Mijn volgende auto is de e-C4. Van mijn huidige auto, C4 Cactus heb ik vier 15 inch velgen met winterbanden. Kunnen deze gemonteerd worden op de e-C4? De montage wielbouten afstand is gelijk. Vraag allen is of de binnenruimte van de velg voldoende is.
Die Cactusvelgen zijn waarschijnlijk 6,5J-15 ET20.
De kleinste maat die voor de e-C4 aangegeven wordt is de 6,5J-16 ET32.
De vraag is inderdaad of die 15” velg daar wel onder kan.
Dat kan beperkt worden door de remschijven, die zijn bij de Cactus maximaal 283/26 mm, bij de e-C4 zijn ze 302/26 mm.
Voorts moet je er rekening mee houden dat de wielen 12 mm verder naar buiten komen te staan, of dat goed gaat in de wielkasten en bij het insturen weet ik niet.
En last but not least, de stuur en remeigenschappen worden anders, iets minder stabiel door de duidelijk veranderde schuurstraal.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
En de maximale belasting van de banden: Een e-C4 weegt veel meer ( 1600 kg leeg) dan een Cactus en weegt maximaal 2020 kg. Daar is de Cactus een lichtgewicht bij: Minder dan 1000 kg leeg en maximaal 1500 kilo.
Je kunt er dus vanuit gaan dat je Cactus banden niet genoeg draagvermogen hebben voor je e-C4. Als je ze toch monteert dan krijg je een gevaarlijk rijgedrag met het risico dat ze echt overbelast worden, nog afgezien van het feit dat het gewoon niet mag.
To err is human, not to err is divine.
hartelijk dank voor deze twee duidelijke reacties
ik ga de winterbanden te koop aanbieden
fijne dag verder
groet
HEnri