Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nieuwe gevercilinder voor de koppeling is binnen. Hij zit erin ook. Dat wordt voorgesteld als een enorm geouwehoer en dat klopt tot op zekere hoogte ook wel. Het ding zit een beetje weggefrommeld onder de bodem en de stalen aanvoerleiding aansluiten door ‘m in een rubber hulsje te wurmen is een soort van ruk.
De truc is dus om die leiding gewoon helemaal uit de auto te halen. Hij zit alleen aan een rubber koppelingetje aan het remvloeistofvaatje en tegen het binnenscherm achter een klemmetje. Klemmetje open pielen, slangklemmetje los en de leiding kan eruit gehengeld worden. Die zat onder de plakkerige tectyl/wax wat ik er dus eerst maar eens afgehaald heb. De auto is ooit nogal rücksichtslos getectyleerd, dus alles waar je aankomt plakt aan alle kanten. Alles wat je eruit haalt kun je dus beter ook even met een doekje met wasbenzine afnemen om dat later te voorkomen. Daarna kun je buiten de auto dat leidinkje in z’n aansluiting op de cilinder frotten en dan het geheel van onderaf weer doorsteken naar boven. En dan is het redelijk te doen.
Ik heb de cilinder deze keer vastgeschroefd met de moeren binnenin de auto in plaats van aan de buitenkant. De bovenste bout kun je nét door het gat krijgen langs de aansluiting van de aanvoerleiding, maar het voordeel is dat nu het kwetsbare deel van die verbinding afgeschermd zit. Verder heb ik een pakking onder de flens van die cilinder gelegd die daar normaal niet voorkomt. Op die manier lijkt dit me een nog wat beter waterdichte bevestiging en eigenlijk zit dit hele verhaal spatwatertechnisch voldoende ongunstig om er de maximale hoeveelheid waterdicht op te creëren.
Daarna leidinkjes aanwerken, pedaal aankoppelen, vloeistof erin en ontluchten. Dat is allemaal verder simpel genoeg. En hoezee: het hele verhaal werkt weer keurig zoals het hoort. De vrije slag klopt weer keurig (ik had de afstelling als basis van de oude cilinder gekopiëerd) en het pedaal komt weer vanzelf volledig in z’n ruststand terug. Ideaal dus. Dan is het in ieder geval ergens goed voor geweest om een boel speling uit het systeem te halen en de boel eens fatsoenlijk te smeren.
Daarmee is de laatste echte irritatie in de bediening van die auto in principe opgelost, maar vooral: het systeem blijft nu ook weer zeker weten niet onder druk staan. Dat zou moeten betekenen dat de kans op problemen verderop in het systeem ook kleiner wordt en dat is zeer zeker ook erg prettig.
Kortom, nu wordt het tijd om de pedalenbak netjes met de daarvoor bedoelde dopjes en dekseltjes dicht te maken & af te kitten, de matten en andere bekleding weer op z’n plek te leggen en dan de boel weer op eigen wielen te zetten om er eens een praktijktest aan te kunnen wagen. Met een beetje goeie wil is het dan voorlopig weer even gedaan met het gesleutel aan die 1602. Hoewel er natuurlijk altijd een verlanglijstje blijft…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Alles zit weer in elkaar. De boel lijkt nu keurig te functioneren. Als zometeen het straalkacheltje waarmee ik de verf onder de bodem help te drogen eronder vandaan kan, gaat-ie weer op de wielen. Volgens de voorspelling is het morgen redelijk weer om een proefrit te maken. Daarna weten we hoe goed ‘t werkelijk geworden is…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Fingers crossed.
Ik ben benieuwd naar het verslag!
En ik vrees wat er dan weer tevoorschijn gaat komen. Althans: Voor jou vrees ik dat.
Voor ons als trouwe lezers van dit draadje ben ik natuurlijk heel erg benieuwd wat er nu weer tevoorschijn gaat komen!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Kijk eens aan: hij doet het!
Het wordt natuurlijk wel tijd om er een dikke laag stof van de winterstalling af te poetsen, maar dat komt nog wel een keer. Eerst zeker weten dat-ie het doet. En dat lukt dus wel.
De bak schakelt keurig, mooi licht en zonder haken, tweede versnelling is qua synchro’s niet gevoelig voor kou, dus dat is allemaal prima. Alleen de tellerkabel is wat lawaaiiger geworden van het uit elkaar vallen en terug in elkaar zetten. Maar dat mag: radio aan en het is over. Verder is de koppeling nu gewoon modern licht in de bediening en komt het pedaal keurig betrouwbaar terug in z’n ruststand.
Het totale effect is groter dan je zou verwachten. Al die kleine ouderdoms-nukjes een beetje wegpoetsen zorgt ervoor dat het zo langzamerhand een bijna modern moeiteloos rijdende auto wordt. Logisch op zich, want zo goed is een nette 02-serie gewoon
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat goed man! Top!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wat jammer voor EW, maar goed voor jou! Vakwerk. De aanhouder wint alweer.
De spanning was hier te snijden. Wat een opluchting.
En feli.
Adri
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Goed bezig, Derk!
Fijn man!
Hopelijk blijft het hier voorlopig even stil (behalve dan avonturen van mooie ritten)
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021
- Xantia 2.0i VSX
Met bewondering en plezier gelezen de afgelopen tijd. Mooi werk!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dus kunnen we over tot de orde van de dag: het reguliere onderhoud. Klepspeling even nagelopen (niks aan de hand), contactpuntjes afgesteld (standaard beurtjesgedoe). Verder nog wat elektrische verbindingen beschoond. Kleine geneuzeltjes dus. En dan is het nu wachten op fatsoenlijk weer om er een poetsje over te halen. En natuurlijk straks weer fijn wat kilometers maken met het ouwe beest
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Contactpunten gedoe kun je eenvoudig oplossen en voorkomen met een velleman transistorkit. Soldeer je zo in elkaar, werkt top.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mwah. Gewoon bij elke 10K beurt even vijf minuten aan het stellen van de contactpuntjes besteden? Het is een Bosch verdeler, geen Marchal cassette
Sinds die verdeler weer gewoon z’n curve heeft heb ik geen enkel probleem meer met de ontsteking. Bij de jaarlijkse servicebeurt stel je ze een keer af en normaal gesproken was dat ‘t dan wel. Hij loopt er prima mee. Maar mocht nou bijvoorbeeld de kwaliteit en/of aanvoer van nieuwe contactsetjes problematisch worden, dan is zo’n Velleman kitje zeker wel een goeie optie.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Zo’n kit kost een geeltje en je punten gaan 70.000 km mee na montage.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste