23 van de 49
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende >  Laatste »
   
Niet-de-Nultwee van Penny Lane
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 maart 2022 02:36 PM
  [ # 331 ]

Gewoon ff een gebruikte motor in dat ding hangen. Niet alles hoeft “nieuw nieuw” te zijn of te worden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 maart 2022 03:58 PM
  [ # 332 ]

Nee, dat klopt. Maar een redelijk frisse machine voor zo’n ding kost een rug. En het is niet alsof je veel keuze hebt. De rest is allemaal met nog meer kilometers dan deze, wat dus best nog wel een gok inhoudt, of met bekende problemen zoals ‘is aan distibutieketting toe’ en van dat soort gedoe.

Inmiddels heb ik ‘m maar weer dicht getimmerd, de koeling weer afgevuld en ontlucht en er nog maar een keer mee proefgedraaid. Geeft-ie totaan de rode streep weer geen krimp. Ook geen rare overdruk meer in het systeem of wat dan ook. Hij loopt ook nooit heet of zoiets, heel raar allemaal.

Maar wél dus twee ‘natte’ cilinders met waar zo te zien en te proeven koelvloeistof in terecht komt, koelvloeistof in de carterdamp en een wel erg zoete smaak op de damp uit de uitlaat. En natuurlijk om de haverklap het één of andere niet te duiden & niet definitief op te lossen probleem met de koeling, wat de laatste tijd de vorm aanneemt van overdruk en een melding ‘koelvloeistof onder peil’.Eerder raakte er gewoon koelvloeistof ‘kwijt’ en dan gaf-ie bij de koude start een terechte melding dat ‘t onder peil stond, maar dat doet-ie al tijden niet meer. Lekken doet-ie in ieder geval naar buiten toe ook niet meer.

Schiet mij maar lek dan. Je móét dan rekening houden met een kapotte koppakking of kop, maar je komt er niet zomaar achter blijkbaar. Dus wat nou weer ‘wijs’ is… Moet je dan toch weer eerst met een nieuwe vuldop op het koelsysteem beginnen om een ‘hangende’ overdrukklep uit te sluiten of had-ie dan al een gescheurde expansietank moeten hebben? Is er nou wel of niet rommel in de eerste twee cilinders aanwezig die daar niet hoort of is dat min of meer normaal? Ik weet het momenteel even niet. Het moet dus gewoon met een snuffeltest op de koeling uitgesloten worden, want we komen er zo niet. Bijna alle symptomen van een gare kop of -pakking zijn er, maar eigenlijk ook allemaal weer net niet.

Had ik nou maar een zespitter gehaald. Die zijn beter gedocumenteerd, veel taaier en er is makkelijker en goedkoper voor aan spullen te komen. Die N42 is helemaal geen verkeerde motor op zich, maar je moet er geen vage klachten mee krijgen want dan kun je het verder vergeten door gebrek aan documentatie en onderdelen. Dan kun je écht veel beter wat steviger afrekenen aan de pomp.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 28 maart 2022 04:22 PM
  [ # 333 ]

De N42 wordt wel als een draak gekend in het wereldje, hoor. En de problemen die jij ermee hebt komen helaas ook vaker voor dan je leuk vindt. Maarrem, als je ‘m toch gaat wisselen kun je net zo goed doorgaan tot ie echt stuk is, en dat kan nog verrassend lang duren. Maak je in de tussentijd het vervangende blok in alle rust klaar. Om de tor die er nu in hangt moet je je dan ook écht niet meer druk maken, behalve dat de vloeistoffen op peil blijven zolang je ermee verder rijden wil.

Die keer dat ik met je meegereden ben is mij best duidelijk gebleken dat het een erg fijn karretje is, die Compact. Dus ga ervoor, er zit teveel in om hem om de motor te laten gaan nu. Al heeft alles een grens, natuurlijk.

Als het helpt: ik ben best bereid om een vrij weekend (dat voor mij als buschauffeur/trambestuurder ook rustig midden in de week valt) mee te komen helpen.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 maart 2022 04:36 PM
  [ # 334 ]

Zoiets heb ik ook gedacht, maar hij gaat zich nu steeds sneller steeds meer misdragen. Ik weet niet precies wat er aan de hand is, maar het lijkt alsof er een miniem scheurtje in de kop zit en dat daar nu onderhand een grenswaarde mee bereikt wordt. Ik kan me althans niet voorstellen dat een mottige koppakking de afgelopen 19.000 kilometer verder zonder problemen zou hebben overleefd. En er zijn te weinig problemen om een monumentale lekkage te moeten vermoeden.

Het komt nu een beetje op een punt dat het vertrouwen er wel een beetje uit is. De hele rest van die auto mankeert inmiddels nooit wat, maar dat is ook niet echt een wonder na wat er allemaal aan vertimmerd is. En nu gaat die verrekte motor liggen muiten, net ook weer het type waarbij een goeie vinden waar je weer een poosje van op aan kunt weer een hele kunst is.

Buiten dat heb ik even de faciliteiten voor een motorwissel niet nu, dus die moet ik dan ook eerst gaan organiseren. Dus hoe het ook uit komt te vallen, dit gaat nog wel even tijd kosten voordat ‘t weer netjes betrouwbaar is.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 maart 2022 04:57 PM
  [ # 335 ]

Of misschien is de kop krom, aangezien de cilinders van de voorste naar de achterste steeds droger zijn. Dat komt bij de N42 ook vaker voor dan een gescheurde kop (wat weer een M43 kwaaltje is).

Hoe dan ook, er is iets mis met die tor. Kun je lang gaan filosoferen over wat precies en hoe precies, maar het wordt tijd om er iets aan te gaan doen. Nou nog even besluiten of ik dan een andere auto ga halen, desnoods een semi-donor om nu eerst in te rijden en die je dan uit elkaar trekt tegen de tijd dat de faciliteiten en de tijd ervoor voorhanden zijn, of dat ik dit orgel gewoon domweg uit elkaar ga staan trekken en dan maar kijken waar het schip strandt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 maart 2022 06:39 PM
  [ # 336 ]

Nou. Vooruit. Het blok moet er maar naast dan. Kan die de schrootbak in. Tijd voor een andere tor. ‘s Kijken of er een beetje geschikt een N42B18A motor te vinden is waar niet net zoveel aan vertimmerd moet worden als aan deze…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 28 maart 2022 07:23 PM
  [ # 337 ]

[haalt vast bier en nootjes]

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 maart 2022 07:24 PM
  [ # 338 ]

Doe maar rustig aan. Het is nog lang niet zover. Eerst een motor scoren. En een motortakel…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6318
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 28 maart 2022 07:25 PM
  [ # 339 ]

[Bestelt bier en nootjes bij Picnic]

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 28 maart 2022 07:44 PM
  [ # 340 ]
Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 maart 2022 08:43 PM
  [ # 341 ]

Die motoren had ik allemaal al gezien. Een frisse met 122K erop: 750 euro, moet je de ouwe motor ook nog terug sturen. En dat is niet handig, want daar moet veel te veel vanaf. Zoals een nieuwe & nogal dure vacuümpomp etc.

Dan een stel ouwe lijken met minstens zoveel ellende als wat ik nu heb, en dan nog een stel met heel weinig kilometers die geheid over een rug gaan.

Maar ik heb al een torretje op het oog. Niet de goedkoopste, niet met de minste kilometers, maar mooi in het midden met niet-achterlijke kilometers en een niet-achterlijke prijs. Ik denk dat ik daar morgen een belletje aan ga wagen.

Motortakels scoren is natuurlijk een eitje, je moet alleen even opletten wie er een toffe aanbieding mee heeft en die dan lekker laten bezorgen Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 28 maart 2022 08:59 PM
  [ # 342 ]
Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 maart 2022 08:59 PM
  [ # 343 ]

Inmiddels heb ik me nader op N42B18A motoren georiënteerd. Dat is ook weer een situatie, zeg maar. In ieder geval: in Nederland loopt het niet echt de spuigaten uit met aanbod. Het heeft óf veel gelopen, óf het is meteen een dure liefhebberij. In bijna alle gevallen komen alle servicedelen er nog overheen: het wordt echt ten strengste aangeraden om minimaal de distributiekettingset te vernieuwen (wat op zich nog logisch is) en hoe meer een motor gelopen heeft en/of hoe minder er bekend is over het onderhoud, hoe meer onderdelen daar bij komen: waterpompje, multiriem-setje (met rollen etc.) enzovoorts. Bij motoren die veel gelopen hebben wordt olieverbruik een dingetje, want dat kunnen die N42-blokjes prima, en natuurlijk is het Valvetronic systeem een zekere vorm van risico (hoewel ze er ook zonder goed kunnen functioneren). Afijn, lang verhaal kort, het wordt ‘m niet zomaar om beneden de 1000 euro een inbouwklare machine te hebben staan. Ook niet via Duitsland: daar zijn die motoren doorgaans nog duurder dan bij ons.

En dan hebben we het er nog niet eens over wat voor een koppeling je meegestuurd krijgt en hoe goed de koppeling die nu in die Compact zit nog is, dubbel-massa vliegwielen nog daargelaten. Met de huidige kilometerstand en geen inzicht in het onderhoud van die koppeling, maar wél met zeker weten veel korte ritjes en een periode min-of-meer stop & go verkeer in de thuiszorg achter de rug kun je je prima afvragen of je die niet ook mee te nemen krijgt. Hij doet het momenteel goed, daar niet van, maar wat de werkelijke conditie is zie je toch pas als de boel open ligt. Is 250 euro voor een koppeling en als je genoeg pech hebt nog een meier of 6 voor een vliegwiel (hoewel dat dan weer wél uitzonderlijk schijnt te zijn).

Hoe dan ook: dat wordt dan sowieso een prijzige geschiedenis. Maar goed, de rest van die auto is momenteel bovengemiddeld in orde, dan kun je dat weer over een paar jaar afschrijven in plaats van dat je de volgende keer keuren met angst en beven tegemoet moet.

Blijft wel over dat je dan opnieuw met een N42-blok zit, wat vooral een draak is als daar ooit onderhoud mee overgeslagen is. Ze kunnen naar wordt beweerd ook prima 4 of 5 ton lopen als je ze vanaf nieuw consequent bijhoudt, maar normaal gesproken is de rek er met een ton of drie, drie-en-een-half echt wel uit. Dan moet je dus ook een béétje oppassen wat je voor een blok aanschaft, want voor je het weet heb je er een die dan nu een monster-service krijgt en volgend jaar net zo goed wéér z’n laatste adem uitblaast.

Hoe een motortje dat zo lekker in gebruik is nou weer zo’n k*tding kan zijn qua onderhoud en reparatie, het is ongelooflijk. En verdomd als het niet waar is: voor het schraperige 1800je zijn onderdelen moeilijker te krijgen en vooral duurder dan voor de grote kanonnen. Ik bedoel maar, wat Lucas bij de dealer lapt voor *alle* koelslangen van z’n V8 ben ik zo ongeveer aan één specifieke slang kwijt in de ramsj… Dat heb ik eerlijk gezegd knap onderschat. Ook wat een gelijksoortig vervangend blok kost. OK, dat onderhoud had het huidige torretje ook nodig gehad op den duur, maar dat doe je dan 1) gefaseerd en 2) zonder er meteen het blok uit te moeten trekken. Scheelt zeker qua sleutelbeleving een hele hoop. Dus tja, dan is het wel écht zuur dat die kop of de koppakking het opgeeft.

Maar goed. Het laatste woord is er nog niet over gezegd. De bestellingen van bier & nootjes bij Picnic hoeven nog niet gecanceld te worden Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 30 maart 2022 09:44 PM
  [ # 344 ]
Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 maart 2022 09:58 PM
  [ # 345 ]

Kost in de praktijk eigenlijk gewoon hetzelfde als een compleet blok en dan heb je nog steeds een oud onderblok. Dan zou ik er eerst met een endoscoop in moeten. Komt bij dat de distributie op die ouwe motor er toch wel aan toe is, evenals de rolletjes van de multiriem. Als je dat nu kunt laten zitten hoeft dat niet echt eerder dan komende zomer of najaar, maar je kunt het niet terugzetten als die tor nu open moet.

En dan moet ik, gezien de symptomen, ook nog verwachten dat-ie een keer heet gelopen is met onduidelijke gevolgen (vermoedelijk klein, maar toch) én, mocht zo’n kop toch krom blijken te zijn (wat denk ik meevalt, normaal had-ie dan niet meer gelopen zoals-ie doet), dan bestaat er een kleine maar bepaald meer-dan-gemiddelde kans dat je de kopbouten er niet uit krijgt zonder het schroefdraad uit het blok mee te nemen. Dat komt doordat die kop dan behoorlijk extra spanning op de bouten gaat zetten. Dat weet je dan ook pas als de boel uit elkaar ligt natuurlijk, en eerder moet je je daar eigenlijk niet in verdiepen. Maar wat dat soort dingetjes betreft is zo’n N42, volgens mensen die dat beter horen te weten dan ik, gewoon wel echt bovengemiddeld kwetsbaar.

Maar goed, er zijn altijd opties. E46’s zijn er in soorten en maten, maar het is overwegend net Lego® in de zin dat het allemaal hetzelfde platform is. Dat helpt enorm.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
23 van de 49
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook