Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Gisteren eindelijk een bezoekje gebracht aan Frank. We hebben de hoogte afgesteld. Voor en achter stond de CX zo’n 2 cm te hoog. Meteen even de deurvanger van de bestuurdersportier omhoog gezet.
Dank Frank voor de gastvrijheid en de gezelligheid!
Untitled by wout smitz, on Flickr
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Op de terugweg, bij Borculo zag ik echter het olielampje zwak oplichten. Gestopt en een liter bijgevuld. Toen was het weg. Vreemd, ik had niet de indruk dat de CX abnormaal veel olie verbruikt.
Na 70 km, bijna thuis, ging het weer zwakjes oplichten. Dat litertje zou dan wel heel snel weg zijn. Vanochtend dus maar even oliepijl gecheckt en dat staat netjes aan de max.
Wat zou dit nu kunnen zijn? Slechte sensor? De pomp wellicht?
Ja, of het ding lekt gewoon ergens olie natuurlijk, het is en blijft een CX.
Pomp lijkt me niet het euvel, als die slecht is, zou je altijd een oliedruk lamp zien.
Sensor, of de aansluiting daarvan vooral, kan matig zijn. Het is dacht ik een normally closed sensor: als je de stekker eraf haalt gaat de lamp ook branden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
slechte oliedruksensor of schade aan de krukas/drijfstanglagers.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nielsje schreef:Het is dacht ik een normally closed sensor: als je de stekker eraf haalt gaat de lamp ook branden.
Nee, massageschakeld.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Dus eerst eens de sensor controleren en vervangen.
Ter lering van mijzelf, hoe veroorzaakt schade aan krukas/drijfstanglagers het oplichtende lampje?
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Dat lijkt me niet zo ingewikkeld. Als er door schade olie wegsijpelt uit het oliecircuit (intern dus), kost het meer moeite om druk op te bouwen. Bij lagere toeren speelt dat natuurlijk het meest.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Thanks, klinkt logisch. Nu maar hopen dat dit niet aan de hand is.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het zijn altijd de sensoren die lekken. Ook al zijn ze nieuw…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
als er twijfel is, dan meet je de druk toch gewoon. dan is dat lampje niet zo belangrijk. succes.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Dat kan natuurlijk. Vooralsnog eerst eens gekeken wat er gebeurd als ik de draad van de sensor loshaal. Er veranderd dan eigenlijk niets.
Net na 1,5 week stilstand (we waren in Frankrijk) gestart met ontkoppelde sensor. Stoplamp en olielampje waren aan en gingen netjes uit, tot het zwak brandende nivo.
Auto weer stilgezet en een uur weer gestart. Lampjes gingen toen netjes uit.
Eens kijken of ik een drukmetertje ergens vandaan kan toveren om een oliedrukprobleem uit te sluiten.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je de goede draad wel losgetrokken?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Die van de sensor onder de motorsteun. Hier op het forum had ik een foto gevonden waarop de sensoren aangegeven stonden.
Sensoren by wout smitz, on Flickr
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
die rode dus
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je de draad van de oliedruksensor losneemt gaat het lampje helemaal niet branden, zoals hier al opgemerkt is.
Je kunt testen of je de goede draad hebt door met aangezet contact de draad afwisselend in de lucht te laten hangen en contact met massa te maken. Zodra hij contact met massa maakt moet het oliedruklampje gaan branden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.