M’n Xantia HDi heeft sedert korte tijd een vreemd probleem.
Start perfect.
Vertrek en schakel probleemloos over van 1e naar 2e versnelling, dan naar 3e en zo verder tot 5e.
Dan vertragen, naar 4e, 3e en 2e. Wil ik dan soms weer overschakelen naar 3e versnelling wil de
pook bijna niet die versnelling nemen, 4e neemt ie dan dan wel.
Enkele malen op koppelingspedaal en op pook drukken en dan lukt het eindelijk wel.
Daarna weer enige tijd dat schakelprobleem ( 3e en 5e) niet meer.
Nieuwe koppeling zit er nu nog maar ongeveer 100.000 km onder. Vorige ging 320.000 km mee.
Enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Heeft een xantia ook schakelstangetjes zoals een bx?
Dan zou het daarin kunnen zitten? uitgelubberd?
Wel grappig dat je 100000km als nieuw benoemd…
Zegt wel iets over de kwaliteit van de Xantia.
Misschien komt de koppeling niet helemaal vrij, maar dat zou dan bij alle versnellingen spelen…
hoeveel kw is de hdi?
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Wel dat van die schakelstangetjes weet ik niet. Zag wel dat die nog te bekomen zijn.
En mijn Xantia HDi heeft 80 kW ( 110 pk )
dan zou je bovenop de bak kunnen kijken, moet je wel wat schroeven, dan zie je de schakelmechaniek, is gevoelig voor drooglopen, ik heb t ook gehad,ik dacht echt dat mn druk (trek)groep kapot was, maar er was driftig geknoeid met koelwater door de monteur (moi) en het schakelmechaniek was eigenlijk ontdaan van alle smering, het liep dus droog en de symptomen leken op jouw omschrijving. dus alles schoongemaakt en lekker ingevet en gesmeerd. dat heeft bij mij prima geholpen. succes ! overigens kun je ook de bakolie controleren en evt verversen.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Wel zeker al bedankt voor de info.
Ga trachten dat dit weekend na te kijken. Moet dan wel weer alle platen en afdekkingen, onder en boven
op de Xantia-motor eraf te halen om die bak te kunnen zien.
Ik had een LHM-lek gehad en alles, of toch veel, werd eraf gehaald met water…onder druk.
hoi, nouja, dan begint het toch een beetje erop te lijken dat het zou kunnen wat me is overkomen, dat het bij jou t zelfde is. overigens kan de onderbeplating blijven zitten hoor, je kunt er van boven goed bij. succes !
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
benieuwd of er iets boven water gekomen is .......
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Wel nog steeds geen tijd / plaats gehad om die schakelstang bovenop de bak te kunnen nakijken.
Heb wel gezien dat ik wat zal mogen schroeven om de schakel schakelmechaniek degelijk te
kunnen zien.
En er dan nog degelijk smeer product op zien te krijgen.
ben ik alleen benieuwd of het inmiddels is opgelost?
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Nee je bent niet alleen, ik ben ook zeer benieuwd!
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Wel probleem is al vermindert, maar is er nu nog wel, maar nu maar af en toe meer.
Had wel ander dringender op te lossen probleem, namelijk stoplichten die niet meer werkten.
Schakelaar/contact met kabel, onder rempedaal was defect en dan een andere van
afbraak Xantia gemonteerd.
Maar alles afhalen en terugzetten dat wel tijdje in beslag nam.
Nu ook nog de schakelaar van knipperlichten/verlichting/voor/achtermistlichten
die ik moet vervangen.
En pas daarna check ik dit schakelprobleem nog eens na.