Viel mij op dat de C1 die wij onlangs aangeschaft hebben dat zich sludgevorming (ook wel “mayonaise"genoemd) in de vuldop gevormd heeft. Dit treedt vooral op als de auto niet warm gereden wordt ofwel van kleine stukjes rijden. Anderzijds vertelde een collega van mij dat zijn Aygo daar ook last van had terwijl geen kleine stukjes rijdt. Daarbij komt dat de de olie net ververst is met 5W40.
Wie heeft dit ook bij zijn C1?
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 30-05-2017
- C1 exclusive , automaat met schakelflippers.
ik heb daar bij mijn beide c1’ns geen last van.(b.jaar 2013+2014)
Sludge, of ‘mayonaise’ is het gevolg van vocht in de olie. Dat kan koelwater zijn wat duid op een mankement, maar kan ook het gevolg zijn van condens in de motor. Je krijgt nu eenmaal condens op koude stalen oppervlakken, zoals aan de binnenzijde van de motor. Als de olie de kans krijgt op bedrijfstemperatuur te komen dan verdampt dat vocht na een tijdje.
Dat heeft zowat iedere auto als je alleen maar korte ritjes maakt.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Dat is mij bekend, echter een collega die had het ook terwijl hij iedere dag 2x 10 km rijdt. Vandaar mijn vraag of dit type hier meer gevoelig daar voor is, vanwege een mindere carterventilatie. Of de huidige synthetische oliën sneller water emulgeren dan de mineraal oliën.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
10 km is natuurlijk een kippe eindje. ga eens een uurtje snelweg rijden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Is normaal bij kleine stukjes rijden.
En motor is pas op temperatuur na ongeveer 22 km rijden, klein of groot blok maakt niet zoveel uit.
Het legt ook een beetje aan wat voor olie er inzit.
Het ene merk is er wat gevoeliger voor als het andere merk
Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)
tedkroon schreef:Dat is mij bekend, echter een collega die had het ook terwijl hij iedere dag 2x 10 km rijdt. Vandaar mijn vraag of dit type hier meer gevoelig daar voor is, vanwege een mindere carterventilatie. Of de huidige synthetische oliën sneller water emulgeren dan de mineraal oliën.
Ik rij dagelijks 2x 14km en heb het ook in de winter, in de zomer minder.
Let wel: als de koelvloeistof op temperatuur is, is de olie dat nog lang niet!
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Dit komt inderdaad ook voor bij onze uit 2016 afkomstige C1 Airscape 1.0 VVTi, met name bij het rijden van korte afstanden (ca. 12 km) ontstaat lichte sludge vorming (enkele druppels) in de vuldop. Na het rijden van wat grotere afstanden (35km) verdwijnt dit overigens weer vanzelf.
Lijkt mij niet zo heel problematisch, zolang de koelvloeistof op peil blijft: niets aan de hand!
Gebruikte motorolie: Castrol Edge 5W30.