2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Oliefilter langeslag motor (ID19P)
Gepost: 23 maart 2022 08:04 PM
  [ # 16 ]
Penny Lane schreef:

Wat mij vooral zou interesseren is hoe je bij een langeslag DS-motor een dergelijk filter aansluit in het smeercircuit. Mogelijkheden om er vervolgens een filter bij te zetten zijn er genoeg.

Er gaat in het onderblok een stalen leiding rechtstreeks van de oliepomp naar de hoofdgalerij. De aansluiting zit in het midden precies bij het middelste hoofdlager. Wanneer je die leiding onderbreekt/vervangt door twee delen waar je een filter tussen zet ben je in theorie klaar. Natuurlijk, daar hoort ook een overdrukklep bij etc. maar qua aansluiting in het smeercircuit is het niet zo heel moeilijk.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 maart 2022 08:48 AM
  [ # 17 ]

Om zo’n ombouw te doen moet je wel eerst weten of de bestaande oliepomp genoeg debiet én druk kan leveren. De bestaande oliepomp is niet heel riant weet ik.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 maart 2022 05:16 PM
  [ # 18 ]

Je kan het ook gewoon doen zonder filter zoals Citroen het destijds heeft ontworpen.
Bewezen betrouwbaar genoeg zou ik zeggen…
Eventueel een keer extra olie verversen…

Profiel  
 
Gepost: 24 maart 2022 08:03 PM
  [ # 19 ]

Dat kan, maar waarom geen verbetering doorvoeren waar dat mogelijk is. Op de vraag daarvoor, volgens de ‘geleerden’ levert de pomp van de DS beduidend meer druk dan die van de traction. Ik heb een PDF van een Zwitserse firma die deze ombouw ook doet. Een bedrijf dat, op zijn Zwitsers, heel technologisch te werk gaat. Zij maken een dergelijke ombouw (tegen uiteraard Zwitsers zakhorloge prijzen), maar doen verder geen aanpassingen aan de oliepomp.

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 24 maart 2022 08:35 PM
  [ # 20 ]

In 1 van mijn vorige auto’s, ik denk de BX, zat een olie aftapplug met een magneet er aan, daar bleef best veel ijzervijlsel aan hangen. Misschien is dit een optie indien het niet lukt een oliefilter te plaatsen? Nee, het filtert natuurlijk geen roet, geen aluminium of andere verontreinigingen maar grof ijzervijlsel blijft wel op zijn plek. Beter dan niets als je het mij vraagt en eenvoudig te plaatsen.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 maart 2022 08:46 PM
  [ # 21 ]

Nou ja, theoretisch is het misschien een verbetering, maar het kan ook een kwetsbaarheid opleveren.
Als je ergens in het oorspronkelijke systeem ingrijpt kan er een onverwacht effect verderop optreden, bijvoorbeeld plaatselijk te lage doorstroming.
Op z’n minst zou je een prototype kunnen maken bij een oud blok in mindere staat en dan flink kilometers maken…
Als het heel blijft kan je het in je originele blok toepassen.

Maar ik zou met zulke ingrijpende veranderingen erg terughoudend zijn…

Profiel  
 
Gepost: 25 maart 2022 08:36 AM
  [ # 22 ]
Ed P schreef:

In 1 van mijn vorige auto’s, ik denk de BX, zat een olie aftapplug met een magneet er aan, daar bleef best veel ijzervijlsel aan hangen. Misschien is dit een optie indien het niet lukt een oliefilter te plaatsen? Nee, het filtert natuurlijk geen roet, geen aluminium of andere verontreinigingen maar grof ijzervijlsel blijft wel op zijn plek. Beter dan niets als je het mij vraagt en eenvoudig te plaatsen.

Had ik ook inderdaad.

Profiel  
 
Gepost: 25 maart 2022 08:37 AM
  [ # 23 ]
H@ns schreef:

Maar ik zou met zulke ingrijpende veranderingen erg terughoudend zijn…

Het is niet iets wat we zelf verzonnen hebben he, het is al eerder toegepast en zelfs (tegen een vrij exorbitante prijs) in de handel te verkrijgen.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 791
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 25 maart 2022 12:12 PM
  [ # 24 ]

Graddus, je hebt gezien dat ik een oliefilter in mijn blok geknutseld heb ?

Profiel  
 
Gepost: 25 maart 2022 01:20 PM
  [ # 25 ]

Jazeker, jij hebt het mooi in het carter verstopt. Vind ik zelf wat omslachtig bij onderhoud, maar de plaatsing van het filter in het oliecircuit komt op hetzelfde neer.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 791
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 25 maart 2022 02:46 PM
  [ # 26 ]

9 M5 boutjes losdraaien vind jij(!) omslachtig ?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 maart 2022 03:37 PM
  [ # 27 ]

Ach, bij een DS korte slag motor zijn het er dacht ik 8!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 791
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 25 maart 2022 05:27 PM
  [ # 28 ]

Ik heb het zelf gemaakt en met de verdeelschijf van mijn draaibank was 9 boutjes markeren gemakkelijker dan 8.

Profiel  
 
Gepost: 25 maart 2022 06:31 PM
  [ # 29 ]
nanko schreef:

9 M5 boutjes losdraaien vind jij(!) omslachtig ?

Als je geen brug hebt wel ja Smile

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 26 maart 2022 06:31 PM
  [ # 30 ]

Inmiddels heb ik deze oplossing gevonden. Extern oliefilter, maar met extra oliepomp. https://typ-h.de/pages/tipps-und-tricks/oelfilter-nachruesten.php

teveel citroenen

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook