Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nog even voor het zeker weten van de meedenkende meelezers: je hebt het leidingdeel in de tank ook doorgestoken en/of doorgeblazen?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
waterman schreef:Ook het deel wat IN de tank zit heeft geen verder zeef of filter. Er zit dus geen zeef of filter tussen de tank en de pomp.
Normaal zit er wel een zeefje in de brandstof tank zelf, kan zijn dat die er al eens verwijderd is bij jouw auto. Als je de plug in de bodem van de tank eruit draait kom je het zeefje tegen. Zie: https://www.skandix.de/en/spare-parts/filters/fuel-filter-petrol/1022619/
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat zit alleen op de modellen met injectie en het nieuwe type brandstoftank. Mijn auto is van 68/69 en lijkt technisch nogal op de laatste modellen Amazon.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Penny Lane schreef:Nog even voor het zeker weten van de meedenkende meelezers: je hebt het leidingdeel in de tank ook doorgestoken en/of doorgeblazen?
Derk
Zekers. Met een borsteltje op een flexibel stangetje, van mijn jachtgeweer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zeker weten dat er geen losse flodder meer in zit?
waterman schreef:Dat zit alleen op de modellen met injectie en het nieuwe type brandstoftank. Mijn auto is van 68/69 en lijkt technisch nogal op de laatste modellen Amazon.
Al mijn 3 Volvo’s 144 en 142 met de zelfde tank als jouw auto tot hebben daar zo’n filter zitten. Zowel de carburateur als injectie uitvoering. Die auto’s zijn van 1971 en 1972.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mijn auto heeft dus een andere tank dan de modellen 71 en later. De vorm, beluchting, aanzuig en nummers zijn anders.
Het zou evenwel de moeite kunnen zijn om een latere tank te monteren, ze hebben die aanpassing natuurlijk niet zomaar gedaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoe dan ook, als er nu geen filtertje op die aanzuigopening zit, kan het ook niet verstopt raken.
Daarmee kan het ook geen reden zijn voor vacuum zuigen…...
En dus blijven me maar zeggen: keep fingers crossed
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mathieu schreef:
Al mijn 3 Volvo’s 144 en 142 met de zelfde tank als jouw auto tot hebben daar zo’n filter zitten. Zowel de carburateur als injectie uitvoering. Die auto’s zijn van 1971 en 1972.
Ik ben nog eens in de tanks gedoken. Er bestaan maar liefst 4 verschillende tanks. Mijn auto heeft de eerste, meest eenvoudige uitvoering. Geen filter, geen zeef en geen gecontroleerde beluchting.
Later kwam er een model wat sterk leek op de eerste tank maar is voorzien van een filter/zeef in de tank:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoi Waterman,
Net als jij ben ik ook even wezen zoeken naar de verschillen tussen de door Volvo gebruikte brandstoftanks. Er zijn inderdaad een aantal verschillende type gebruikt. Dus ook zonder zeef/filter, volgens de onderdelenlijst van Volvo werd deze gebruikt voor de 140 serie met een B18 motor. Toen men de 140 serie met B20 op de markt bracht werd de tank ook gewijzigd en kreeg deze een interne zeef/filter en een aparte beluchter. Voor de Noord Amerikaanse markt hadden ze ook nog 2 verschillende type. In deze link op pagina 101 staat hoe het volgens Volvo gezeten moet hebben bij aflevering: https://www.164club.se/katalog/164_69.pdf
Je ziet op de tekening de wirwar aan leidingen, slangen en potjes. Hoe ze sat zo hebben kunnen verzinnen weet ik niet, maar het gaf nog wel eens problemen dus werden ze vaak verwijderd.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Toch ontevreden met de recent aangeschafte bougiekabels ging ik op zoek naar iets beters. De “in de handel” verkrijgbare bougiekabelsets voor de Volvo b30a motor zijn het gewoon allemaal net niet. Te lang zijn ze allemaal en met koperkern storen ze te veel op de radio. Kortom, ik moest iets beters vinden. Dat heb ik gevonden in Duitsland, bij de Duitse verkoper van o.a. 123 ontstekingen. Zij verkopen setjes waarmee je zelf een bougiekabelset op lengte kunt maken:
https://www.123ignition.de/123-ignition-de/zuendkabelsatz-6-zylinder-8-mm.aspx
Dus heb ik zo’n set besteld en die werd na 48u keurig geleverd. Om de stekkers te kunnen monteren heb je een krimptang nodig. Die is duur maar snel leverbaar (webshops in NL/EU) of goedkoop en 2 weken wachten (chinese webtoko). Geen zin in wachten en ook geen zin om die zelfde tang 3x zo duur in NL te regelen heb ik van het Engelse merk Sparkrite een tooltje laten komen om de bougiekabelstekkers te kunnen krimpen aan de kabels. Met die spullen ben ik aan de slag gegaan.
het tooltje:
En de andere kant:
klaar:
en gemonteerd:
En ja: de motor loopt echt beter, vooral in koude toestand. Slaat niet meer over én de radio stoort niet meer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Netjes! Handig stukje gereedschap ook, zo te zien. En gereedschap heb je nooit teveel, dus aan alle kanten vooruitgang
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Handig stukje gereedschap inderdaad, al is het gemaakt voor 7mm bougiekabels. Het werkt bij 8mm, zoals ik heb, echter wel. Je kent me, dus ook die Chinese krimptang is onderweg. Nu er een mooie set kabels onder de kap zit, die strak oogt en van de juiste lengte is, vraag je je wel af hoe moeilijk het in hemelsnaam kan zijn voor “de handel” om een passend setje te laten maken….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Na het gemekker met de tank en leidingen, het gedoe met bougiekabels enzo heb ik dan ook de door Bogaard77 vakkundig in elkaar gesoldeerde transistorontsteking in de Volvo gezet. Dit is een doe-het-zelf kitje van Velleman.
In een net spatwaterdichte doos:
En dan naast de relais op het linker binnenscherm opgehangen:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekker naar kantoor heen en weer. Heen met het klamme zweet in de handjes, terug was de spanning een stuk minder. Het ding rijdt lekker, de motor snort lekker en er zit veel koppel in. Goeie cruiser.
Doch, de beker gif is niet leeg want bij het stoplicht liep te temperatuur hoger op dan normaal. Viscokoppeling van de koelventilator kapot.
…. Zucht….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste