Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Extra balanceren moet alleen als er onbalans is (b.v. banden), als de prestaties opgehoogd zijn (b.v. opvoer, hoge toeren), of als er gebruik gemaakt is van inferieure kwaliteit (b.v. fabricagefouten rechtbreien).
En heel soms omdat een concept eigenlijk niet deugt, zoals balans-assen in sommige motoren en contra gewichten.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 27-10-2012
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Bij de traction word tegenwoordig ook een diafragmakoppeling toegepast. Ander gewicht is andere krachten op de krukas, Soms maakt men het vliegwiel lichter, ook dan is het verstandig te balanceren.
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 27-10-2012
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Als je het draaiend geheel in 3 fases balanceert, krukas - vliegwiel - drukgroep, dan hoef je bij vervanging van een drukgroep alleen het vliegwiel met de nieuwe drukgroep te balanceren. Ik heb wat rekeningen nagekeken en kom op gemiddeld 220 euro voor het balanceren.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Daar doen ze het nu niet meer voor (en iedereen die we tot hier toe benaderd hebben zegt geen tijd te hebben tot het najaar).
Ik ben bij steins revisie in valkenburg geweest. Fijn familiebedrijf met kennis van zaken.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ondertussen in voorbereiding op het hele oliefilteridee mezelf wat verder georiënteerd op carterventilatie zoals dit bij de latere HY’s is gebruikt. Hierbij is er een verbinding tussen luchtfilter en het kleppendeksel en een verbinding tussen datzelfde kleppendeksel en het inlaatspruitstuk, zoals op onderstaand schema:
De rubber ‘dop’ die bovenop het kleppendeksel zit bij de HY is in totaal te hoog om onder de motorkap van de trax te passen. De bovenkant van mijn kleppendeksel ziet er als volgt uit:
Een simpel schetsje op papier leidde al snel tot deze uitwerking:
En een proefprintje:
Het idee is dat het printje het ringvormige filter dat onder het groene dekseltje op de tweede foto zit omvat en door het bestaande deksel op zijn plek gehouden wordt. De twee tuitjes zijn uiteraard om de verbindingen te maken met het luchtfilter en het inlaatspruitstuk. Hiermee (en met het afblinden van het carterventilatiepijpje aan het onderblok) hoort de open verbinding tussen carter en buitenlucht tot het verleden. Eventuele carteroverdruk wordt opgevangen door het vacuüm in het inlaattraject en de locatie op het onderblok kan worden gebruikt voor het plaatsen van een oliefilter. Wordt vervolgd zullen we maar zeggen.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nog wat meer plaatjes van het prototype in combinatie met het kleppendeksel:
De originele situatie:
Het ringzeefje:
Het kale kleppendeksel:
Kleppendeksel met prototype:
Prototype met zeefje:
En verstopt onder het originele dekseltje:
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Bij nader inzien had ik misschien ook wel ruimte voor de dop zoals deze op een latere HY zit, maar die zijn ook nergens (nieuw) te krijgen (en ik vind mijn experiment ook wel geinig).
Wat is het nut van de verbinding tussen het nieuwe tussenstuk en inlaatspruitstuk ?
De doorlaat kan m.i. nooit groot genoeg zijn om voor onderdruk in
de motor te zorgen.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De maten zijn overgenomen van de HY-motor, dus ik ga er vanuit dat het zo werkt. Het is vast geen echte carterventilatie, maar dan toch een carterontluchting die niet rechtstreeks de straat op gespuugd wordt.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En welk voordeel bereik je daarmee?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je wilt onderdruk hebben in het carter, en dan moet het debiet door de spruitstukaansluiting
groter zijn dan de hoeveelheid “lek” langs de zuigers en keerringen en dat haal je bij lange na niet.
Het is niet alleen het niet “zo maar” lozen van carterdampen, door de onderdruk zal er ook minder
olielekkage zijn.
Bij mijn 11D maken ze slim gebruik van het drukverschil over het luchtfilter.
Hoger motortoerental, groter drukverschil, en hogere carterdruk.
Bij de spruitstukaansluiting is er minder onderdruk bij hogere toerentallen(gasklep open)
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wacht even, wat is er bij jouw 11D dan anders dan bij mijn ID-motor? Ik leer graag bij in deze.
De cilinderkop, en dan vooral het kleppendeksel.
Bij de 11D kop zitten carterventilatie en carburateur vlak bij elkaar.
Je kunt ze met een plaat met gaten aan elkaar koppelen.
Daarboven komt dan het luchtfilter.
Ik denk dat er net genoeg ruimte is voor een filterhuis met een papieren
BX filter waar ik nog voor jaren aan op de plank heb liggen.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat is bij mij niet anders, al staat mijn carburateur aan de andere kant. Ik neem aan dat jij met de marterventilatie het gat bovenin het kleppendeksel bedoeld? Hoe denk je die dan te verbinden, is zie die ‘plaat met gaten’ niet helemaal voor me. Bedoel je dan een soort onderplaat van de luchtfilterbak? Oh wacht eens, staat daarom bij een 11D het luchtfilter dwars op het blok? De mijne was van oorsprong een perfo en daar stond het luchtfilter gewoon in de lengterichting.