37 van de 70
« Eerste  < Vorige 35 36 37 38 39 Volgende >  Laatste »
   
Het BMWerk van Penny Lane!
Wilco
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 25-07-2020

Gepost: 16 februari 2022 02:42 PM
  [ # 541 ]

Tja, je bent echt een realist en geen optimist zeg maar Razz

points Citroen C3 Aircross

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 februari 2022 04:28 PM
  [ # 542 ]

Kweenie? Ik bedoel, ik ga er in eerste instantie vanuit dat ze besluiten dat ding gewoon niet te zagen. Als ze voor- en achteraan de pijpjes eraf snijden is dat irritant, maar goed op te lossen. En dan is wat ik net schertsend schetste de beroerdste versie, waarbij ik erop reken dat ze daar op het magazijn mensen hebben lopen die daar allemaal verstandig mee omgaan. Het komt vast gewoon goed. Maar het is pas goed als het allemaal inderdaad *goed* is.

Dat zie je ook weer bij die baksteun. Daar zat een steun onder die dat kon doen, maar die geen baksteun voor zo’n auto was. Niet erg, het kon ermee, maar nu is dat ding toch eigenlijk wel wat teveel aangetast door gelekte versnellingsbak-olie. Maar die steun had dus twee M10 draadeindjes: één in een oog aan de bak en één in een gat in het dwarssteuntje. Origineel, zoals ik een nieuwe steun besteld heb, is dat bovenaan een M10 draadeindje en onderin draai je er een M8x15 boutje in. Dus dan heb je een 8mm gat in dat dwarssteuntje en die was uitgeboord naar 10mm. Dat werd me wel een beetje te dol op die plek, zoveel ruimte om zo’n bout, dus wat nu? Had ik een nieuw dwarssteuntje moeten bestellen?

Nou, dat valt allemaal wel mee. Ik had nog een stuk hoekprofiel liggen van geschikt materiaal. Ik heb dat 10mm gat vierkant uitgevijld en nog wat verder vergroot, een vierkant stukje uit dat hoekijzer gesneden en dat er tweezijdig in vastgelast. Daarna er weer netjes een 8mm gat in geboord en de boel in de verf gezet. Nu gaat dat allemaal in ieder geval weer normaal passen zoals het hoort en zonder er een steuntje voor te moeten scoren.

Dat ligt dus nu te drogen en dan kan vanavond die baksteun erin. Dan is dat klaar en dan kunnen we door met de cardanas en, als dat goed gaat, met de uitlaat. En dan gaat het langzaamaan toch weer op afwerken lijken!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Percheron
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-01-2019

- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
Gepost: 16 februari 2022 05:52 PM
  [ # 543 ]

een optimistische realist dus? Razz

Profiel  
 
Gepost: 16 februari 2022 06:28 PM
  [ # 544 ]
Penny Lane schreef:

En dan gaat het langzaamaan toch weer op afwerken lijken!

Dat moet daar toch wel zo’n beetje de meest afgelegen afwerkplek van het land zijn…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 februari 2022 07:11 PM
  [ # 545 ]

Dat zou best eens kunnen, ik kan dat moeilijk vergelijken.

Goed.

Baksteunen dus. Dit is de oude:

Het is niet dat die meteen al stuk gaat of zoiets, maar goed is dit ook niet. Die steun is ook behoorlijk week. Dat was-ie nieuw ook al, want zó erg is-ie nog niet in pudding veranderd. De buitenkant is losgeweekt, maar hij is niet door-en-door met olie volgezogen of zoiets. Maar die steun is ook van nieuw af aan al ietsje te kort, zeg eens een millimeter of twee, drie. Ik had er bij de vorige montage van de nieuwe bak al een dikke M10 ring onder gelegd en die bleek precies even dik te zijn als wat de nieuwe steun ‘los’ hoger was dan de oude. Dat is niet erg handig voor het echt netjes uitlijnen van de cardanas.

Maar een nieuwe steun is niet duur en ziet er in ieder geval uit als goeie kwaliteit, dus die zit er nu onder:

Die steun is wat stugger en wordt dus in ieder geval voorlopig wat minder samengedrukt door het gewicht van de bak. Het gevolg is meteen duidelijk nu ik de cardanas er weer zover onder geknoopt heb: die cardanas ligt nu dus in één keer keurig in lijn tussen bak en differentieel. Nou had ik natuurlijk de lengte-afstelling al geregeld, dat scheelt enorm, maar de rest ligt nu echt gewoon in één keer keurig op z’n plek. Dus: bouten op het differentieel nog natrekken, steunlagertje 2mm voorspannen & aandraaien en dan is ook de montage van de cardanas voor elkaar.

MAAR! Lopen de moeren van de hardyschijf op de cardanas nu dan ook vrij van de schakelas?

Ja dus. Ze zijn een millimeter of anderhalf vrij in de twee en vier, met dus M10 sleutelwijdte 16 erop. Zo te zien kan het met nauwkeurige montage nu ook weer met sleutelwijdte 17, die dan dus een half millimetertje dichter langs de schakelas komt, maar daar begin ik niet meer aan. Dat hele spul zit er nou net lekker onder met Loctite en de hele kermis, daar ga ik niet meer aan lopen frutten. Het loopt vrij, de keerring wordt niet meer opzij gedrukt door de schakelas, kortom: nou is het tijd om er af te blijven en het goed te noemen. Dus ook dat issue is alsnog overwonnen.

Verder alvast even een sneak peak op de nieuwe ophangbussen van de uitlaatsteun achteraan onder de versnellingsbak. De oude waren niet meer fris, dus er gaan nieuwe in. Zonder die steun, of als daar teveel ruimte in komt, breekt zeker weten je tussendemper in twee, net voor de voorste las van de demper. Dus als die handel gammel wordt, moet je daar gewoon even wat aan doen. De kunst is dat de reactiekracht van de motor anders aan die pijp gaat wringen en daar kan zo’n ding niet tegen. Bovendien, als die boel gammel wordt gaat de uitlaat hoe langer hoe makkelijker tegen de bodem slaan en dat maakt een vlot genomen bocht duidelijk minder prettig. Nieuwe spullen dus, en omdat we ‘t toch over moeten doen dan ook maar gewoon nu. Zijn we er vanaf.

Dus. De cardanas werk ik zometeen nog even af om te voorkomen dat ik vergeet die boel aan te trekken en dan kan morgen de uitlaat er weer helemaal fris en met degelijke spullen weer onder gehangen worden. En dan nog olie in bak & differentieel, wielen er weer onder en dan zodra het weer het een beetje toelaat maar eens kijken of ‘t dan ook beter rijdt dan het deed Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 16 februari 2022 07:15 PM
  [ # 546 ]

We duimen hier in die andere uithoek met je mee.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 februari 2022 07:28 PM
  [ # 547 ]

De aanhouder wint, to hel with tegenslag!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 februari 2022 08:49 PM
  [ # 548 ]
Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 30-11-2009

Gepost: 17 februari 2022 05:47 AM
  [ # 549 ]

‘t Is wel vermoeiend om dit draadje te volgen, maar ook hier wint de aanhouder.
BRAVO.

Adri

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 17 februari 2022 07:41 AM
  [ # 550 ]

Mag ik al zeggen: Lekker bezig! ?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 februari 2022 09:56 AM
  [ # 551 ]

Tussendemper is binnen! En in 1 stuk!

Het ziet er best nog goed uit ook. Ik ben benieuwd hoe dat ding klinkt, want er zit een lekker klein dempertje in. Het voordeel is wel dat, ten opzichte van wat Bosal er 15 jaar geleden voor leverde, dat dempertje dus aanzienlijk minder makkelijk tegen de bodem van de auto aan zal slaan.

De pijp die ik nu gekregen heb is er een van Klarius. British Made dus in Cheadle, Staffordshire. Ik ken dat bedrijf helemaal niet, maar te oordelen naar de website maakt dat minstens zo’n goeie indruk als spullen van Bosal. Dat heeft 15 jaar onder die auto gehangen, dus ik denk dat het best goed komt met deze demper.

Ik heb nu ook de ophangrubbers van de einddemper vervangen door nieuwe van gaasgewapend EPDM. Die zijn aanzienlijk strakker dan de elastiekjes die Bosal ervoor levert (en die je zoeken moet via de onderdelenlijst voor de E21, dus je moet weten dat ze daar ook onder zitten) dus ook daar komt verbetering uit voor het afhangen van de uitlaat. Alles bij elkaar wordt het dan dus wel weer wat en gaat het erop lijken dat er weer een hoop kleine ergernisjes gaan verdwijnen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 februari 2022 02:44 PM
  [ # 552 ]

De stortkoker hangt. Zoals wel vaker als je uitlaatdelen van verschillende merken door elkaar gebruikt was er wat verschil te overbruggen. De einddemper is van Walker en die paste nét heel aardig op de tussendempper van Bosal die eronder zat. Maar deze nieuwe van Klarius is aan de achterkant ietsje korter, waardoor het knelmofje nét open bleef staan op het eind van de sleufjes.

Gelukkig had ik nog een uitlaatdeeltje liggen dat van m’n Peugeot 205 over was (want ik heb ook nog een 205 gehad) en daarvan kon ik het knelmofje hergebruiken. Ik heb ‘m ietsje langer afgesneden dan het stukje wat ik van de einddemper van die 1602 af gevild had, de handel netjes aan mekaar geknetterd, afgewerkt, van binnen en van buiten in de zinkspray gejast en daarna ging de einddemper er ook fluitend weer onder, met dus nieuwe & versterkte ophangrubbers. De silentblocjes in de uitlaatsteun achterop de bak zijn ook weer nieuw.

Alles bij elkaar hangt die pijp er nu Veel strakker onder, met Veel minder zijdelingse beweging, dus die gaat echt niet meer tegen de bodem slaan nu. Blijkt dus dat de ophangrubbers die Bosal er voor levert wel leuk zijn voor de APK, maar de goeie zijn leuk voor in het echte gebruik. Wel een eind duurder, factor 3 ofzo, maar dan heb je het nóg niet over een kapitaal en het werkt heel veel beter. Ook die nieuwe silentblocjes helpen veel, er is gewoon een millimeter speling aan het begin van de pijp verdwenen en dat merk je ter hoogte van de eindpijp natuurlijk heel goed.

Kunnen we door naar het afvullen van bak & diff en dan wordt het tijd om te gaan kijken of alles ook echt werkt. Ik ben nu ook echt wel benieuwd naar het eindresultaat in gebruik!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 februari 2022 04:09 PM
  [ # 553 ]

Olie erin, wielen er weer onder… Hij zit weer in elkaar. Kunnen we gaan kijken of er nog iets weer uit elkaar moet… Zal wel niet, dt komt vast goed, maar eerst eindinspectie en dan moet er nog een shakedown komen zodra het weer dat toelaat en pas als alles dan ook echt klopt noemen we dit klaar.

Maar: hij zit weer in mekaar. Dus dát is in ieder geval vooruitgang Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 17 februari 2022 04:48 PM
  [ # 554 ]

En nu op bokjes met de hand tornen?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 februari 2022 05:23 PM
  [ # 555 ]

Bak en diff tornen heb ik al gedaan. De rest, in de versnellingen, doe ik wel eerst even op bokjes maar dan besteed ik het tornen uit aan de motor.

Als dat allemaal goed gaat (natuurlijk nadat ik eerst opnieuw met een stuk of wat sleutels onder de auto door ben geweest om te checken of ik niks heb vergeten vast te trekken) mag-ie weer op eigen wielen staan en dan komt het op een proefrit aan om het definitieve oordeel erover te kunnen geven.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
37 van de 70
« Eerste  < Vorige 35 36 37 38 39 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook