Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En toen was het zomaar 2022… Was er in de tussentijd dan helemaal niets te melden over het traxgebeuren? Niet wanneer je er helemaal niet mee rijdt, nee. In het najaar van 2019 is de auto nog volop gebruikt, maar de Franse beenoplossing voor de koppelingskabel begon teveel te irriteren, het weer was bagger en nu ja de auto bleef steeds vaker binnen staan. Toen kwam tante C. de wereld lamleggen en voelde ik geen enkele noodzaak om waar dan ook heen te rijden. Al helemaal niet met een grens aan het eind van de straat die mordicus werd afgesloten door de dienstdoende overheden. Een aardig stukje op weg in de eerste lockdown begon het toch te kriebelen en wilde ik de auto buitenrijden, maar wel verdrie, het hok wilde niet starten zeg. Dat doet ie anders nooit en nu alweer. Soit, geen zin om er verder naar te kijken, deur weer dicht en verder met het verplichte thuisblijven. Maanden later, het was inmiddels september, nog eens wat beter gekeken en tot mijn ‘schrik’ ontdekt dat er koelwater naar buiten sijpelde langs een van de uitlaatspruitstuktapeindjes. Da’s niet goed nie, maar op zich kan het, die hoek van de cilinderkop is niet de beste en die tapeindjes komen gewoon uit in een waterkanaal. Toch maar besloten om de kop te lichten om tot mijn horror te ontdekken dat er koelwater op een van de cilinders stond (nummer twee, voor de echt nieuwsgierigen). Goed, da’s dus echt niet best. Tijd voor wat revisiewerk.
Inmiddels bijna anderhalf jaar verder is daar nog niet veel van terecht gekomen. Ja ok, de kop is helemaal tip top, de nieuwe pakkingset ligt al een jaar te verstoffen en en en… 1000 uitvluchten, maar gelukkig zijn er ook mensen die je dan af en toe even een schop onder je hol geven. Na al die stilstand en dat gekloot met dat water toch maar besloten om het hele blok onder handen te nemen. Is het gelijk weer fris en he, als ze je hulp aanbieden, waarom zou je het weigeren. Daarom vandaag eindelijk de boel maar eens losgemaakt. Grille en radiateur weg, aandrijfassen los, alle kleine aanbouwdelen er af en tot slot de motorsteunen los. Nu is het even wachten op een motortakel, maar dat is geregeld. Volgende week verder.
Nu alles zo open ligt, is goed te zien wat een beunoplossing de firma Anatol gecreëerd heeft voor de koppeling. Natuurlijk, het is van zichzelf al een gedrocht, met aan de ene kant een trax en aan de andere kant een ID, maar dit is geen langetermijnoplossing (ja, bij mij wel, want het staat toch stil duh). De vorige kabel had ik op maat laten maken, maar dat werkte nooit echt super. Is ook wel logisch, want naar bleek was er een soort van handremkabel gebruikt ipv een koppelingskabel. Veel te grof en zeker niet soepel genoeg voor dit doel. Nu zou ik natuurlijk weer een nieuwe kabel kunnen laten maken, maar waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan? De specifieke nippels die ik destijds van de originele traxkabel en een speciaal voor de gelegenheid aangeschafte ID-kabel had laten gebruiken zijn inmiddels verkloot door het betere late-avond-beunwerk in een Parijse garage. Niets ten nadele van dat beunwerk hoor, het heeft ons wel dezelfde dag nog thuisgebracht. Als ik nu eerst twee nieuwe kabels moet kopen om er daar weer een van te maken loopt het al snel in de papieren. Het huidige plan is nu om het apparaat te voorzien van een hydraulische koppeling. Een setje master-slave van een jaren negentig Mercedes kost een paar tientjes en lijkt zo op het eerste gezicht prima bruikbaar. Daar ga ik maar eens een stukje mee aan de slag. Het blok is voorlopig toch nog niet klaar
Ready for removal…
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Omdat dit zo’n populair topic is maar even een korte update. Vanavond het blok uit de auto gehengeld. Dat was niet zo moeilijk, want het hing er alleen nog op zwaartekracht in. Bak en blok gescheiden, koppeling en vliegwiel verwijderd en toen het blok achterin de SW geladen en verhuisd naar de werkplaats waar we het onder handen gaan nemen. Tussen drie Mini Marcossen in op een stofvrije glanzende vloer. Ik weet niet of ik daar wel durf te sleutelen Wordt vervolgd.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat is er mis met die motor dan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Kop was krom, water op cilinder nummer 2, voetpakking lek en veel olielekkage. Algehele drooglegging dus. Al die jaren met die brakke waterpompen hebben hem geen deugd gedaan. Nu er eindelijk fatsoenlijk water rondgepompt werd kwam het er op de verkeerde plaatsen uit.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Goed, nu het blok helemaal uit elkaar ligt weten we meteen ook dat er serieus water in heeft gestaan. Drie van de vier cilinders zaten vast in de bussen. Hopelijk zijn die nog te redden, de zuigers zien er nog ok uit, de lagers ook. De nokvolgers zijn trouwens ook best gepit, blijkbaar zit er in die supermarkt 20W50 van de Franse supermarkt toch niet zoveel zink als je zou willen. Iemand een idee of er ook ergens losse cilinderbussen te krijgen zijn, dus zonder zuigers? Ik vind ze tot hier toe alleen maar in sets.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Om ons ondertussen bezig te houden hebben we dan maar een vijftal kilo’s van het vliegwiel afgedraaid, gewoon, omdat het kon.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
graddus schreef:Iemand een idee of er ook ergens losse cilinderbussen te krijgen zijn, dus zonder zuigers? Ik vind ze tot hier toe alleen maar in sets.
Klopt, worden en werden alleen als set aangeboden, ook vroeger al. Kun je bussen honen op zo’n manier dat je onder de 1e overmaat zuiger blijft dan zijn ze te redden. Anders moet er een nieuwe set in.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Help me even, wat bedoel je met 1e overmaat zuiger? Heb je dan andere zuigers nodig, of andere zuigerveren? Ik vind maar 1 maat zuigerveren tot hier toe.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
je hebt nu een standaard maat zuiger. Er bestonden vroeger zuigers in overmaat, maar die zijn er natuurlijk niet meer. Dus als je gaat honen moet je zorgen dat je binnen de toleranties voor de standaard zuiger blijft omdat je anders een probleem hebt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nee ok, dan zitten we op dezelfde pagina. Enig idee waar ik die toleranties zou kunnen vinden? Werkplaatshandboek wellicht?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Yuri, weet jij nog of die nekvolgers destijds ook al zoveel pitting hadden?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, die waren zo goed als nieuw. Net als de nokkenas, die hebben we nog nagemeten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
graddus schreef:Nee ok, dan zitten we op dezelfde pagina. Enig idee waar ik die toleranties zou kunnen vinden? Werkplaatshandboek wellicht?
ja, daar moet wel iets te vinden zijn. Mijn advies zou toch wel zijn om een nieuwe set zuigers en bussen aan te schaffen hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste