Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ik hoop dat de installateur dan weet waar hij mee bezig is. Er zijn veel gewone Electra installateurs die een simpele wallbox monteren en niet exact weten hoe dit werkt.
Wat ook nog weleens wordt vergeten is om een aardlekautomaat ipv installatieautomaat te gebruiken als de lader geen DC detectie heeft.
In de praktijk kan dit alles een behoorlijke tijd goed gaan als bijvoorbeeld de zonnepanelen wat stroom leveren en je niet tegelijk 4 pitten van een inductiekookplaat of de oven gebruikt.
Dit komt ook omdat de meeste hoofdzekeringen (of automaten) een C karakteristiek hebben waardoor ze niet bij een kleine piek direct eruit springen. Bij veel oudere huizen is de hoofdzekering nog verzegeld en zijn het stoppen. Als deze eruit vliegen moet je de netbeheerder bellen. Dat kost geld en gebeurt uiteraard op een regenachtige zondagmiddag. Bij nieuwe woningen zijn het automaten en kan je dit gelukkig zelf weer omzetten.
Je hebt drie oplossingen:
-Een echte laadpaal (Alfen/EV Box/New Motion) met dynamic loadbalancing. Die meet als het ware het verbruik via de P1 poort en stuurt het vermogen waarnodig bij.
-Verzwaren naar 3X 35A of meer. Nadeel is het hogere vastrecht (360 per jaar)
-Een thuisbatterij. Heel mooi met zonnepanelen. Die slaat de energie op maar kan ook tijdelijk boosteren naar 3X 35A. Daardoor kan je een verzwaring ontlopen.
Als geld geen rol speelt is optie 1 met 3 de ideale oplossing. In de praktijk wordt optie 1 het meest toegepast.
Een ook werkende oplossing (maar niet zo chique) is je wallbox terugschroeven qua vermogen (naar bijv. 5.5Kw). Meeste kan je middels een dipswitch of jumper lager afregelen.
Domme vragen bestaan niet.
Ik ben al 2 jaar tevreden met mijn Zappi wall box (1-fase, slim, met load balancing). Voor de Citroën e-C4 hadden we een Nissan Leaf. De Nissan (40kW) kon eenvoudige opladen in een nacht. De wallbox heeft een eigen groep (16A). De huisaansluiting verhoogt naar 35A. We hebben bewust voor 1 fase gekozen omdat dat voor de capaciteit voldoende is. 3-fase snelladen is leuk maar in de praktijk niet noodzakelijk als je auto gebruikt voor woon-werkverkeer en nooit helemaal leeg thuis komt. Een klein nadeel ervaar ik nu wel met de Citroën, hij komt niet aan de max laadcapaciteit van 3.6kW, maar blijft hangen op 2.5kW. Of het is de laadkabel, of iets anders… Op het forum van Myenergi (bedrijf achter Zappi) aan het zoeken naar oplossingen…
Is die Wallbox afgezekerd/beveiligd op 16A? En wat is de verbinding daar naartoe, is dat 3*2,5² of 3*4²?
Bij een 16 A beveiliging is het “onverstandig” die met continu 16 A te belasten, dat geeft 3,7 kW.
Beter is dan maximaal 13 A > 3 kW. Is de Wallbox daarop in te stellen?
Mijn Wallbox heb ik ingesteld op 10 A > 2,3 kW. Helaas is 13 A daarop niet instelbaar, wel op 16 A, maar dat is te hoog op de groep die met 16 A beveiligd is.
Overigens is die 10 A > 2,3 kW voor mij ruim voldoende, als ik m’n hybride “leeggereden” heb, is 5 uur op nachtstroom ruim voldoende om ‘m weer op te laden. Dat heb ik geprogrammeerd op nachtstroom die om 23.00 uur start.
In het weekend laat ik ‘m gelijk opladen als ik thuiskom.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
JW: waarom gebruik jij het groter dan teken als het eigenlijk een = met een dakje er boven hoort te zijn?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Wat ik met dat > teken bedoel is niet groter, maar aan te geven: dat geeft…
Op andere fora is daarvoor een andere pijl aanwezig, zoals op het C5 Forum.
Een = teken zou onjuist zijn, immer 10 A is niet gelijk aan 2,3 kW. Dat is het alleen maar als je zou schrijven 10 A * 230 V = 2,3 kW
Is het gebruik van >> of >>> in dit geval dan beter?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Hallo JW, de Zappi is apart afgezekerd met 16A. De Zappi is in te stellen wat het maximum mag zijn qua belasting (device limit). Dus lager dan 16 A kan zeker. De draaddikte was voor 16A geschikt (weet niet zeker of dit 2,5 of 4 kwadraat is). Het heeft met de Nissan altijd goed gewerkt, dus hou rekening met de laadkabel die de boel afknijpt ? (de kabel van de Citroën is dikker dan die van de Nissan).
Is dat een T3 laadkabel?
Of een T2, die je aansluit op een normaal (Schuko) stopcontact?
Bij die T3 kabel bepaalt je Wallbox met hoeveel stroom/vermogen er geladen wordt, uiteraard zonodig bepaald en beperkt door de lader in de auto.
Bij een T2 kabel wordt dat begrensd door de kabel zelf, daartoe zit er een unit-met-software in die kabel.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
JW schreef:Wat ik met dat > teken bedoel is niet groter, maar aan te geven: dat geeft…
Op andere fora is daarvoor een andere pijl aanwezig, zoals op het C5 Forum.Een = teken zou onjuist zijn, immer 10 A is niet gelijk aan 2,3 kW. Dat is het alleen maar als je zou schrijven 10 A * 230 V = 2,3 kW
Is het gebruik van >> of >>> in dit geval dan beter?
Groet,
JW
Ik snappum! = met een dakje er boven zou kunnen omdat het “komt overeen met” betekent. Maar ook mij lukt het niet om dat te plaatsen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Intussen heb ik dat pijltje toch gevonden:
Een volgende keer zal ik dát gebruiken, dan is het duidelijk, en kan het niet verkeerd geïnterpreteerd worden
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En fijn weekend!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.