Had het er vandaga even over met iemand. Hij maakte de opmerking dat het best eens zou kunnen dat als je een kop van een xant 1.8i 16v te pakken krijgt, deze te monteren is op een 1.8i 8v en daardoor dus van 8 naar 16 kleppen gaat.
Hij sleutelt zelf behoorlijk maar is meer opel georienteerd. Als vergelijk gaf hij aan dat er kadett motoren zijn die door een kopwissel van benzine naar diesel te zetten zouden zijn. uiteraard met nog een paar aanpassingen natuuirlijk
maar goed wara het omgaat, van 8v naar 16b door een andere kop ????
Bij Citroën kun je in ieder geval niet d.m.v. een kopwissel van benzine naar diesel. Dat is uitgesloten.
En volgens mij is het ook erg kort door de bocht om te stellen dat je een 16V-cilinderkop zo maar op een 8V-cilinderkop kunt zetten. Naar mijn weten past het niet.
Zou wel een mooie oplossing zijn voor de Xantia 1.8i 8V die op LPG rijden. Deze cilinderkoppen kunnen niet tegen LPG rijden, maar zijn niet te vervangen voor 16V-cilinderkoppen, wel door cilinderkoppen van de 16 en 19 BX.
mmm, ik zie het probleem namelijk niet. alles dat je nodig hebt zit toch in de kop? kleppen en nokkenas enzo. Misschien dat je de software moet aanpassen maar dat lijkt me niet…
ik ga het toch eens uitzoeken…
gompy58 schreef:mmm, ik zie het probleem namelijk niet. alles dat je nodig hebt zit toch in de kop? kleppen en nokkenas enzo. Misschien dat je de software moet aanpassen maar dat lijkt me niet…
ik ga het toch eens uitzoeken…
Als het zo simpel was…. dus van een BX 19TZi kun je zo een BX16V maken door simpelweg alleen de cilinderkop (met electronica) om te zetten en dan heb je zomaar 50 pk meer?
Ook het onderblok is anders.
gompy58 schreef:mmm, ik zie het probleem namelijk niet. alles dat je nodig hebt zit toch in de kop? kleppen en nokkenas enzo. Misschien dat je de software moet aanpassen maar dat lijkt me niet…
Als het zo simpel was…. elektronica is niet het probleem de vraag is liggen de water en olie kanalen (blok en kop) boven op elkaar!!
denk alleen maar eens het oliekanaal als deze niet bovenop elkaar liggen dan krijgen de nokkenas lagers geen smering meer !!!!
zelf zit ik meer te denken aan een turbo ct blok (xantia/xm) deze motoren stammen al vanaf 93” en zijn dmv chiptunning eenvoudig op te waderen 150PK + chip is 185PK
bij motoren MET turbo kan met het vermogen opschroeven tot 25%
bovendien grijp een turbo moter eerder aan = bij lagere toeren
het koppel gaat door die chip al richting de 300NM
als daar nou ook nog eens een 16v kopje oppast gaan we al richting de 300 PK en het koppel oelalaa….............
16v met turbo:324PK
affijn,.... voorlopig draait m’n bx16v nog goed maar mocht het blok met pensioen willen dan…........................
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Wat ik me eerder afvraag is de uitwisselbaarheid van de Turbo….
Wat gebeurd er als je de turbo van de turbo diesel af schroeft en die op de achterkant van een GTi/Volcane motor of zelfs de 16V motor schroeft….
Moet passen toch?
Wellicht moet je wat andere injectoren erin doen of zelfs de lambda sonde vervangen, maar veel meer toch niet?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ken een verhaal die en BX16V kop op een Turbo CT onderblok aan het plakken was. Details weet ik niet, daarvoor moet je jeroen op xantiaclub.net eens vragen, die vertelde dat ie iemand kende die het aan het doen was.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
theiz schreef:Wat ik me eerder afvraag is de uitwisselbaarheid van de Turbo….Wat gebeurd er als je de turbo van de turbo diesel af schroeft en die op de achterkant van een GTi/Volcane motor of zelfs de 16V motor schroeft….
ZO simpel is het theoretische gedeelte niet !!!!!!!!!!!!!!!!!
de olie druk moet omhoog : turbo heeft ook smering nodig maar vooral de compressie is een belangrijke factor!! als je namelijk een turbo toevoegd aan een bestaand (turboloos) blok gaat het voor geen meter
lopen. Je wil er meer lucht inpersen maar dat gaat niet door z’n compressie als je deze omlaag brengt wordt het al een stuk makkelijker
bijv. een vulplaat tussen blok en kop vergroot de verbrandings ruimte cq de compressie wordt lager (ipv 1:10 moet het ongeveer 1:8 zijn)
ook de grote van de turbo speelt mee ; anders gaat hij allleen maar slechter lopen. etc,etc,etc…................................
affijn zo kan ik nog wel even doorgaan !!!!!!!!!!!
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Op deze link staat inderdaad info over iemand die een dikkere koppakking is gaan zoeken voor een turbo-ombouwproject.
http://www.205gti.com/main_nl.htm
Kijk onder het kopje Ombouwverhalen en 1.4 8V Turbo
ZX-Cruiser schreef:16V uit de ZX / 306 S16 met turbo:
is ie al af?
nog niet helemaal, las ik net
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
mmm Hoe zit het eigenlijk met het inlaat en uitlaatspruitstuk? dat is toch ook niet hetzelfde bij een 8&16v;? Of zeg ik nu weer iets heel doms?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI