Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
check.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zo, een stapje verder. De stationairregelklep was inderdaad vervuild en kon niet goed vrij bewegen. Dat opgelost met een reiniger en die doet het weer. Na het installeren van de gereinigde stationairklep startte de auto goed, maar binnen 2 minuten sloeg hij af, ditmaal weer met CEL (want stilstaand warm laten draaien deed dat, weet u nog?) en daar kwam P1347 uit. Dat is een misfire code voor #3 na fuel cut-off en kan duiden op een defecte bobine, of een niet geweldige bougie. Die bougies zijn nog niet zo oud, maar de bobines daar heb ik geen idee van.
Wel vreemd dat ie dat niet doet als je meteen gaat rijden, trouwens.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
En, voor Derk: blijkbaar kán deze code ook gegenereerd worden door een slecht werkende nokkenassensor.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nog maar weer eens verder aan het zoeken naar het afslaan van de motor in de opwarmfase.
Eerst foutcodes uitgelezen, en dat waren er nu 2: 1 voor misfire after fuel cut-off #3, en 1 #6 misfire after start. A há! Oh ja? Ja. Hoezo dan? Ik vermoed dat de auto stomweg te weinig benzine krijgt. Door, jawel, een vergaan/verstopt brandstoffilter. Dat ding zit trouwens ook echt verstopt bij zo’n BMW. Goed, dat dus, en mogelijk in combinatie met (een) lekkende injector(en). Maar dan zou ie niet zo goed moeten starten.
De motor start (koud) goed op benzine. Maar als ie even draait en je geeft gas slaat de motor onmiddellijk af. Dat doet me denken aan een verstopt brandstoffilter. Het misfiren (op verschillende cylinders) kan daar net zo goed mee te maken hebben, al zouden bougies en/of bobines daar natuurlijk ook een rol in kunnen hebben. Maar slechte bougies en bobines gaan het niet ineens beter doen als de boel warm wordt of op een andere brandstof is gaan draaien…
Het hele afslaan en misfiren verdwijnt zodra de motor op LPG loopt. Start je de motor warm, dan schakelt ie binnen 10 seconden over op LPG en dan merk je dus niks van brandstofgebrek, want bij de eerste keer gasgeven schakelt de boel over. En ook daar weer waarom er volgens mij geen injectoren lekken: de Long Term Fuel Trim is op beide banken +7%, hetgeen aangeeft dat de motor ietwat arm loopt, mogelijk door kleine luchtlekkages. Zou er één of meer injectoren lekken, dan zou de LTFT in de - staan, want dan loopt de boel veel te rijk.
Tot zover mijn boerenverstand in deze
Afgezien daarvan heb ik de stuurbekrachtigingsolie bijgevuld, en dat helpt nogal voor de zwaarte van de bekrachtiging. En geconstateerd dat het koelsysteem nu lekvrij is. Ook maar een beetje olie erbij gegooid, want hij stond (al sinds aanschaf) op minimum. Eens zien hoelang ie erover doet om weer tot zover te zakken. Ik heb er nu een goede 1500 kilometer mee gereden en in die tijd zakte het peil in ieder geval niet verder, zie hem ook niet ernstig blauw pluimen. En de olie is mooi schoon, maar dat verwacht je ook van een LPG gestookte motor.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Je kunt, met een gebrek aan brandstof bij de koude start, een paar verschillende dingen controleren. Je brandstoffilter inderdaad, maar het is ook interessant om te kijken of je, na langer dan 6 uur stilstaan, nog wel raildruk voor de injectoren hebt (is simpel, zit een ventieltje op). Het wil af en toe gebeuren dat de brandstofpomp retour lekt, waardoor er bij de koude start tijdelijk onvoldoende brandstofdruk voorhanden is. Dat gaat dan ook vlot weer over, maar je merkt het geheid. Raildrukverlies kun je ook krijgen van één of meer lekkende injectoren natuurlijk.
Verder zijn er natuurlijk allerhande opties voor valse lucht, maar als ik het goed begrepen heb heeft jouw 6-pitter DISA oftewel variabele inlaatrunners. De klep die dat regelt is een min of meer berucht item wat oneigenlijke luchtaanvoer betreft. Kan een inspectie waard zijn, ook wel vanwege leeftijd en kilometers.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik heb de DISA klep eraf gehad toen ik de stationairregelklep schoon maakte, en die doet wat hij moet doen. Is niet stuk en reageert op het bewegen van de control-arm die eraan zit. Dat wil uiteraard niet zeggen dat de afdichting waarmee hij tegen het blok aan zit ook goed is, bedenk ik me net. Maar de DISA is er zo weer af mocht dat nodig zijn.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nou, het kan dus wel.
Vanochtend na het starten nergens aangezeten en de motor 5 minuten laten lopen. Toen de naald van de temperatuurmeter net uit het blauw was een keer gas gegeven waardoor het overschakelen naar LPG getriggerd werd. En daarna zonder problemen rijden.
Warm blijft ie op benzine ook gewoon draaien. Vandaag een aantal kilometer geprobeerd. Ook geen nieuwe foutcodes, momenteel is er zelfs niet één opgeslagen.
Dan is vacuüm lekkage voorlopig de grootste verdachte. Dat kan erg wisselvallig optreden én het wordt het meest genoemd als oorzaak van dit soort klachten.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
MAF sensor bij de sloperij opgeduikeld. Matching numbers, origineel, maar met minder ervaring. Long shot om te zien of er -iets- wijzigt aan het hele koudstart verhaal. Voor de 25,- euro de gok wel waard, een nieuwe kost tenminste het 10-voudige daarvan. En de sensor die van de sloop kwam was nog helemaal heel, daar waar een deel van het traliegebeuren bij de sensor die uit mijn auto kwam “zoek” is.
Onder andere een probeersel omdat: de motor koud start en meteen stopt (soms), rommelig stationair geeft (soms), bij gasgeven onmiddellijk stopt (vaak). Daarna, bij opgewarmde motor, is te zien dat de ltft op beide banken een beetje in de plus (4,69 % momenteel, waar 0 perfect en 0,1 tot 3 acceptabel is) staat hetgeen een iets arm mengsel betekent, wat in de praktijk ook veroorzaakt kan worden door een niet zuivere MAF sensor. Het vacuüm lijkt wel stabiel goed, stationair geeft het een mooi hoge waarde van -21 tot - 23 in/Hg. Hoewel geen perfect vacuüm, volgens mij wel dusdanig dat er geen grote lekken zullen zijn.
Verder staat de klepdekselpakking op de nominatie om vervangen te worden. Het zweet een beetje. Niet zeiknat, maar wel wat zweterij.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Verrassend: de MAF sensor die ik erin gezet blijkt de motor nog meer arm te laten lopen. De oude terug gezet, en de waarden daalden meteen. Het duurt wel even voordat de computer alles weer in het gareel heeft, maar de stft ligt nu weer tussen de +1,—en de 8%. De ltft staat nog op 0, zoals gezegd: dat kost een aantal kilometers.
Met remmenreiniger spuiten leverde niks op, maar dat schijnt zelfs met gaten in de slangen nauwelijks effect te hebben. De slangen nog niet losgehaald om ze niet eventueel verder te slopen, want ik heb de auto nodig van de week en met kapotte slangen rijdt ie zeker niet.
Verder de carterventilatietest gedaan, en dat is in ieder geval goed. Als de ccv verstopt is wordt de oliedop bij draaiende motor tegen de vulopening aangetrokken als je hem probeert van de vulopening af te pakken, en daar is geen sprake van. Gelukkig maar, want het is een pain om die 5 onderdelen te vervangen.
Moet nog iets vinden of kopen om de druk op de brandstofrail te kunnen meten bij koude motor. Het schijnt veel voor te komen, zeker bij kouder weer, dat de druk terug loopt omdat de klep in de pomp niet goed meer werkt. Oplossing is dan een keerklepje in de benzineleiding te zetten. Het probleem is dan dus niet de pomp maar de pompklep die niet goed meer werk
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nu ja, terugslagklepje in de benzineleiding geplaatst, maar dat mag niet baten. Het schaadt ook niks, trouwens, maar dat geheel terzijde.
Vrolijk verder dus. Aanzuigluchtslangen komen er aan, en dan zou ik de klepdekselpakking en gasklephuispakking nog kunnen vervangen, maar gezien het rijgedrag en het gedrag bij koud starten lijkt het toch echt Vanos te zijn dat dwars ligt. Ik weet alleen niet of dat uit te lezen is. Ik weet wel dat de short term fuel trims all over the place gaan, net niet genoeg uit het spoor om een CEL te geven maar de Torque app liegt niet wat dat betreft. Doet ie op LPG en op benzine, op LPG een beetje meer. Maar dat is ook al een schralere brandstof van zichzelf. En nogmaals, na warmdraaien (al dan niet rijdend en een paar keer afslaand) loopt het beestje best mooi, maar hij mist wel wat porrie. Duidt ook weer op Vanos, maar ook op talloze andere onderdelen.
Ik overweeg eerst om zelf een poging te wagen om Vanos te reviseren. Het is redelijk straight forward en de gereedschappen heb ik allemaal wel. Lukt dat om één of andere reden niet, dan kan ik nog altijd naar specialist op dat gebied. Maar een deel van de hobby is het om zelf zo’n dwarsliggende I6 (pun intended) weer strak aan het lopen te krijgen, natuurlijk ... Al is niks zo irritant als en niet stationair lopende motor op een koude ochtend
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nog maar eens het lijstje met koudstart-probleem veroorzakers.
1) Verstopte carterventilatie. Getest met de oliedoptest en OK bevonden.
2) Bobines
3) Bougies (zijn net 7000 kilometer oud)
4) Inlaatslangen (heb ik nieuw liggen, gaan er morgen op) en de kleine vacuümslangen.
5) ICV, idle control valve, ook wel koudstartklep genoemd. Is gereinigd en werkt.
6) MAF-sensor. Komt heel soms voor. Wisselen bracht niets goeds, de sensor die op mijn auto zit lijkt goed te werken.
7) Nokkenas- en krukassensor. Krukassensor is het niet, dan slaat de motor niet aan. Nokkenassensor, met name die van de inlaat, zou kunnen en veroorzaakt met name arm lopen codes. Misschien in combinatie met iets anders.
Meer is het niet, maar minder ook niet. Een setje bobines ga ik maar eens bestellen, ook omdat ik geen idee heb hoe oud degenen zijn die er nu op zitten. Bougies geloof ik niet zo. De rest van het lijstje werk ik maar rustig af.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Langzaam maar zeker komen we wat verder.
Vanmorgen ben ik weer even met de Bimmer bezig geweest. Ik heb de inlaatslang tussen MAF-sensor en de onderste inlaatslang vervangen. De slang was nog de originele en er mankeerde ook niets aan in de zin van scheurtjes of gaten. Maar er zit een aansluiting onder voor een of ander opvang-iets en die aansluiting (zonder slangklem) was vrij lam, daar zat ruimte op. Met de nieuwe slang is dat niet. De F-duct op de bovenste inlaatslang is ook heel en de kleine vacuümslangetjes die daar vandaan komen zijn ook allemaal in goede staat. De inlaatslang die op het gasklephuis gemonteerd zit (de onderste inlaatslang zoals hij heet) is ook nog origineel of ooit door BMW vervangen en helemaal in prima staat.
Terwijl die boel los lag heb ik ook de inlaatnokkenassensor vervangen. De oude was wel een beetje op, zo te zien nog de originele montage en met een keihard O-ringetje erom heen. Er zit nu een Febi in, niet origineel, maar het lijkt wel te werken.
Uiteindelijk heb ik de bobines gelost en gekeken of er olie in de bougieschachten stond. Dat is niet het geval en dat is erg gunstig. Er zitten twee verschillende bobine"modellen” op, 3 X een Bosch en 3 X een ander merk. De Bosch bobines zijn van 2011, de andere kon ik geen productiedatum op vinden.
Goed, uiteindelijk de hele santenkraam weer in elkaar gezet en toen maar eens proberen te starten. En dat deed ie nu in één keer. Wel sloeg de motor na even draaien nog af, en gasgeven gaf dat ook nog de eerste twee keer. Uitlezen gaf een P0011, camshaft-sensor too high or advanced. Dat kan, de ecu was natuurlijk de waardes van de oude, versleten sensor gewend. Die code gereset en opnieuw gestart, nog steeds met koude motor. En toen deed ie het wel…
Rijden daarna leverde ook ander gedrag op. Gasgeven is beter doseerbaar en ik kan duidelijk zien aan de verbruiksmeter dat de motor zuiniger loopt. Zover dat laatste kan bij een I6, maar goed. Er is verschil.
Morgen weer met steenkoude motor proberen. Ik denk dat tenminste de 3 onduidelijke bobines vervanging behoeven (beter allemaal, waarschijnlijk) en dat ik er dan wel een eind ben, eigenlijk.
Wel wil ik nog, meer preventief en ook omdat het de kosten niet zijn, de uitlaatnokkenassensor en de krukassensor vervangen binnenkort.
In ieder geval het lijstje is nu zo:
Check carterventilatie - Deze is in orde
Check bobines - staan op de lijst met te vervangen onderdelen.
Check bougies - vervang ik bij eerstvolgende onderhoudsbeurt
Check inlaatluchtslangen - De bovenste was iets minder op de aansluiting onderop, de onderste in prima staat, zo ook de kleine vacuümslangen
Check MAF-sensor - Ik heb geen reden aan te nemen dat deze niet goed werkt, vervangen kan wachten
Check nokkenassensoren - de eerste is vervangen, de rest volgt binnenkort
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Lekker bezig dus! In dit soort gevallen is punt voor punt afhandelen de enige manier. Maar toch fijn dat zo’n sensortje voor weinig geld en met weinig moeite alweer een hele verbetering oplevert Het is overigens niet abnormaal dat zo’n auto er even over doet om aan een nieuw onderdeel te wennen: hij moet ter plekke nieuwe compensatieregels gaan uitrekenen. Maar dat komt dan vanzelf goed.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Stuk?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste