Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Welk merk bobine heb je gekozen?
En met INPA gaat er zeker een wereld voor je open….............
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Bij mij niet helemaal, overigens. Ik vermoed dat ik een slechte kwaliteit kabel heb. Op twee verschillende laptops met twee verschillende INPA-versies en dat op twee verschillende BMW’s kan ik de live lambdawaardes niet normaal volgen vanwege een verbindingsprobleem. Daar moet ik nog wel even iets aan doen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Lucas schreef:Welk merk bobine heb je gekozen?
En met INPA gaat er zeker een wereld voor je open….............
Bosch.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Fingers crossed.
Starten doet ie in tweeën, dat is blijkbaar een dingetje van deze auto. Maar vanochtend bleef ie het doen, na een keer aangeslagen te zijn. Hopelijk nu dus echt op de goede weg.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Vanmiddag was het ook weer starten en aanslaan om niet gelijk weer af te slaan. Dat lijkt nu dus echt goed te gaan. Daarna een rit van zo’n 30 kilometer gemaakt, waarin de auto steeds fijner ging rijden. Het was zo dat je niet naar het gaspedaal kon kijken of hij ging er alles of niks vandoor. Inmiddels is dat beter te doseren. Ik weet dat het gaspedaal adaptief werkt, en blijkbaar gaat het zich nu aan mij aanpassen. Anders is het natuurlijk te resetten.
De kabel om INPA te kunnen gebruiken is ook net binnen gekomen, dus we kunnen straks weer verder met het hoe en waarom uitzoeken. Want op de lange trims loopt ie nog steeds wat arm, in ieder geval op gas. Dat is verschijnsel één wat onderzoek behoeft.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Inpa geïnstalleerd. Ging soepel.
Nu kan ik onder andere VANOS testen op correcte werking, in plaats van ernaar raden.
Net zo voor alle andere functies die op en aan de motor zitten. Dit is de investering wel waard!
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Het auto staat, met een nieuwe foutcode, weer voor de deur na een bezoek aan de dealer voor een terugroepactie voor de bestuurdersairbag. De airbag is niet vervangen trouwens, dat hoefde niet bij deze airbag met een bepaald serienummer. Het zal wel.
Foutcode nu is P0011, en gaat over de variabele nokkenas. Meer precies, het onverwacht anders reageren ervan. Dat is gekomen nadat ik de nokkenassensor vervangen heb en waarschijnlijk is dat dan ook het probleem. Aftermarket sensoren zijn ook bij BMW’s geen goed idee, blijkbaar. Helaas heb ik de oude sensor (geheel tegen m’n gewoonte in) al weggegooid, dus er zal weer een tripje naar de sloop gemaakt moeten worden. Neem ik gelijk de sensor voor de uitlaatkant ook mee, en de twee solenoïdes.
Verder is het me eindelijk gelukt om de ab weer aan de praat te krijgen. Nu nog op één sleutel, maar dat gaat wel goedkomen. Het truukje doorhebben was het lastigst.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarom bestel je niet ff een paar nieuwe sensoren bij BMW? Zo duur is dat niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nieuwe zijn rond de 140/stuk…
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Vanochtend nog even bij de dealer geweest en maar meteen een originele nokkenaspositiesensor besteld. 140,- haalt ie nét niet: € 129,09, dank u wel.
Verder met INPA aan het spelen geweest, en onder andere de Vanosreglung komt in het storingsgeheugen voor. Het mechanisch deel om precies te zijn, hetgeen goed kan betekenen dat er soms iets blijft steken. Niet één storing was permanent.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Oké, 130 is geld. Maar het valt nog wel mee voor een OEM onderdeel. Je weet in ieder geval dat het past en goed werkt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hilko16TZI schreef:de Vanosreglung komt in het storingsgeheugen voor. Het mechanisch deel om precies te zijn, hetgeen goed kan betekenen dat er soms iets blijft steken. Niet één storing was permanent.
Soms is er ( helaas) een onsamenhangende samenhang van storingen:
Als je mengsel niet goed is of niet goed ontsteekt krijg je “emissiestoringen”, en dan wordt een cilinder even uitgeschakeld. Of je motor slaat een paar keer over, zonder uitschakeling. Je nokkenassensoren zijn daar ook gevoelig voor: Omdat die een paar graden verstelling van de nokkenas moeten meten meten ze ook trillingen in de nokkenassen. Als je door het onregelmatig lopen kleine trillingen krijgt in de motorloop dan zie je die ook op de nokkenassen. Het is vaak moeilijk oorzaak en gevolg te vinden.
Diagnose methode: problemen 1 voor 1 aanpakken en iedere keer alle storingen wissen en kijken wat er terug komt.
Bij meerdere storingen moet je eigenlijk weten wat de eerste is: Maar net dat verteld je storingen systeem niet , INPA denk ik ook niet, dat zul je zelf moeten uitvinden.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De misfires heb ik niet meer gezien sinds de nieuwe bobines. Arm lopen codes ook niet meer sinds het vervangen van de bovenste luchtinlaat slang. Alleen de code voor het uit de pas lopen van de nokkenas komt nog terug, en díe heb ik pas sinds ik de nokkenassensor vervangen heb voor een aftermarket onderdeel.
INPA laat niet zien welke storing er het eerst is, inderdaad. Het gaat op volgorde van code. Wel last het zien of een code permanent is, vaak voorkomt of slechts sporadisch. Dat is ook interessante wetenschap.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Over bobines: mijn “nieuwe” W212 had ook last van een “hikje”. Ding uitgelezen met knappe software, niets gevonden. Carbon-cleaning laten doen bij Oldenhage (leverde 15% verbruiksreductie op!), nog steeds een hikje zo af en toe. Nu staat ie voor lpg inbouw blijkt bij demontage van diverse onderdelen, waarbij ook de bobines er uit moesten, dat 1 bobine volledig is afgetyft. Je ziet het, zelfs met uitlezen met knappe spullen vind je niet alles…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Is ook zo.
Maar ik ga ervan uit dat mijn nieuwe bobines nu nog niet stuk zijn
P0011 kan volgens de internet kenners ook een heleboel enorme ellende betekenen. Zoals de kettinggeleider die aan stukken is en daarom de timing uit het spoor laat lopen. Ze vergeten alleen dat een blok met kapotte geleider een enorme bak lawaai produceert, en de mijne loopt fluisterstil.
Ik zat er gewoon naast met die nokkenassensor en de aftermarket sensor geeft de foutcode. Ben ik van overtuigd. Als de originele nieuwe sensor erin zit zal dat ook weer verleden tijd zijn. Verder wil ik in ieder geval een Vanos revisie uitvoeren (klinkt ook erger dan het is) en gewoon een enorme grote beurt op die kar loslaten.