bloc hydraulique DS, welke rubbers?
laurens_58
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 30-12-2008

Gepost: 25 november 2015 09:59 PM

Kan iemand mij vertellen wat de juiste maten zijn van de 5 rubberen O-ringen die in het bloc hydraulique zitten.
En misschien wel net zo belangrijk: waar ik ik die kopen?

in het verlengde van deze vraag:
De ruimte van de cilinder en de zuigertjes waarbinnen de rubbers geplaatst moten worden is krapjes. Is er een trucje om de zuigertjes zonder schade aan de o-ringen te monteren?

Voor wie de achtergrond wil kennen: De retourstroom uit het bloc hydraulique was aanzienlijk. Na demontage bleek dat dat de rubbers volledig verhard en gescheurd waren, ik wil die dus graag door de juiste nieuwe rubbers vervangen.

bij voorbaat dank.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5375
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 25 november 2015 11:43 PM
  [ # 1 ]
Profiel  
 
laurens_58
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 30-12-2008

Gepost: 27 november 2015 11:16 AM
  [ # 2 ]

Helaas niet

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 november 2015 11:28 AM
  [ # 3 ]

Chyparse?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 27 november 2015 11:51 AM
  [ # 4 ]
Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3687
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 november 2015 12:36 PM
  [ # 5 ]

Volgens onderdelenboek 562 pagina 116 - 118 ( zie ook onderdelenboek 577 pagina 144-146) zitter er 5 o-ringen in van 19.4 x 24.8 x 2.7 mm ( binnen - buiten - dikte) . Je mag er dan vanuit gaan dat dit voor alle LHM systemen geld.
Die vindt je misschien ook als 19.4 x 2.72 ( binnenmaat + dikte ).
In principe kun je voor LHM NBR gebruiken, maar ik zou voor FPM/FKM/Viton gaan als je die kunt krijgen, die kunnen beter tegen hoge temperaturen. Je LHM wordt in gebruik toch behoorlijk warm. Probeer maar bij Eriks of zo, als je er niet aan kan komen stuur me dan maar eens een PM.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
laurens_58
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 30-12-2008

Gepost: 27 november 2015 03:40 PM
  [ # 6 ]

dank aan allen!
De site HD19 is echt een aanrader, weliswaar in het frans maar overduidelijk met foto’s.
Het onderdelenboek, stom dat ik daar niet aan gedacht heb.
Ik heb de ringen inmiddels kunnen bestellen via Herman Janssen.

Profiel  
 
laurens_58
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 30-12-2008

Gepost: 10 februari 2016 08:58 PM
  [ # 7 ]

Uiteindelijk kan ik concluderen dat het heel belangrijk is dat je precies de goede rubbers gebruikt.
Alternatieve rubbers zijn zacht en raken gemakkelijk beschadigd bij het inzetten van de zuigertjes. Dit heeft er in mijn geval meteen toe geleid dat één van de versnellingen niet goed werkte en de zaak meteen weer intern lekte.

De originele Citroenrubbers (met nummer 5032)zijn niet alleen precies volgens de maat 19.4 x 24.8 x 2.7 mm ( binnen - buiten - dikte) maar zijn ook van behoorlijk stijf rubber. Pas toen ik de juiste rubbers had was het in elkaar zetten een fluitje van een cent.
Het geheel werkt weer prima en zonder lekkage.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3687
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 februari 2016 10:41 PM
  [ # 8 ]

Natuurlijk moet je precies de goede o-ringen gebruiken: De exacte maat is belangrijk. Normaliter is NBR behoorlijk “stijf”, die o-ringen hebben ook een hardheid in “shore”. Zelfde voor FPM/FKM/Viton ringen: Ik gebruik meestal 80 shore, die zijn behoorlijk stug. Als je “60” neemt heb je te zachte.70 en 90 zijn ook courant. Er zijn ook o-ringen in andere materialen: EDPM: Dat is voor LHS systemen, die worden zacht en zwellen in LHM. Siliconen: Meestal veel te zacht, werkt dus niet.
Origineel Citroen 5032? Als je ons verteld waar dat nummer vandaan komt help je anderen!.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
laurens_58
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 30-12-2008

Gepost: 12 februari 2016 12:25 PM
  [ # 9 ]

Dank je voor de achtergrondinfo over rubbers!
De nummers staan op de papieren zakjes waar ze inzitten.
Op het zakje zit een groen label met zowel het oude citroënlogo als het nummer 5032 S
Meer weet ik helaas niet.

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 12 februari 2016 08:26 PM
  [ # 10 ]

Ik meen me te herinneren dat het bloq hydraulique op hd19 wat last had van fuite. (Lekkage) tig pagina’s later, nadat de boel in elkaar zat.

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 434
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 27 maart 2022 10:34 AM
  [ # 11 ]

Beste allen,

Even in dit draadje verder: voor mijn oliekoeler en cetrifugaalregelaar zoek ik ook O-ringen met deze afmeting
19,4x2,7 mm.

Iemand tips waar ik deze los kan kopen?

Alvast bedankt!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook