natuurlijk eerst op onderwerp gezocht, maar niet kunnen vinden :
als je de olie van een 5-bak (mechanisch, ds 23 1973) hebt afgetapt met de 2 pluggen, hoeveel olie moet er dan weer in ?
- tot het uit de zijplug loopt ? (loopt het wel voldoende door naar het voorste deel?)
- dan rijden en later opnieuw controleren of is dit niet nodig ?
- of moet er standaard een halve liter meer in ? (zou aangeraden zijn door Martens om de 5-de versnelling langer te laten leven)
Hoi Rogier,
Idd opvullen tot niveau van plug aan de zijkant. En zoals Harry Martens aangeeft een halve liter extra kan geen kwaad
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
opnieuw controleren is niet nodig.
Gebruik Castrol syntrans 75W90.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Die extra halve liter moet je er zeker indoen. Daarna controleer je het niveau met een staafje door de vulplug en houdt die maat aan.
Waarom die halve liter extra:
“Vroeger” wilde men niet te veel olie in een bak hebben, want “schuimen” was nog een probleem en het spettert flink binnen in zo’n bak.
Maar de “vooruitgang” geeft ons al sinds jaren olie die veel minder schuimt dus die extra 1/2 of 3/4 liter komen goed van pas.
Met de oorspronkelijke hoeveelheid olie staan de naaldlagers in de secundaire as ( de onderste, waar de synchromesh en naaldlagers van het eerste en tweede versnellingstandwielen op zitten) niet in de olie en dat zou je wel willen. Daarnaast wordt het 5e versnellingstandwiel gesmeerd via een soort overloop-goot die bovenin de bak zit en via spatsmering dus daar geeft meer olie ook meer smering.
Ere wie ere toekomt: Dit werd al in de 90’er jaren gepropageerd door Regembeau, die eerder al 4 versnellingsbakken voor de TA maakte , een 5-bak voor de DS had voor Citroen die verkocht ( uitvinder zou ik beide niet noemen, het was toen al algemeen gebruikelijk om een 5e versnellingshuis op een 4-bak te zetten, dat werkte beter dan een “overdrive” apart, ZF, Mercedes en Ford deden dat bijvoorbeeld ook zo ) en later nog een 6-versnellingsbak voor de SM.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
bogaard77 schreef:opnieuw controleren is niet nodig.
Gebruik Castrol syntrans 75W90.
Ik was net bezig met de versnellingsbak aan te pakken (superfilmpje DS-TT!!!) ook bij mij leek het op een lekkende aftapplug, maar bleek het een lekkend voorste deksel te zijn. Ben meteen blind op boog’s advies kwa olie gegaan. Net alles gekocht, vanavond alles terugschroeven. Voorste deksel gisteren al teruggeschroefd, Bovenste selecteurdeksel net even voorzien van nieuwe O-ringen (o-ringen boer had helaas niet de juiste maat, dus ben maar in de buurt gaan zitten kwa maat en hou het in de gaten. In Juli kom ik weer naar NL dan koop ik weer een hoop onderdelen in bij Citrotech)