Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Vandaag voor het eerst sinds het wissen van het storingsgeheugen door middel van het gebruik van INPA een eind gereden. Daarnaast had ik de ingeleerde adaptieve waarden van het electronisch gaspedaal gewist. En dat alles leverde een prettig rijdende auto op. Morgen maar eens zien wat er terug gekomen is. In ieder geval nog geen lampjes gezien.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekker bezig man!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mooi werk weer!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Even met de honden naar een losloopgebied geweest.
Bimmer starten, een kleine 2 minuten iets verhoogd laten lopen (met behulp van het gaspedaal), waarna de LPG installatie inschakelde en ik gewoon kon rijden. Gaat bij deze wat hogere temperaturen best vlot en hij blijft het dan tenminste doen. De koude start an sich is wel absoluut verbeterd met de nieuwe bobines.
Sinds reset van het hele systeem heeft de auto nog geen klap verkeerd gegeven, nu een kleine 200 kilometer. Het kan dus wel.
Ondertussen ben ik aan het proberen om zo zuinig mogelijk met de brandstof om te springen. Daarbij is het verbruiksmetertje echt een handig hulpmiddel - je staat er versteld van met hoe weinig geopende gasklep zo’n wagen nog vlot van z’n plek komt en tóch binnen redelijke verbruiksmarges opereert. Uiteraard weet ik pas na opnieuw aftanken meer, en dat probeer ik te rekken tot 1 april (no pun intended).
Ook de airco een poosje gebruikt, want het wil best warm worden in het zonnetje. Zodra je ‘m aanzet klinkt het als een supercharger. Aan de auto merk je verder niet veel, behalve dat je heel licht kunt voelen wanneer de airco-koppeling inschakelt. Maar dan moet je er wel écht op aan het letten zijn. Hij koelt ook prima, op koelkastniveau zeg maar. Het geluid kan, volgens het internet dan toch, weer aan talloze zaken liggen. Meest voor de hand liggend: de elektrische fan, de pulley en riem combinatie, of de pomp zelf is aan het overlijden. Moet nader uitgezocht worden.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Boodschappen lijstje
MOTOR
Olie verversen, Castrol Edge 5w30
Oliefilter
Bougies NGK iridium
KOELSYSTEEM
Radiateur
Expansievat
Bovenste grote slang
Onderste grote slang
Thermostaat/huis
Visco koppeling
Koelvloeistof
REMMEN
Remschijven voor
Remblokken voor
Remvloeistof
MOTORMANAGEMENT
Vanos revisie kit + klepdekselpakking
Nokkenassensor uitlaatzijde
AIRCONDITIONING
Pulley en riem
Airco service
VERLICHTING/ELECTRISCH SYSTEEM
Dashboard verlichting
Ruitenwisser achter gangbaar maken
Bedrading achterklep controle/reparatie
ONDERSTEL/CHASSIS
Verlagen voor ongedaan maken
Controle draagarmen/endlinks/fusées
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Een lekker lijstje!
Wat betreft die achterruitenwisser: hoe zit dat bij een E39 eigenlijk in elkaar? Bij mijn Compact is dat hetzelfde systeem als achterop een Berlingo, met de ruitensproeier op de as van de wisser. Daarbij gaat het sproeiwater via een tamelijk lullig rubber koppelingetje door de wissermotor heen - bijgevolg komt dat water na verloop van tijd voor een steeds groter gedeelte in de tandwielkast van de wissermotor terecht, met nogal funeste gevolgen. Ik heb de mazzel gehad dat ik op de sloop zo’n ding tegen kwam in een zelfde model auto waar nog maar heel kort een nieuwe in zat, dus die wisser werkt weer, maar de oude motor repareren/weer gangbaar krijgen was er niet meer bij. Eén en al brakke, roestige ellende inwendig. Als dat bij de E39 net zo werkt, kun je denk ik eigenlijk net zo goed een wissermotor op de lijst gaan zetten…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De motor zit in de klep, de wisser in de ruit. Met een pal wordt de wisser meegenomen door de motor. Maar de wisserarm zit nu muurvast.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nog op het lijstje: de waterpomp.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Oh ja, die auto heeft een achterruit die apart open kan, is ook zo. Dan zal dat wel loslopen. Of althans, dat hopen we dan maar
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6317
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Twee praktische tips voor je boodschappenlijstje:
-Als je al waterslangen met kliksysteem hebt, deze alleen origineel kopen. Immitatie heeft de neiging om los te ploffen, dat is niet grappig.
-Remschijven en blokken origineel of Ate, al het andere trekt snel krom.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Thermostaat en slangen wilde ik inderdaad beim Dealer bestellen.
Remmen van Ate, is ook bekend.
De rest van mij goed bekend staande producenten, de waterpomp van INA bijvoorbeeld.
Dank voor de tips!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Thermostaat en slangen samen bij de dealer besteld. Viel me nog mee ook.
De rest van de lijst bij de vrienden van Winparts ondergebracht. Alleen de Vanos revisie kit moet elders besteld worden, en ook moet ik er ook nog eens een hele dag tijd voor hebben. Het is allemaal niet ingewikkeld maar moet wel met grote precisie uitgevoerd worden, en ik ga dit uiteraard voor het eerst doen.
Voorlopige volgorde van werkzaamheden:
1) Normale onderhoudsbeurt (olie, filters, bougies, remmen voor, remvloeistof, voorwielophanging), circa 6 uur werk
2) koelsysteem vervangen plus Vanos revisie, circa 12 uur werk
Dit inplannen bij een DHZ garage waar de auto dus minimaal een nacht kan overstaan.
Overige punten on the go, wanneer er wat tijd overschiet. Vooral omdat daar geen garage bij nodig is.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Vanos gereviseerd en wel besteld. Dat scheelt een heleboel uren met prutsen en uitzoeken wat een ander al lang gedaan heeft en is daarom de meerprijs wel waard. Compleet met garantie kost dat 299,- euro. Lijkt veel, maar een nieuwe vanos via BMW kost het 4 voudige, als het niet meer is, en dan zitten er niet de teflon O-ringen in zodat je na 100.000 kilometer (zo, je hebt plannen?) weer aan de beurt bent. Koop je alleen een revisiekit dan ben je ook zo 200,- aan spullen kwijt en moet je nog gaan prutsen. Nu is het dus klepdeksel lichten, vanos eraf, revisie vanos erop, klepdekselpakking vervangen en de boel weer terug bouwen. In plaats van 4- 5 uur een uur of 2, rustig aan.
Verder vrijwel de hele lijst besteld, behalve de bougies en de viscokoppeling. De bougies zijn de juiste (van Bosch) en zitten er pas 7000 kilometer in (factuur van 12 maart 2021) en de viscokoppeling doet het gewoon. En gaat die stuk, dan is die ook zo vervangen natuurlijk. Om dezelfde reden ook nog geen riemen besteld, als ik tijdens het werk zie dat er een riem erg slecht is dan liggen die overal op voorraad en zijn dan ook zo binnen.
Olie die ik besteld heb is Kroon Helar 5W30 (met BMW approval), de koelvloeistof Eurol G11.
Normaal ben ik nogal van de G12+ wat kvs betreft, maar BMW is erg specifiek in wat erin moet, dus laten we dat dan maar doen ook.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Beetje oppervlakte roest van de Bimmer verwijderd en in de zinkspray gezet. Was nu nog prima te verwijderen. Gaat om een plekje aan de dorpel links achter en de rechter onderzijde van de deelbare achterklep/ruit.
Was net klaar toen ik nog een plekje ontdekte in de wielkastrand links achter. Komt van de week wel.
Verder nog bezig geweest met het gangbaar maken van de achterwisser. Die zat vastgeroest in de doorvoer. Bewegen doet ie alweer, maar hij zal er echt uit moeten. Stevig in de IMAL gezet, van de week nog maar een poging wagen.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Morgen is de dag dat de BMW voor zeer groot onderhoud gaat. Met een uitloop naar woensdag, mocht het tegenzitten. Maar daar gaan we niet van uit. Alles is inmiddels in huis, de laptop hang al aan de lader en ik ben goede zin aan het kweken.
Het plan is:
-vloeistoffen eraf, oliefilter eruit
-koelfan/radiateur/waterslangen/expansievat/thermostaat/waterpomp uitbouwen
-kledeksel lichten, vanos demonteren, alle oude pakkingresten verwijderen
-nieuwe vanos monteren, nieuwe klepdekselpakking aanbrengen
-nieuwe waterpomp en nieuwe themostaat monteren
-nieuwe radiateur en waterslangen monteren, koelfan terugmonteren, vullen en ontluchten
-radiateurbehuizing terugbouwen, rest afbouwen
-oliefilter vervangen, olie vullen
-remmen voor vervangen
-remvloeistof verversen (mbv INPA)
En dan naar huis