Hallo, Ik kom zopas van de keuring. rode kaart verboden tot verkeer.
Achterbanden moeten vervangen worden, dat gaat nog.Verleden week nog maar de voorbanden vernieuwd.
Ook de stofhoezen vooraan aan de overbrenging, ik denk dat dit ook nog te doen is.
Belangrijke speling op de stuurgevrichten, speling van de fusee in de as staat er op het blad, fuseepennen speling.
Dat laatste… kan ik dit zelf en kan ik daar aan, speciaal gereedschap, dure kosten?
Dit is ook mis maar niet met de keuring te maken:
Als ik de zekering vd verwarming niet uittrek blaast hij op zijn krachtig, dit was ook al en de schroef in de neus blijft ook draaien ,iets met de themostaat maar die vind ik niet.
En het rechter achterlicht knippert zachtjes mee met de richtingaanwijzer.
Zou ik dit nog doen? Deze is van 1995 maar ik ben alleen met 3 kinderen en moet boodschappen doen.
Het is een automatische versnellingsbak,wanneer ik de snelweg opga en naar 120/u wil en het is bergopwaards, dan davert de wagen en neemt hij zijn versnelling niet tenzij ik hem op 3 zet in hogere toeren ga,dan kan ik hem terug op 4 schuiven en rijd hij goed verder.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat de fan voor de verwarming voluit draait komt door een defecte module. Die zit op de motor van de fan. Je kunt het geheel er uit halen door de bekleding onder het handschoenenkastje weg te nemen. Zit dan met 3 schroeven vast. Modules zijn voor een paar tientjes te vinden op internet.
De ventilator in de motorruimte: Staat de airco soms aan? Dan hoort hij namelijk te draaien. Zo niet: draait hij ook als de motor nog koud is?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is nogal een lijst voor een wagen die 500 euro waard is. Als het even kan is het economisch verstandiger een andere wagen aan te schaffen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De kloterij is natuurlijk dat het inschrijven van een andere wagen in Belgenland al gauw net zoveel kost als die waslijst aan kleine reparaties.
Is bij mij, in Belgenland, ook één van de andere redenen om mijn Xantia nog steeds te laten herstellen.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat kost dat inschrijven van zo’n oudere wagen dan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
hangt onder andere af van je euronorm .
Voorbeeld 2pk( euro niks ) die nog geen oldtimer is : 800 Euro BIV
XM diesel 1000 Euro .......
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nou snap ik waarom bij jullie de benzine 30 cent goedkoper is. Het geld wordt op een andere manier binnengeharkt!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Hoe hoger de euronorm (en hoe lager de CO2 uitstoot) hoe minder je betaald.
Diesels zijn altijd duurder dan benzine.
Mijn uit Nederland ingevoerde C5 2.0i 16V uit 2006 koste mij “slechts” 189 euro om in te schrijven, excl het kenteken en de verkeersbelasting.
Maar de Nederlandse Xantia TCT uit 1998 die ik nog wil inschrijven is een heel ander bedrag en dat is ook ineens de reden waarom ik die nog niet op Belgisch kenteken heb gezet.
Van zodra de auto 30+ is vervalt die hoge inschrijvingstaks en betaal je een forfait die altijd gunstiger is.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Genoeg over de hoge kosten voor het inschrijven van een auto in België (en niet Belgenland! ).
Zo’n ingewikkelde voorwielophanging heeft een Xantia niet, gelukkig in dit geval.
@Windstein: ik zou naar een universele garage gaan en een kostenopgave laten maken. Ja, je kunt zelf de stuur- en fuseekogels vervangen, is tientjeswerk. Maar daarna moet de auto worden uitgelijnd.
Wim,
Disciplus Simplex
Bedankt voor de reacties, ja een andere wagen is terug inverkeerststelling betalen. Voor die xantia betaalde ik 675€ inschrijving. In dat doosje voor de fan’s had ik al gekeken, er zitten 3 relay’s in en deze werken perfect,er moet ergens nog iets ervoor zitten,de fan’s draaien met koude motor ook, en de airco heeft nooit gewerkt,de knop met lichtje ook niet. Leuk om weten dat die fusee enzo te doen zijn maar wat zal het volgende zijn? de batt of starter enzo.. De automaat doet ook vreemd als hij bergop gaat en moet schakelen, dan schud geheel de wagen. Hij is 27 jaar nu.
Vroeger had ik eens een cardan losgedaan bij mijn bx als we over stofhoezen spreken en de rollagers en heel den dij viel uitéén en nooit meer samen gekregen.
Het zal met de fiets worden denk ik ,Als ik de automaat niet meer kan vertouwen zou het zonde zijn van mijn werk en geld.
Lastige afweging. Maar een VSX in goede staat levert tegenwoordig toch gauw zo’n 1.500 euro op, althans in NL, FR en DE. Het is natuurlijk helemaal afhankelijk van jouw financiële situatie, maar als jij weet dat de auto afgezien van de automaatbak en verwarmingmodule (dat simpel en goedkoop te fixen is) goed is, dan zou ik het doen. Je kunt ‘m ook verkopen, maar het is zeer de vraag wat voor (betere) auto je koopt voor het geld dat je anders in onderhoud zou investeren. Een andere optie is schorsen (weet niet hoe dat in België heet) sparen totdat je de kosten voor de reparatie bij elkaar gespaard hebt. Het laatste dat ik zou doen is haar naar de sloop brengen. Maar de keuze is aan jou. Veel succes!
Je zult in het achterhoofd moeten houden bij het maken van je keuze dat je Xantia met z’n 27 jaar al een oud beestje is. Tot een paar jaar terug waren het gewoon daily drivers die niet meer onderhoud kregen dan nodig was om ze rijdende te houden.
Voor €675,- koop je geen probleemvrije auto, tenzij je geluk hebt. Maar ga er maar vanuit dat je daar nog zo’n €600,- tot €1.000,- bij moet optellen aan achterstallig onderhoud om hem redelijk betrouwbaar te krijgen.
Neem als voorbeeld mijn Ibiza die ik voor €400,- heb gekocht. Ik had met mezelf afgesproken dat hij weg gaat als hij niet door de APK komt, of als de reparatiekosten richting de aanschafprijs gaan. Een paar maanden later kwam hij zonder opmerkingen door de APK en dat was voor mij de aanleiding om het achterstallig onderhoud aan te pakken. Rustig verdeeld over de tijd: bobines, kachelweerstand, deurvergrendelingen, aandrijfas, carterontluchting, remschoenen, -schijven, -trommels en -blokken, schokdempers, wiellagers, banden, accu, distributieriem, etc.
Al met al een lange lijst voor een auto die het toch wel deed, maar ik weet nu in ieder geval dat er geen achterstallig onderhoud meer is en dat hij betrouwbaar is. En uiteindelijk zijn de materiaalkosten mij reuze meegevallen, het meeste is tientjeswerk.
Ben je handig dan kan het interessant zijn om een goedkope auto aan te schaffen en zelf aan de gang te gaan, mits je er rekening mee houdt dan hij niet altijd ter beschikking staat. Anders is het raadzamer om door te sparen en bij een betrouwbare garage een goede occasion te kopen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Euh Wim, die 675 is alleen al het bedrag dat ie aan belasting heeft moeten betalen om het ding op de weg te krijgen in België he, daar komt de aanschafprijs gewoon nog bovenop. Hier in NL koop je voor een paar honderd euro een barrel, betaald minder dan een tientje om het op je naam te zetten en je bent vertrokken. Dat is hier vijftig meter over de grens dus nogal anders (zie de tarieven die Walter hier boven aangeeft). Telkens wanneer je een auto inschrijft krijg je dus te maken met deze kosten. Dat is ook meteen de reden dat je bij onze zuiderburen nauwelijks nog goedkope barrels te koop ziet staan, niemand heeft het er voor over om meer inschrijvingstaksen te betalen dan de auto zelf gekocht heeft. Jouw voorbeeld met je Seat wordt in België snel een dure grap. Ok, je kunt daar eigenlijk geen auto kopen die niet gekeurd is, want ze moeten gekeurd worden voor verkoop, maar dat is net zo goed een momentopname als een apk. Als ik het goed heb moet je om de auto op jouw naam te krijgen zelf ook weer naar de keuring en dan kan er dus zomaar iets anders uitkomen…
Zou de Xantia toch nog trachten te laten herstellen.
Zag recent nog op 2de hands.be een Xantia 1.8 sx van 1994 staan en daar vraagt
men al € 2750 voor.
Een andere Xantia 1.8 sx van 1997 dan voor 1000 €, maar is dan in La Louv!ère, Wallonië.
Maar dan kan je ook weer steeds de Belasting op inverkeerstelling van +- € 562
nog betalen bij aankoop.
Ben je al vlug meer dan € 2000 € of € 3000 kwijt…
Hoi Graddus,
Ik haalde het voorbeeld van de Seat alleen aan om te laten zien dat je bij een oude auto (die Seat is ook al 18 jaar oud) toch al gauw €1.000 aan te vervangen onderdelen kwijt bent. Kun je dat niet zelf dan komt daar het uurtarief van de monteur bij.
Lbarré schreef:Ben je al vlug meer dan € 2000 € of € 3000 kwijt…
En dan heb je nog steeds een oude auto waar je op zeker ook reparaties aan hebt.
Wat is wijsheid? Zelf repareren? Of doorsparen en de auto in orde laten maken? Of doorsparen en een goede tweedehands kopen?
Dat zijn volgens mij de keuzes waar de topicstarter voor staat.
Wim,
Disciplus Simplex