Ik heb zojuist een Citroen C1 uit okt 2015 voor mijn dochter gekocht. Het lukt haar vaak niet om vanuit de 1e versnelling weg te rijden, slaat vaak af. Ze vindt het erg vervelend dat het aangrijpingspunt erg hoog ligt, bij zo’n 80-85 % omhoog komen. Ze heeft net haar rijbewijs en heeft rijlessen gehad in een diesel. Is het een kwestie van wennen? zijn er meer mensen met een C1 die dat hebben? en leer je hiermee om te gaan?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bij een diesel is het veel minder belangrijk dat je de koppeling een korte tijd op het aangrijpingspunt stilhoudt tot je bent weggereden. Daarna pas koppeling helemaal loslaten.
Een hoog pedaal went. Je hoeft ook minder diep om te ONTkoppelen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoe groot is de vrije slag van het pedaal?
Dat moet ongeveer 20 mm zijn, dan moet je een zekere weerstand gaan voelen.
Bij het laten opkomen van het pedaal zou hij na zo’n 25 mm moeten beginnen met heel licht aangrijpen.
Is dat punt duidelijk hoger, dan is de koppeling een eind gesleten. Bijstellen kan dan nog wel iets, maar een koppelingswissel is dan wel in het verschiet.
Hoeveel heeft de C1 gelopen, is dat dan te verwachten?
Ik ga er hierbij vanuit dat deze C1 voorzien is van de standaard 1.0 motor, met bijbehorende bak.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Beste JW,
DE auto heeft 33800 km gereden. Volgens een onafhankelijke garage is de koppeling niet versleten. Het is inderdaad een 1.0 motor. Ik vroeg me af of elke c1 van dit bouwjaar een hoog aangrijping van de koppeling heeft.
Kun je die getallen die ik hierboven noemde checken?
Als die overeenkomen met je waarnemingen, zijn ze oké.
Hoe ervaar je zelf dat rijden en koppelen met deze auto?
Heb jij er ook last van dat hij wat hoog aankoppelt?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Je kunt de vrije slag bij deze auto afstellen, onder de motorkap waar de koppelingskabel bij de bak komt zit een beugel. De koppelingskabel zit tegen de beugel aangemonteerd met een soort plastic vierkant blokje. Deze kun je verdraaien.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Dat kan.
Maar dat moet/mag je alleen doen als de vrije slag niet correct is. Vandaar die getallen die ik eerder gaf.
Die komen uit de CitDoc’s, de werkplaatsinstructies dus.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Daar heb je zeker gelijk in JW, meten = weten!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 06-11-2004
- C1 Selection 5drs
- ID/DS D Super met 5 versnellingen *VERKOCHT*
Heb in heel veel 107 tjes gereden en heb zelf een C1 en ze hebben/hadden allemaal een hoog aangrijpingspunt. Kwestie van wennen.
Maar naarmate de koppelingsplaat slijt wordt de vrije slag steeds minder, tot die helemaal weg is en de koppeling gaat slippen en het druklager het zwaar te verduren heeft.
Gewoon op tijd stellen en de vrije slag goed in de gaten houden.