werk wat daar gebeurt, Han
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik lees het met plezier!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb vanmiddag de klepseals gemonteerd en daar heb je een speciaal tooltje voor, maar dat heb ik niet. Maar mijn moeder vertelde dat ik als kleuter al overal oplossingen voor zocht.
De klepsteel is 6 mm dik en je hebt ook boortjes van 6 mm, dus je steekt een schoon glad boortje door die nieuwe klepseal, laat het spul in de klepgeleider zakken, dop 10 met kort verlengstuk er overheen, past precies, even een korte klap met het vuistje (ik bedoel die van vlees en bloed) en het zit op zijn plek.
Nou heeft dat motortje hydraulische klepstoters en de klepveer met schotel ligt nogal diep en mijn klepveertang is te groot voor dat gat van de stoter. Dus heb ik een stuk koperen buis van 28 mm en een cm of 8 lang gepakt, een luikje in gedremeld en samen met een lijmtang is dat een prima klepveertang.
Ik heb de acht inlaatkleppen vanmiddag gemonteerd en dat is best wel een k*tklusje, want om die klepspietjes daar beneden goed op zijn plek te krijgen is best wel een gegoochel, want het zit nogal diep.
De truuk is een dun magnetisch schroevendraaiertje, een stukje lasdraad van brons met een haaks omgezet eindje en de oliespuit. Je zet de ‘klepveertang’op de veer, spant de boel aan zodat je ruimte hebt voor de spietjes, een paar druppels olie op het eind van de klepsteel zodat de spietjes daar aan vast blijven kleven. Met het schroevedraaiertje breng je het spietje op zijn plek tegen de klepsteel en met het bronzen draadje druk je dat aan, zodat je het schroevendraaiertje kunt weghalen.
De klepveertang annex lijmtang losdraaien en het spul zit op zijn plek. Je hebt daar een vaste hand voor nodig en gelukkig heb ik die. Als je trilt of bibbert kun je het vergeten.
Ik werk er een paar uur per dag aan want ik heb geen haast en als je haast maakt is het plezier te snel voorbij.
We gaan gewoon stug door, net als Derk.
jantje1948 schreef:Ik lees het met plezier!
Ja, ik ook hoor!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
+1.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Ik reageer niet zo vaak maar geniet des te meer van jouw projecten Han, je vindingrijkheid werkt wel aanstekelijk. Dat is niet alleen bij de Mazda maar ook bij het Renault Estafette project.
Zelf sleutel ik ook wel eens aan de moderne japanners, met de name de logica hoe het in elkaar zit, de kwaliteit en de pasvorm vind ik bijzonder. Mazda CX3 is vanuit monteurs oogpunt een verademing in vergelijking met menig ander Frans product.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
En dat probeerde ik ook te zeggen.
Ik heb een zootje fotos gemaakt met mijn phone en die kan ik op andere forums gewoon plaatsen vanaf mijn pc, maar niet hier en vanaf facebook blijven z maar kort staan omdat de heer Zuckerberg denkt dat alles van hem is.
De Mazda MX5 is van 1993 en de kofferruimte was al een tijd je nogal vochtig, zeg maar nat. Dus ging ik maar eens op onderzoek uit en daar bleek de regengoot aan de achterkant van de softtop op een stuk of wat plaatsen te lekken.
Nou dacht ik dat de softtop, die van stof is, zelf niet meer helemaal waterdicht is, dus de achterkant heb ik met dinitrol waterdicht gemaakt. Maar er was toch nog een lekje. Dus vanmiddag de boel maar eens uit elkaar gehaald. Die softtop watert af in een regengoot welke in het interieur van de auto zit en dat is een behoorlijk geknoei om het er uit te halen.
Het is een kunststof goot en die is na bijna 30 jaar hard en broos geworden en er komen scheurtjes in. De beste remedie is een nieuwe goot, maar origineel Mazda kost die met verzendkosten rond 300 euro. Maar die is niet in voorraad, dus heb ik er een besteld die 100 euro minder kost.
Toch wel veel geld voor een stuk plastic, maar beter duur dan niet te koop.
https://www.decabriohoeve.nl/nieuwe-onderdelen-mx-5-na/soft-tops/regenrand
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Het nadeel van kunststof is dat het na verloop van tijd van structuur verandert. De weekmakers verdwijnen. Je ziet bumpers hard worden, dashboards scheuren en andere onderdelen versplinteren. Dat ijzer roestte wisten we al lang. Daar hebben we een lasapparaat en plaatwerk voor. Voor modernere stoffen gaan we het nu ervaren.
Ik zag op de beurs van Reims een prachtige jaren ‘80 Talbot, tot in de puntjes gerestaureerd. Het dashboard viel uit deze toon, was verkleurd en je zag de degeneratie van de toegepaste kunststof.
Als je een goot moet versterken is, als deze uit het zicht is, en niet meer leverbaar, misschien een laagje siliconenenkit op het onderdeel smeren een tijdelijke oplossing.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Je ziet allerlei tijdelijke oplossingen, van diverse kitten tot alle soorten plakband, maar zoals je zegt is de kunststof hard en broos geworden en het is een pittig beunklusje om die rail te vervangen.
Dus ik ga voor de meer rigoreuze oplossing en zoals waterman altijd zegt: je doet het goed of je doet het niet.
Je zal zien dat je alle scheurtjes netjes hebt dichtgekit en geplakt en met het monteren van die goot komen er nieuwe scheuren, want het is niet een kwestie van even er in hangen. Je moet hier en daar behoorlijk wringen om hem er in te krijgen en officieel hoort hij aan de softtop vast te zitten met holnieten, maar die gaatjes kit ik dicht en laat het stof gewoon op zijn plek in het gootje en het zit vast met de 13 tapeinden met moertjes en over de rail zit een stalen profiel zodat het geheel heel goed vastklemt.
En dat moet ook wel want het dak wordt strakgetrokken als je de sluitingen vastklikt.
Het is best een mooi systeem en voor een softtop is het best knap bedacht en dat is die japanners wel toevertrouwd. Geen geklapper en het is goed waterdicht.
De MX5 staat op nieuwe banden. De oude banden hadden genoeg profiel, maar waren zo bokhard geworden dat ik er gewoon nieuwe op heb geregeld.
Die oude banden waren zodanig verhard, dat ik ze niet van het wiel kon krijgen met de bandenlichters.
Dus naar vriendje Leo gegaan in Hoorn die een machine er voor heeft en die heeft daar geen moeite mee.
Banden online besteld, prima bandjes waarmee ik ook met de Estafette rijd en daar heel tevreden mee ben en Leo monteert en balanceert ze voor een tientje en dat is inclusief een nieuw ventiel.
Deze jongeman is sinds gisteren 80 jaar en gaat morgen lekker een stukkie knallen met de nu 30 jaar oude MX5, die nog altijd heerlijk rijdt.
Vier nieuwe banden en de totale kosten zijn € 228.-
Mijn zoon liet in de garage (dealer) vier nieuwe banden op zijn Renault Captur monteren en mocht 900 euro afrekenen. Dus ging ik zoeken op het www naar banden voor die auto en de duurste komt op rond 125 euro.
Ik kan er naast zitten, maar die garages kunnen rekenen hoor, met een vork.
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nog gefeliciteerd Han!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.