Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Was der met de bumper gebeurt
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Geen idee, dat was al toen ik de CX kocht…
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Laatste tijd ook nog bezig geweest met de radio. Hoewel de oude prima was miste ik de moderne connectiviteit en radio luister ik eigenlijk nooit gezien je dan alleen naar het nieuws en reclame zit te luisteren.
Alle bestaande spullen uit de auto gehaald, er is alleen een headunit terug gegaan dus een stuk minder zooi in de auto.
De oude radio zat verbonden met allemaal losse stekkertjes. Hoewel dat nooit problemen heeft gegeven sinds 1998 wanneer de radio is ingebouwd heb ik er nu een ISO stekker in gesoldeerd.
Vanuit de elektrische schema’s opgezocht wat de plus en min kleuren van de speaker kabels zijn zodat alles juist is aangesloten.
De tweetertjes in de achterdeuren zaten nooit aangesloten, ik heb 2 stekkers gevonden die in de ISO stekker heb gesoldeerd. Zo hoefde ik de originele stekkers naar de achterdeuren niet af te knippen.
Het klink allemaal prima, en met moderne gemakken via BT en de geluidsintergratie met navigatie werkt ook erg prettig. Als de navigatie spreekt wordt de muziek voldoende afgezwakt (stopt niet helemaal) en komt daarna weer vloeiend terug, prima geregeld zo.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Arjan, wat voor uitlaat systeem is dat ?
RVS ? replica ?
mmm.. hangt ie helemaal recht met de 2 uitlaatpijpjes aan de achterkant, of is dat niet goed te zien op je foto ?
Nav je radio, ziet er netjes uit met die iso-stekker. Dan kan je alles er zo op aansluiten.
Wat heb je nu dan ?
Heb je iets gedaan met speakers in de deuren voor ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja de uitlaat hangt prima recht.
Het is een stalen replica van Tres Beau die hij heeft laten ontwikkelen.
Maar dan ook een exacte replica van het origineel, de fabrikant heeft het nagemaakt van een origineel exemplaar.
Zo is deze uitlaat veel zwaarder dan degene die er onder vandaan kwam en dat merk je. Het geluid is ook gewoon veel mooier, jaren geleden hoorde je nog wel eens CX Turbo’s zo lopen, tegenwoordig bijna niet meer omdat er bijna overal een lichte aftermarket uitlaat onder zit.
Dus is ook incl. de inkepingen onderin de eindstukken.
Ik heb er nu een Pioneer radio in gezet met Bluetooth, Spotify en Android ondersteuning.
Verder niets gedaan met de speakers in de voordeuren, daar zaten al redelijk moderne speakers in.
Alleen de 4 tweetertjes in de deuren zijn oud, CX origineel oud zeg maar. Maar er komt wel geluid uit, misschien dat ik daar nooit nog wel eens iets voor zoek wat er netjes in past.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Er zat een tikje in de motor wat steeds erger werd. Na wat zaken te hebben uitgesloten kon bleef er weinig over, het moest een stoterbus zijn. De kop er maar af getrokken en jahwel zoals al deed vermoeden 1 van de bussen op cilinder 1 zag er niet helemaal fris meer uit.
Toen ik naar beneden keek viel er nog iets op, dat was niet helemaal het plan…
Er zat weinig anders op de hele boel er maar uit te vissen, toen werd de schade duidelijk.
Gelukkig kunnen ze dat prachtig reviseren.
Ondertussen de kans aangepakt om wat extra’s te doen. Wat onderdeeltjes bij Galvamé gebracht en weer terug gehad.
Alles weer uitzoeken, dat geeft weer zin het in elkaar te zetten.
Een gescheurde ashoes ook direct vervangen.
De kop weer schoon en fris.
Kleppen makkelijk stellen zonder vieze handen te krijgen.
De frisse inlaat er weer op.
Uitlaat delen voorzien van hittebestendige lak.
Jammer dat je er straks bijna niets meer van ziet.
De eerste keer was starten en lopen en de tik is weg!
Nog wat kleine dingetjes zoals een KVS huisje dat lekte en de coolfans die niet aansloegen, bleek een combi van slechte stekker en overhit relais die niet bij elkaar in de buurt zaten.
Na een aantal keren test starten kwam het voor dat de startmotor bleef hangen (dat gebeurde hiervoor ook af en toe)
Startmotor er onderuit.
Nog geen 24h later weer netjes en werkend terug van revisie.
Na vooral veel schoonmaken en veel sleutelplezier het resultaat.
Inmiddels paar honderd km gereden en het loopt erg mooi
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hoe ontstaat zo’n versleten nok? Hebben zie die kunnen oplassen? Mooi werk.
Die mooie gegalvaniseerde onderdelen, zitten die allemaal in of bij de kop? In elk geval mooi om mee te nemen als je er toch bij kunt.
Hoop dat je nu weer even van het rijden mag genieten in plaats van sleutelen.
Keurig, ziet er echt prachtig uit! Wat typisch dat je één stoterbus / nok hebt die zo slecht was. Hoe zou dat nou komen? Een verstop oliekanaal ergens? Bij mij waren al m’n bussen wat versleten, gelukkig was de nokkenas nog strak.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is ook lullig zeg, die nokkenas had je in 2017 toch ook al laten doen? Nu weer naar de knoppen? Zo’n nokkenas gaat makkelijk 3 ton mee normaal gesproken. Garantieklusje? Of weer bloeden?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nielsje schreef:Keurig, ziet er echt prachtig uit! Wat typisch dat je één stoterbus / nok hebt die zo slecht was. Hoe zou dat nou komen? Een verstop oliekanaal ergens? Bij mij waren al m’n bussen wat versleten, gelukkig was de nokkenas nog strak.
Vaak heeft het te maken met slecht harden van een nokkenas nadat deze eens opnieuw geslepen is. Maar ook gebruik van verkeerde (moderne) olie zonder zink toevoeging kan slijtage veroorzaken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nielsje schreef:Keurig, ziet er echt prachtig uit! Wat typisch dat je één stoterbus / nok hebt die zo slecht was. Hoe zou dat nou komen? Een verstop oliekanaal ergens? Bij mij waren al m’n bussen wat versleten, gelukkig was de nokkenas nog strak.
Toen het gehele blok uit elkaar is geweest is de nokkenas ook gereviseerd, er zijn ook 8 nieuwe bussen in gegaan.
Op een andere nok zat ook licht schade, maar wel een stuk minder dan deze.
De nokkenas is onder garantie gereviseerd, bij een ander bedrijf.
De oorzaak is helaas niet 100% duidelijk. Mogelijk is de vorige revisie niet helemaal ok geweest?
Smeering kan ik niet uitsluiten, maar daar is geen aanleiding toe. Ik heb ook gedacht aan oververhitting maar dat schijnt er anders uit te zien.
break23m schreef:
Die mooie gegalvaniseerde onderdelen, zitten die allemaal in of bij de kop? In elk geval mooi om mee te nemen als je er toch bij kunt.
Nee zoveel ziet er niet aan de kop
Ik heb zoveel mogelijk beugeltjes, steuntjes, schroefjes, moertjes, ringen, etc uit de motorruimte gevist.
Kijk maar bij de bevestigingen van de LMM en de AEI en daarop de luchthoorn. Maar ook motorkap ontgrendeling, accubevestiging, koplampbevestiging, radiatorbevestiging.
Het meeste heb geel laten passiveren, maar een aantal hitteschildjes heb ik blauw laten passiveren (dat noemen ze blauw, maar het is meer zilver) Dat is o.a. het uitlaat hitteschild en voor de startmotor.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman schreef:Dat is ook lullig zeg, die nokkenas had je in 2017 toch ook al laten doen? Nu weer naar de knoppen? Zo’n nokkenas gaat makkelijk 3 ton mee normaal gesproken. Garantieklusje? Of weer bloeden?
Nokkenas is onder garantie gedaan en ook 2 andere stotterbussen gehad.
Revisie is nu ook door een ander bedrijf gedaan.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
‘t Ziet er wel griezelig mooi uit allemaal.
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Arjan Verkade schreef:
Toen het gehele blok uit elkaar is geweest is de nokkenas ook gereviseerd, er zijn ook 8 nieuwe bussen in gegaan.
Op een andere nok zat ook licht schade, maar wel een stuk minder dan deze.
De nokkenas is onder garantie gereviseerd, bij een ander bedrijf.De oorzaak is helaas niet 100% duidelijk. Mogelijk is de vorige revisie niet helemaal ok geweest?
Smeering kan ik niet uitsluiten, maar daar is geen aanleiding toe. Ik heb ook gedacht aan oververhitting maar dat schijnt er anders uit te zien.
Dat is zuur zeg
Ik heb al meerdere blokken open gehad en de meeste hebben toch wel schade aan de stoterbussen en nokkenassen.
Er was een blok bij met 140000km dat de meeste schade had en 1 blok met +250000 km dat het minste schade had.
Met welke olie rijd je eigenlijk?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb er Castrol 10W40 in zitten.
Dat wordt uiteraard regelmatig ververst incl. oliefilter.