Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ook goed nieuws: de Michelin Primacy 4 is nu leverbaar in 205 65/15 V, eindelijk weer een echt passende band van Michelin in de juiste maat!
Top!
Was voor mij destijds reden onder de walvis vredestein en pirelli te proberen.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Prima band, die heb ik onder mijn CX zitten. Ook prima betaalbaar ivm wat er onder mijn C5 zit, dat scheelt denk ik zeker de helft.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ik heb de laatste tijd niet zo veel gedaan aan de XM. Wel zijn de filtertjes voor de injectoren binnen gekomen uit Malta:
Ook zag ik dat een van de tuutjes van de pulsdemper is verbogen. Ik vind het maar eng om die zo weer aan te sluiten, daar moet ik dus een ander voor zoeken.
Ik heb besloten de scope van de klus maar wat uit te breide naar eigenlijk alles wat onder het inlaatspruitstuk zit en aan de rechterkant van de motor: Aircopomp, waterpomp, o-ringen van de waterbuizen en de multiriem. Er ligt al van alles los, maar ik heb daar nog geen foto’s van.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Een nieuwe pulsdemper heb ik nog niet gevonden. Wel heb ik een nieuwe thermostaat en aircopomp besteld, de originele pomp lekte op verschillende plekken en het lager van de magneetkoppeling stond op het punt vast te lopen.
Voor dat er in kan altijd eerst weer demonteren, schoonmaken, nog meer demonteren, nog meer schoonmaken…..
Eerst de leidingen maar eens uit de pomp:
Dan de vier bouten met inbuskop en normale moer waarmee de pomp op het achterste kleppendeksel vast zit lossen:
Die achterste bouten heb ik bij een sloper wel eens los gehaald, ik vond het toen maar een gevecht. Dat was het deze keer allerminst omdat ik eindelijk mijn kans schoon zag om een rare sleutel in te zetten die al jaren in de kar lag te wachten op een moment zich nuttig te maken. Het was hiermee een makkie!
Onder die pomp komt natuurlijk weer 26 jaar gorigheid tevoorschijn:
Dasty, Autoglym Engine & Machine cleaner, de stoomreiniger en een half uurtje kwasten en krabben later:
De oude brandstofslangen heb ik nu ook maar weggehaald, daar kon ik nu mooi bij:
Krik met blokje hout onder de motor, motorsteun weg en weer een hoop gorigheid in beeld:
Ook hier weer Dasty, Autoglym Engine & Machine cleaner en de stoomreiniger in actie. Uiteindelijk het deksel van het thermostaathuis af en dan dit, zucht…... ik verkloot ook wel eens wat, maar garages kunnen er ook wat van. In dit geval was het de zeeuwse dealer 22 jaar geleden.
Boven in het thermostaathuis zit ook wat corrosie, daar lijkt een luchtbel te hebben gezeten. Wellicht dat de motor daardoor ook wat warm liep, zo’n bel helpt natuurlijk niet de thermostaat op het juiste moment te laten openen.
Zie ik t nou goed, zit die thermostaat er verkeerdom in? Kan dat?
Leuk klusje he, die aircopomp van zo’n ZPJ V6. Goeie test voor je rug. Om de brandstofslangen een langer leven te gunnen had ik ze bij mijn XM omgelegd naar bovenlangs de aircopomp. Bij de originele route zitten ze vrij dicht boven het achterste uitlaatspruitstuk en het kleppendeksel.
Is dit nog een R12 systeem of mag je al vullen met R134? In beide gevallen, wellicht is vullen Isobutaan (R12A) een idee voor je. Dit mag/kan je zelf doen, koelt beter en is ook nog eens een heel stuk beter voor het milieu.
Al met al is dit nog best een klus aan het worden… Ben je er bijna?
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Waarom ben je zo bang voor die pulsdemper? Dat is toch niet meer dan een kamertje met een in- en een uitgang?
Bang dat de las scheurt als je hem weer recht buigt?
Kom in dat geval ff langs, dan fixen we dat met zilversoldeer of zo.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
ChrisB schreef:
In beide gevallen, wellicht is vullen Isobutaan (R12A) een idee voor je. Dit mag/kan je zelf doen, koelt beter en is ook nog eens een heel stuk beter voor het milieu.
R12A: Dat is echt GEEN goede oplossing: Wordt wel gebruikt voor stationaire systemen, maar in een auto ????
Is trouwens op heel veel plaatsen verboden.
Waarom: Als dat lekt heb je brandbaar gas onder de motorkap of in je interieur, en dat ontbrand echt snel.
En lekken doen oude airco systemen al snel, vooral als je het oude systeem “gewoon” weer vult.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2 !!!
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De thermostaat zit niet achterstevoren maar met de verkeerde kant naar boven. Het kogeltje in de rand moet boven zitten en zorgt dat je volledig kunt ontluchten. Met het kogeltje aan de onderkant lukt dat nooit.
De airco ga ik, als ik ‘m ooit ga vullen, want dan moet het dashboard er ook nog een keer uit om de verdamper te wisselen vullen met R134, dat zat er af fabriek ook al in.
Terugbuigen van dat pulsdempertje zie ik niet zitten. Er staat druk op en als daar een haarscheur in ontstaat geeft dat een mooie nevel. Bovendien moet een ander exemplaar echt wel te vinden zijn.
En om nog in te gaan op de vraag ‘Ben je er bijna?’, het antwoord daarop is nee en dat zal ik vermoeilijk ook nooit zijn. Het blijft met zo’n XM altijd vechten tegen nieuwe dingen die weer de geest geven. Het todo lijstje ademt wel, maar structureel korter worden doet ‘t nooit.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
“Terugbuigen van dat pulsdempertje zie ik niet zitten. Er staat druk op en als daar een haarscheur in ontstaat geeft dat een mooie nevel. Bovendien moet een ander exemplaar echt wel te vinden zijn.”
Dichtsolderen met zilversoldeer is een peuleschil. Lekkage checken met remmenreiniger ook.
Dus als je er geen vindt weet je waar je wezen moet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Bedankt voor het aanbod Jan, ik houd het in gedachten als plan B.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Dinsdagavond weer wat verder aan het sleutelen gegaan en besloten om toch de waterpomp er maar af te halen. Er waren immers de nodige lekkagesporen te zien en beter doe je ‘t in een keer goed. Eerst de inlaat er dus maar (weer) af, nu helemaal.
Je ziet hierboven al dat er de nodige KVS in de V staat. Met de waterpomp en buizen eenmaal verwijderd is al snel duidelijk dat er zich al een hoop bloemkolen hebben gevormd in de V:
Na het nodige krab- en borstelwerk is te zien dat op 1 plek het onderblok zelfs behoorlijk is ingevreten. Gelukkig zit er geen gat in!
En dan herhaalt het spel van Dasty, Autoglym Engine & Machine Cleaner en de stoomreiniger zich weer:
Nu is het wachten op een gereviseerde waterpomp van Brian, wachttijd helaas ongeveer een maand, hij heeft het druk…..
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zo, met dat weggevreten blok kom je goed weg zeg…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Zo zie je maar, vaak zijn klussen minder preventief dan je verwacht als je er aan begint…....
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb hier nog een nieuwe waterpomp voor een C5 V6 Ph1. Heb je daar wat aan?
Edit: Dat zal wel niet. Ik zie dat jij een 12 klepper hebt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.