De bedrading is anders bij verschillende exemplaren. Ik heb had een Jaeger en een Veglia reserve, ooit. En een van die twee heb ik weggedaan omdat je er weinig aan had wegens alle verschillen. En de gekleurde venstertjes willen ook nog wel eens wisselen. Zijn in ieder geval uitwisselbaar. En dan heb je per jaar ook nog wel eens verschillen.
Makkelijkste is denk ik gewoon een los lampje aansluiten, helemaal los van je dashboard en dan nog eens testen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Ha Niels!
De drukschakelaar in het blok werkt gewoon. Alleen moet het lampje in het dash echt aan een andere sensor zitten want die functioneert zoals het hoort als de draad los is van de sensor. Aan bij starten en dan gaat hij uit.
Ik ben benieuwd welke dat kan zijn.
Het is natuurlijk wel zo dat het een kabelboom van een 25GTI is in een 76er CX. Wellicht is er bij de ombouw wat misgeprikt toentertijd.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Wat betreft de klokken, een jaeger kan dus wellicht niet zomaar ingezet worden? Die Veglias die ik heb zijn nogal matig wat betreft de koperbanen en de folie waar deze in lopen. Dat ziet er bij de Jaegers veel beter uit.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
woutersmits schreef:Wat betreft de klokken, een jaeger kan dus wellicht niet zomaar ingezet worden?
Correct. En wat ook niet helpt is dat die auto verre van origineel is. Dit wordt dus een zoektocht die wij niet met het toetsenbord kunnen oplossen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik heb geprobeerd dat om te bouwen maar alles, echt ALLES zit anders. Niet proberen en de veglia gewoon repareren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
DAnk mannen, dat wordt dus een mooie Veglia zoeken. Inderdaad niet perse handig dat het omgebouwd is. Het rijdt echter wel lekker
Kijk, met een beetje nadenken en gestructureerd werken is het prima werkend te maken. De klokken en bijbehorende printbanen, daar moet je niet aan gaan lopen kutkloten. Maar hoe de bedrading in de stekkers zit, dat is wel aan te passen. Of eventueel maak je er een verloop stekker tussen, maar daar is wel weinig ruimte voor in het dashboard zelf. Gewoon alles uittekenen en doormeten, dan kom je er vanzelf uit waar de wijzigingen zitten. Mooi winterklusje.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Inderdaad. Maar een Veglia dash zoeken daar beginnen we mee.
Ten tijde van de APK heb ik al een en ander uitgezocht wat betreft welke aansluiting naar welk lampje gaat. Eens zien of ik die aantekeningen in de vraagbaak bewaard heb..
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Omdat Vanwege het zwakke oliedruklampje ben ik onder de kap de bedrading gaan bekijken. Opvallend is dat er 2 nieuwe draden zijn getrokken naar het klokkenspel. 1 daarvan is voor de druksesor en die zit inderdaad aan het reservetanklampje gekoppeld. De andere zit volgens mij ook aan een sensor maar komt aan op het ‘broodje’ wat aan de kant van het klokje zit. Dat heb ik nog niet verder bekeken.
Ander ding is dat het rechter dimlicht ermee opgehouden is. Lampje is goed. Daarom ben ik naar de relais gaan kijken. Al weet ik niet of het dimlicht al relais gestuurd is. Het werd me wel duidelijk dat een rondje contacten schoonmaken en evt relais vervangen geen kwaad kan.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij geen enkele cx is de verlichting met relais gestuurd. Het is wel aan te bevelen, alleen heeft de fabriek het nooit gedaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Niet helemaal correct, bij een serie 2 is het grootlicht wel via een relais geschakeld.
Dat zit achter de lichtschakelaar in de lunule.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mistlicht is ook via een relais geschakeld in elk geval bij serie 2.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
waterman schreef:Bij geen enkele cx is de verlichting met relais gestuurd. Het is wel aan te bevelen, alleen heeft de fabriek het nooit gedaan.
Merci, hoef ik het ook niet te zoeken bij een relais.
Split de draad voor het dimlicht zich ergens of lopen er vanaf de schakelaar 2 draden voor dimlicht?
Relais ga ik zeker nog wel monteren.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
De 2e extra draad naar de klokken zit aangesloten op het lampje om oververhitting van de koppelomvormer aan te geven. Die heeft deze auto uiteraard niet. Ik ben benieuwd waar de andere kant van deze draad aan zit..
Lastig dit soort knutselpraktijken van anderen uit het verleden.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
1,5 week geleden heb ik bij de club een ander veglia dash gekocht met het printbanenfolie nog netjes. Alleen is deze van een reflex geweest dus er zijn wat dingen anders. De printbaan is echter wel gelijk. Die kan ik overzetten op het originele dash of ik verplaats de glaasjes en monteer de voltmeter er in.
Ook meteen een relais setje voor de koplampen gekocht dus dat is ook weer in orde.
Daarnaast kan ik nu veilig op weg met een sleuteltje 10 en een BDP sensor in het dashbordkastje.
Waar het waarschuwingslampje voor de oliedruk op aangesloten zit is me nog niet duidelijk. Hij reageert in ieder geval wel op druk/toeren. Nog steeds meestal uit maar ook regelmatig zwak oplichtend.