Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dus dat grote hok moet je rondsleuren met wel 75 pk?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Euh, 75 pk? Nee, helaas, het schijnt met 69 pk al op te zijn. En ja, daar moet je een leeg-gewicht van 2.900 kg mee verplaatsen.
En dat gebeurd natuurlijk nooit met een camper, 3,5 ton komt eerst. En dat gaat zeker niet vlug.
Op een goeie dag, geen wind en met heel veel geduld kun je de 100 km/u halen. Maar een viaduct steelt daar al gauw een km of 10 van.
Bergbeklimmen moet je niet willen.
Toch zijn wij er mee naar noord Zweden geweest, en dankzij het geduld van de Zweedse automobilisten was dat een mooie ervaring.
Met al die stresskippen niet in NL krijg je zelf ook stress, als rijdende chicane…
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
René Jongejan schreef:Dit 2.5D-blok is toch een afgeleide van het CX diesel-blok?
In dat geval zou ik ook de kop laten afpersen en indien nodig vlakken, die koppen willen namelijk nog wel eens scheurtjes vertonen.
Volgens mij was dat vooral een probleem bij de turbodiesel2. De platte diesel had daar dacht ik geen last van. En bij de C35 heb ik er nog nooit van gehoord.
En wat het vermogen betreft, vergeleken een HY is het een hele vooruitgang hoor, ruim 10 pk meer en twee versnellingen extra. Net genoeg om het vrachtverkeer bij te houden.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De kop moet er toch af, waarom dan niet direct even laten afpersen?
Dan weet je tenminste wat er terug geplaatst wordt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Dit 2.5D-blok is toch een afgeleide van het CX diesel-blok?
De C35 verscheen in 1974 met een 2.2 D gebaseerd op een versterkt DS 2175 blok met een “diesel kop”. De B22/615 motor
De CX kreeg in januari 1976 een 2.2 diesel gebaseerd op de B22 motor die de andere kant op draaide.
De 2.5D in de C35 volgde eind 1979, de B25/637 de 2.5 D in de CX werd in 1978 geïntroduceerd.
Maar omdat de B25/637 een B22 met een vergrote slag en boring denk ik dat de origine de B22 is.
Natuurlijk kun je dit een kip-ei probleem noemen maar ik denk toch dat het correcter is om de CX diesels afgeleiden te nomen van de B22 van de C35 en niet omgekeerd.
Een turbo diesel in de C35: Dat durfde Citroen niet aan. Het vermogen zou in een C35 continue gebruikt worden en ik denk dat men al wist dat zoiets tot veel garantie claims zou leiden. Ook vandaag nog zijn motoren in bestellers in vergelijking met personenwagens minder vermogend.
Regembeau gebruikte het blok van een C35 in zijn “TurboDiesel” SM maar met een zelf ontwikkelde en geproduceerde cilinderkop. Maar die zijn heel erg zeldzaam.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik heb ooit begrepen dat de tandwielen in de reductiekasten niet veel meer vermogen/koppel kunnen verwerken dan het tweeliter benzineblok levert.
Overigens ging toentertijd een Mercedes 307 of 508 of een VW LT echt niet sneller.
Wie een snellere bus op C35-formaat nodig had kon uiteindelijk een verlengde en verhoogde C25 kopen met een turbodiesel.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Citroensmgz schreef:De CX kreeg in januari 1976 een 2.2 diesel gebaseerd op de B22 motor die de andere kant op draaide.
Die ken ik als de M25/621, vanaf modeljaar 1976.
Citroensmgz schreef:De 2.5 D in de CX werd in 1978 geïntroduceerd.
En deze als de M25/629.
Beide motoren hebben nog tandwieldistributie.
In 1983 werd de M25/629 opgevolgd door de M25/660 met een distributieriem, hierna kwamen de turbovarianten, de M25/648 (TD1) en nog later de M25/669 (TD2).
Van de 660 en de 648 zijn er ook nog U-varianten, die o.a. in de C25 ligt.
Heeft het C35-blok ook nog de tandwieldistributie?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008
- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
De C35 heeft tandwiel-distributie, ja.
Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110
En met deze uitermate boeiende discussie heeft de topicstarter een nieuwe koppakking? :lol:
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
We zijn wat ontspoord, maar er zijn meerdere adressen genoemd waar zo’n ding klaar ligt. Dus ja, als het goed is kan de topic starter verder.