Ik heb sinds kort een CX type 2. Nu doet de benzinemeter het niet meer. In het begin viel hij soms uit, nu staat hij constant op nul. Via het luikje in de kofferruimte heb ik de aansluitingen op de vlotter gecontroleerd. De massa is goed. Op de draad met dunne aansluiting staat 6 volt met contact aan, op de gele draad met dikke aansluiting staat 0 volt. Hoe kan ik nu de meter in het dashboard controleren? Door 12 volt op de dikke draad te zetten? En hoe controleer ik de vlotter? Door 12 volt op de dikke of dunne draad te zetten? Of moet ik elders zoeken?
volgens mij is de dunne draad enkel om het lampje aan te sturen als de tank bijna leeg is. de dikke draad is een massa draad die via een weerstand in de vlotter corresponderend met het brandstofpeil variabel is. De + zit bij de meter in de tellerklok zelf. Als je de dikke draad aan massa legt zou de meter max. vol moeten aangeven. Zo kan je hem dus testen,
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Dank voor de tip. De meter slaat niet uit als ik de dikke draad aan de massa leg
Totaal aantal Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En als je de dunne draad aan massa legt, gaat dan wel het bijbehorende lampje branden?
De inhoudsmeter in de tellerpartij is niets meer dan een spanningsmeter, in serie met een variabele weerstand (de tankvlotter).
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Op de dunne draad staat dus zo’n 6 a 8 volt met contact aan. Het lampje gaat niet branden als ik die aan de massa leg
Totaal aantal Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Daar hoort 12 VDC te zijn.
Verwacht dat je het probleem in de tellerpartij zelf moet zoeken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik heb het ook wel eens aan de hand gehad, maar bij mij lost het probleem 9 van de 10 keer op door te tanken
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dank voor het meedenken! Sinds ik getankt heb is het juist erger geworden!
Nog een laatste vraag: hoe kan ik de meter controleren? Ik heb dashboard open en driepolige stekker los. Op welke pool dien ik dan massa of 12 volt te zetten?
Je kan de kabels zelf toch gewoon doorpiepen met een multimeter? Neem je gewoon een stukje draad, die verbind je aan een van de verbindingen bij het vlotter zelf, en dan meten. Drie draden, daar ben je zo uit.
Ik verwacht dat de draden zelf goed op de stekker zullen zitten. De pinout van hoe het moet zitten: kan je die niet uit het elektrische schema halen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Misschien overbodig maar je had toch wel het contact aanstaan toen je de dikke draad bij de vlotter aan massa legde?
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
gvdaa68 schreef:Ik heb sinds kort een CX type 2.
Heb je daar het juiste elektrische schema van?
Storing zoeken zonder schema is onbegonnen werk.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Jazeker, contact stond aan. Schema heb ik wel ergens, denk ik
Totaal aantal Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als je een schema hebt, dan staat daar toch de gevraagde informatie op?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Probleem opgelost. Gecorrodeerde stekker onder de rechter voorstoel was de oorzaak. Schoongemaakt en hopla, de benzinemeter doet het weer. Iedereen dank voor de tips