Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik rijdt inmiddels 2 jaar in een C5 met 3.0 V6 HDi, ik denk dat het de mooiste motor is die ooit in een Citroën is gelegd. Het enorme koppel bij lage toeren past goed bij een comfortable auto waardoor je er zo mee weg zoeft.
De C5 is ongeveer 100 Kg lichter dan een C6, het verbruik ligt meestal rond de 1 op 13,5. In de zomer bij lange ritten in Nederland (oftewel 100 km/h) is boven de 1 op 15 haalbaar, maar dat zijn uitzonderingen. Slechtste verbruik zal rond 1 op 11 hebben gezeten, veel korte ritten in de winter.
Je ziet het verbruik dalen als de motor echt op temperatuur is, dat kan met gemak 15-20 minuten duren.
Yup dat is bij de audi ook zo. Voor korte afstanden zeker geen goede wagen, maar wat een rijplezier is zo’n v6…
Hier gaat het wel wat op en neer, dus dat za het verbruik ook geen goed doen.
Citroën schaalmodellenblog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik zit ook over een C6 als opvolger van mijn XM 2,5TD break te denken. Ik heb nog nooit in een C6 gereden, dat eerst maar eens zien te regelen en ik ben bang dat ik qua laadruimte 3 stappen terug ga, de ruimte in de Xm break is namelijk wel heel erg fijn.
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-07-2019
- C5 C5 Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
- C6 (2005-2012) C6 3.0HDI Exclusive
Het praktische gehalte van de C6..
Voor zo’n grote auto doet de C6 mij zo af en toe ook verbazen.
(oh, dat past dus net even niet….)
..bij het in willen laden van een platte TV bij de Correct.
..Fiets van dochter…
..spullen naar de milieudienst brengen…
op dat soort momenten dus…weet je weer dat
een C3 met de achterbank plat meer laadruimte had.
dus dat van 3 stappen terug….dat klopt aardig.
gelukkig komen dat soort confrontaties maar weinig voor (dan pak ik de C5 Tourer van de vrouw)
en zweven we weer verder….
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik begrijp dat de achterbank bij een C6 niet plat kan? Dat kan bij een C5 berline wel, tourer geeft natuurlijk nog mee ruimte.
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-07-2019
- C5 C5 Tourer 2.2 HDiF 200 Exclusive
- C6 (2005-2012) C6 3.0HDI Exclusive
Indien de C6 is voorzien van Pack Lounge (exclusive versie), dan kan de achterbank niet plat, inderdaad.
Zonder pack lounge kan de achterbank wel plat.
Inderdaad, de kofferruimte is een van de grote minpunten die me tot nog toe hebben weerhouden een C6 uit te proberen. Ik heb sinds mijn Xsara altijd breaks gehad en gebruik de kofferruimte enorm vaak. Nu heeft het vrouwtje, ivm de kinderen, een Touran aangekocht… dus al dat gezeul zal met haar auto mogen vanaf nu, kan ik eindelijk eens een berline uitproberen.
Begrijp me niet verkeerd, maar de C6 komt overeenkomt met wat het bedrijf moet uitstralen: Frans en klasse, het is niet de auto bovenaan mijn lijstje staat. Toch vind ik hem voldoende interessant, als passie-wagen, om de overstap te maken en in te binden op bepaalde punten. Als ik gewoon voor mezelf een nieuwe auto zou kopen, was het een Ford Mondeo berline, een Audi A4 Quattro avant, of een Jaguar XF Sportbrake.
@Arjan, Hangt inderdaad van het lounge pack af. ik denk dat ze allemaal neerkunnen, maar bij de Business en exclusive kon het loungepack genomen worden (electrisch verstelbare en verwarmde achterzetels) en dat gaat niet samen met de neerkomende achterbank.
Daarentegen voor degene die dat loungepack niet hebben, wat voor grote dingen hebben jullie al in dat koffer gestoken dat de bank neer moet? De toegangsklep lijkt me zodannig klein dat de toegang het volume aardig beperkt?
Citroën schaalmodellenblog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Door de holle achterruit zou de toegangsruimte tot de kofferbak juist iets groter moeten zijn vergeleken met een andere sedan.
Een station of een hatchback wint het hier natuurlijk altijd.
De achter passagiers krijgen dan natuurlijk een koude nek, het is maar net waar je prioriteiten liggen
Al vervoerd: Ikea kast in doos, bosmaaier ( een deel stoel naar beneden), 3 sets ski’s ( passen niet samen door het luikje).
Een 2.2 HDI is voldoende voor “gewoon” gebruik, maar niet flitsend ( waar kan dat nog, ook in Frankrijk wordt veel gecontroleerd) en met een C6 de straatstenen eruit rijden: Dat lijkt me het verkeerde imago.
Ik rijdt tussen de 1 op 16 (gewoon) en 1 op 14 ( snellere langere ritten).
Met een 3.0 HDI kun je de 1 op 15 halen, maar die V6 uit tot meer verbruik.
De 2.7 is behoorlijk wat onzuiniger: Ik ken mensen die daar 1 op 9 mee reden….
Een “grote” Citroen dealer kan een C6 nog wel onderhouden, maar “de garage op de hoek” moet je er niet aan willen laten werken.
Onderhoudshistorie is een must: En het gebruik kennen van de vorige eigenaar ook: Bijvoorbeeld: Alle draagarmrubbers krijgen een keer speling, maar soms al bij 150.000 en soms pas bij 250.000 km. Een C6 is relatief zwaar, dus veel “gooi en smijtwerk” geeft meer slijtage van het onderstel. Er staan genoeg C6’en op de sloop met een kapotte motor, dat zegt genoeg, de 3.0’s zijn robuuster. De 2.2 HDI’s kunne problemen krijgen met de kleppen die de 2 turbo’s aansturen ( in 3 trappen, eerst 1, dan 2 in serie, dan 2 parallel). Als dat niet goed werkt is je motor loom tot 3000 tpm of zo.
Als je geen voorhistorie kent en je hebt geen goed garage in de buurt: Dat is het een hele grote gok. Maar dat geldt ook voor elke andere 10-15 jaar auto luxe wagen, want ook in een BMW,Mercedes,Audi zit genoeg techniek die een keer de geest geeft. Maar die koop je meestal jonger en met minder kilometers.
To err is human, not to err is divine.
Zijn die dezelfde bij de DW12BTED en de later gebruikte DW12C motor?
En was het niet zo dat de AM6 alleen geleverd is in combinatie met de DW12C en dat de eerste alleen icm een handbak geleverd is?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
In een C6 is alleen de DW12BTED4 gebruikt, maar wel in 120kw en 130 kw uitvoering. ( 163 en 177 pk). Die 163 pk was voor de Belgische markt en andere export markten die een fiscale “trap” hebben bij 120 kw. Dat verschil is in dit speciale geval pure software matig, de motor is mechanisch exact hetzelfde.
De DW12C is de 200PK versie uit de C5-X7: Die is alleen met automaat geleverd.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Citroensmgz schreef:Maar dat geldt ook voor elke andere 10-15 jaar auto luxe wagen, want ook in een BMW,Mercedes,Audi zit genoeg techniek die een keer de geest geeft. Maar die koop je meestal jonger en met minder kilometers.
Dat is natuurlijk de overweging, want wat kost zo’n jongere Duitse limo? 20k? 25? Meer?
Dan houd je natuurlijk wat centjes in je zak voor onderhoud. Je afschrijving zal vaak weer een stuk lager liggen bij een oudere auto.
Hoe je het ook bekijkt een grote zware luxe auto rijden is gewoon geen goedkope hobby. Bandenslijtage ligt vaak ook hoger dan bij een lichtere auto en de banden prijs is steviger door de grote maten. En C merk banden is eigenlijk nooit een optie, maar op een zware grote auto geld dat alleen maar meer.
JanSr schreef:Een C6 3.0 diesel is erg betrouwbaar, zolang die wordt onderhouden door een specialist. De 2.7 heeft het risico van flinke motorschade.
Ik sta na een Citroënloze periode op punt de C6 2.7 hdi van mijn broer over te nemen. Auto heeft zich bij hem betrouwbaar bewezen, ik wil ‘m vooral gaan gebruiken om om de maand op en neer naar Zweden te rijden, voor korte afstanden daar heb ik een Saab (in de winter op spijkerbanden, is wel een noodzaak…). Auto gaat dus vooral snelwegkilometers maken en netjes op tijd het onderhoud. Ik schat zo in totaal 25.000 km op jaarbasis waarvan 95% op snelweg en/of 80 km/u wegen.
Dat gezegd hebbende: kun je wat meer uitleggen over het risico op motorschade en hoe deze te vermijden? Ik heb heel wat Citroën kilometers achter de rug en van alles mee gemaakt maar nog nooit motor-ellende. En dat wil ik graag zo houden.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
De volgende problemen zijn bekend:
- Bij de allereerste 2.7 HDI kwam het blijkbaar voor dat de lagerschalen van de hoofdlagers “draaiden” en daardoor de smering naar de drijfstanglagers niet werkte: Resultaat: Je hoorde de drijfstanglagers “tikken” en als je ermee doorreed ging er iets echt kapot ( gebroken drijfstang etc). Het is niet altijd 100% duidelijk of dit niet het gevolg was van probleem 2:
- Oliedrukproblemen: Er zijn een paar revisies oliepompen voor de 2.7 HDI, terwijl de 3.0 de laatste versie zou moeten hebben. Het probleem met eerste pompen is dat ze na verloop van tijd minder opbrengst hebben, dat zie je het eerst na een koude start.
Als er nog geen vervolgschade is dan moet de pomp vervangen worden.
Hoe weet je het?
- Klikkend geluid uit de klepbediening bij koude motor: De oliepomp pompt nog niet genoeg olie naar de hydraulische klepstoters 2-3 seconden na een koude start. Dat is het begin. Oplossing: Oliepomp acuut vervangen.
- Zacht kloppend geluid aan de distributie kant bij warme motor… Dan hoor je de drijfstanglagers al. Oplossing: Oliepomp vervangen EN lagerschalen. ( Die worden officieel niet los geleverd, dus complete motor: Maar: In de UK zijn die er wel, want de Jaguar/Landrovers hebben dezelfde motor, die wordt zelfs in de UK gebouwd).
- Kloppend geluid uit de onderkant van de motor: Dan hoor je de drijfstanglagers kloppen: Enige oplossing andere motor.
Controleren: Altijd luisteren of je iets verdachts hoort en oliedruk controleren;.
Voorkomen: De goede olie gebruiken ( 5W30 Total etc…) en regelmatig verversen ( vooral bij veel korte ritten geen 30.000 km…)
Een 3.0 HDI hoort hier geen last van te hebben maar als het onderhoudt niet deugt kan het toch…. Ik denk ook dat als je hem “te veel op z’n staart trapt” en vooral met koude motor dat ook wel tegenwerkt.
Ik zou zeggen: Leg je oor regelmatig te luister onder de motorkap, en doe er elke 15.000 km nieuwe PSA spec olie in.
To err is human, not to err is divine.
Thx voor de duidelijke uitleg!
Was sowieso van plan om ondanks de familierelatie de auto voor aankoop te laten inspecteren bij Oldenhage, dan specifiek de motor als aandachtspunt meegeven (but who am I kidding, hij kent als geen ander wat er allemaal aan kan mankeren )
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.