Goedemiddag!
Mijn naam is Werner en ben momenteel bezig aan een C3 uit het jaar 2011
Benzine motor 1360 cc
Handgeschakeld
Airco
(Geen idee of dit van belang is)
De auto heeft sinds kort foutcode P1336
High misfire. Onbekende cilinder.
Ik heb deze code vaker voorbij zien komen op het forum maar eigenlijk nooit een oplossing gezien.
Het gekke is dat de auto deze melding pas geeft wanneer er het toerental boven de 4.000 komt. Daarna is er knipperend motor management en later blijft het lampje gewoon aan.
Foutcode weghalen = stotteren weg en zorgeloos rijden zolang de 4.000 toeren maar niet aangetikt wordt.
Citroën vertelde mij dat mogelijk de krukassensor nat is geworden. Dit heb ik gecontroleerd, stekker is droog.
Zonder de sensor start de auto uiteraard helemaal niet.
Ander probleem gevonden: gebroken bougie. Uiteraard 4x vervangen.
Kan door deze bougie (slecht contact) de bobine beschadigd zijn?
Het blijft een raar verhaal omdat het probleem zich nooit voordoet onder 4.000 toeren.
Iemand een idee?
Bedankt!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Jouw suggestie zou best wel eens het antwoord kunnen zijn. Een bobine heeft een bepaalde oplaadtijd nodig. Het is dus mogelijk dat één van de 4 niet helemaal ok meer is door die gebroken bougie. Dan heeft die bij een hoog toerental dus niet genoeg tijd om een vonk te kunnen geven die krachtig genoeg is. Mar als anderen andere oorzaken waarschijnlijker vinden hoop ik dat hier te lezen.
Bij uitlezen met lexia/diagbox moet dit aan het licht kunnen komen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Bedankt voor je reactie!
Vanmiddag hebben we op de sloop uit een auto een bobine gehaald en deze geprobeerd. Helaas geen verschil en nog steeds problemen vanaf 4.000 toeren.
Waar we wel achter kwamen is dat het probleem niet direct voordoet wanneer de motor koud is..
Hopelijk zijn er nog meer goeie ideeën op het forum
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als ik google op de foutcode komt vooral de krukassensor als verdachte naar boven.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Als ik google op de foutcode komt vooral de krukassensor als verdachte naar boven.
Ik denk dat dit de volgende stap wordt inderdaad.
Is er een manier om te storing uit te lokken of om de sensor te testen?
Zonder sensor: Auto start niet.
Als ik bij stationair de stekker los haal? Zou dat de storing kunnen geven of valt de auto dan gewoon uit?
Update:
Stekker los. Auto slaat af.
Weerstand gemeten op de sensor: 420 Ohm
Spanning op de stekker in orde.
Zo’n krukas sensor kun je alleen controleren door met een scope het signaal te bekijken. Als je geen weerstand meet is hij echt kapot, maar dan liep je motor ook niet meer en dat er spanning op staat zegt weinig zonder scope beeld. Dat ding maakt een puls op elke tand van het wiel op de krukas. Als de motor computer daar niks van kan maken dan krijg je een foutmelding. Logisch dat de motor niet loopt zonder die sensor: Dan weet de computer niet waar de motor staat en kan hij dus het inspuittijdstip en ontstekingstijdstip niet bepalen.
Controleer eens of dan “wiel” met de tanden niet krom is of zo? Is de afstand tussen de sensor en dat wiel nog OK. Niks verbogen/vuil/rommel erop dat de afstand beïnvloed.
Hoewel ik in het algemeen geen voorstander ben van “throwing parts at the problem” zou je hier best kunnen overwegen die sensor te vervangen: Neem dan wel een nieuwe, die kosten geen vermogen.
To err is human, not to err is divine.
Citroensmgz schreef:Zo’n krukas sensor kun je alleen controleren door met een scope het signaal te bekijken. Als je geen weerstand meet is hij echt kapot, maar dan liep je motor ook niet meer en dat er spanning op staat zegt weinig zonder scope beeld. Dat ding maakt een puls op elke tand van het wiel op de krukas. Als de motor computer daar niks van kan maken dan krijg je een foutmelding. Logisch dat de motor niet loopt zonder die sensor: Dan weet de computer niet waar de motor staat en kan hij dus het inspuittijdstip en ontstekingstijdstip niet bepalen.
Controleer eens of dan “wiel” met de tanden niet krom is of zo? Is de afstand tussen de sensor en dat wiel nog OK. Niks verbogen/vuil/rommel erop dat de afstand beïnvloed.
Hoewel ik in het algemeen geen voorstander ben van “throwing parts at the problem” zou je hier best kunnen overwegen die sensor te vervangen: Neem dan wel een nieuwe, die kosten geen vermogen.
Duidelijk verhaal. Aan het tandwiel is niets geks te zien. Sensor is niet afgesleten o.i.d.
Beetje vettige troep er af gepoetst maar dat lijkt me geen drama.
Nieuwe sensor is dus te proberen
Toevoeging:
Ik had nog meer tekst getypt.. deze is niet gepost helaas
We hebben bij emissie de volgende meldingen:
Catalyst not passed
Oxygen sensor not passed
Oxygen sensor heater not passed
Kunnen we hier nog iets mee?
Nu komt de aap uit de mouw: je hebt een hele bak foutmeldingen en die resulteert in een P1336. “Als je dat nou meteen gezegd had”.
Je leest die foutmeldingen met een universeel apparaat neem ik aan, en die kan je niet in detail vertellen wat “not passed” betekend, wat dat is voor mij “vaag”.
Daarnaast wil je weten welke de eerste fout is: ( oorzaak gevolg..) Dat zegt al veel: Hoe zie je dat: Wissen en dan meteen kijken als hij slecht loopt, niet wachten dat ze er allemaal zijn. .
Ik zou maar eens terug naar af gaan met de diagnose: Als je problemen krijgt boven de 4000 tpm dan kan dat 1: het gevolg zijn van iets dat boven dat toerental niet goed werkt, zoals een sensor. maar het kan net zo goed iets zijn dat met 2: het vermogen te maken heeft: Onder de 4000 toeren haal je niet de helft van je maximaal vermogen. ( Met koude motor zul je wel eens boven de 400 tpm zijn gekomen, maar zonder dat te gebruiken hoop ik). Ik gok even op reden 2 met je info.
Dan nog even specifiek:
- Als je lambda sonde verwarming niet werkt dan zou je verwachtten dat hij er te lang voer doet om wam te orden, maar juist bij hoog vermogen wel werkt.
- Als je lambda sonde defect is/versleten: Dan werkt de terugkoppeling van de motor niet en krijg je allerlei “rare” effecten”.
- Als je katalysator versleten of vol is dat heb je probleem bij hoger vermogen: Bij laag vermogen kan de kat het nog wel behappen, maar bij meer niet, en dat ziet de lambda sonde NA de kat . Je hebt er ook een voor de kat: welke heeft de fout ?
Ik zou er toch eens een “Diagbox” aan hangen: Dat is een PSA tool waarmee je veel meer kunt zien. Er zijn universele tools die dat ook kunnen, daar niet van. Daarnaast is de bediener al even belangrijk als de tool: Als je niet begrijpt wat je ziet dan zie je (helaas) nog niks.
To err is human, not to err is divine.
Waarmee lees je die storingen uit?
Met een Lexia kun je dieper in de storingen kijken, en via doorklikken meer te weten komen.
Groet,
JW
Edit: Terwijl ik zat te typen was er al een uitvoerige reactie.
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dat katalysator verhaal kan wel eens kloppen..
Ook heeft de auto en voorgeschiedenis met lekke koppakking (niet mijn auto) dus ja. Wie weet hoeveel troep er door de kat is gegaan.
Ik lees uit met een ELM327 en via een app. Dus veel meer dan basis kan ik niet zien.
In denk dat ik Citroën maar laat uitlezen en hoop dat ze dan wat dieper kunnen kijken.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dat gaat je niet opleveren wat je graag zou willen. Zoek dan liever een specialist met de juiste software. En stel dan ook een duidelijke vraag, dus wat wil je uitgelezen hebben, hoe wil je de diagnose en hoe denk je verder te gaan. En bedenk dan nog steeds dat P1336 heel veel oorzaken kan hebben.
Update:
Eigenaar wilde niet laten uitlezen en besloot eerst eens een goed uur te rijden.
Uur rijden leverde geen probleem op.
Auto heeft ondertussen een kleine 500km probleemloos gereden. Katalysator zegt nu “passed” in de app. Alleen de Oxygen sensor not niet.
4000 toeren niet gebruikt. Storing komt ook niet tevoorschijn dan. Mogelijk moest de kat een keer goed warm worden na de lekke koppakking en nadat hij een hoop water te verwerken heeft gehad.
Bij de EW7 en EW10 motoren betekent een storingscode P1336 ook: “Vervuiling van de motor die (gedeeltelijk) veroorzaakt wordt door de brandstofkwaliteit”
Dat is op te lossen door “Reinigen van de inlaatkanalen door toevoeging in de tank” Daarvoor heeft Citroën een speciaal reinigingsmiddel beschikbaar, met code 9729FF.
Of dat hier ook van toepassing is kan ik niet onmiddellijk beoordelen.
Daarvoor heb ik de VIN nodig van deze auto.
Maar er kan ook sprake zijn van een kapotte lambdasensor.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Update:
Na veel proberen en gokken is de auto naar de dealer gebracht voor diagnose.
Kosten: zeker 80 euro.
Het probleem was een geoxideerde accu pool en daardoor een fluctuerende laad spanning waardoor de computer het allemaal niet meer begreep…
Zo simpel. Maar gelukkig simpel op te lossen
Bedankt voor de reacties iedereen!