Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo. Nou. Ik heb een motor gevonden met ruim een jaar APK en een berg recent onderhoud. Dat wordt een drama, denk ik. ‘t Is een E46 323i 5MT sedan, en het kost eigenlijk te weinig meer dan een motor voor die Compact. Het ding heeft in de afgelopen jaar of twee, drie alles gedaan gekregen wat die Compact ook gekregen heeft, dus in dat opzicht is het verschil maar klein. Ik geloof er nog helemaal niks van dat dit goed komt, maar nu kun je in ieder geval rustig kijken welke van de twee goed genoeg is om echt op punt te zetten en welke dan donorauto wordt.
In ieder geval is de koude start echt keurig voor elkaar en loopt-ie erg netjes. Geen rateltjes of misfires, sleurt er mooi aan voor wat het is, schakelt strak, dus je kunt er wel kanten mee op. En I vindt het ook erg prettig dat ik dan tijd kan nemen om even niet onder die Compact te liggen. Niet alsof dat er dan niet geheid op uitdraait dat ik dan wel weer onder die sedan lig, maar misschien ook wel niet na alles wat daar al aan gedaan is
Maar het kan nog alle kanten op dus, ik sta er verder vrij open in. De beste auto die er van de hele zooi te maken valt is het doel en hoe dat gehaald wordt is vers twee. We zullen wel weer zien hoe dat gaat. Als dit ding eerst even een maandje of vier zonder serieus gedoe overleeft heb ik dan alweer veel meer gelegenheid om een serieuzere aanpak voor het hele verhaal te creëren. Anyhoo, bier en nootjes kunnen nu dan wel doorkomen denk ik…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Leuk, maar dat zuipt een stevig stuk meer dan zo’n 316/318…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, logisch, die 316ti loopt bij mij 1:16-ish en wordt opgegeven voor ca. 1:14. Die 323i wordt voor 1:11 opgegeven, dus daar moet ik ongeveer 1:12,5 van kunnen maken. Met in dat opzicht wel als nadeel dat het ding veel te leuk klinkt als je gas geeft. Dus ja, dat is een verschil. That said, die Xantia Break die ik heb gehad verbruikte dat ook met een 1.8i 16V onder de kap.
Maar het is wel lekker dat je dan beter en betaalbaarder aan spullen kunt komen. En het is lekker dat een zespitter in principe vier of vier en een halve ton moet kunnen draaien. Dat is namelijk wat een N42 nekt: spullen zijn er weinig, zijn duur en het blijft een extra kwetsbaar blok. En het is lekker om in hetzelfde systeem te blijven, dus dat je in ieder geval onderdelen terug kunt winnen.
Ik beweer ook niet dat dit de ideale oplossing is, sterker nog, ik weet haast zeker dat dat niet zo is, maar het is een oplossing of sorts. De rest kunnen we dan in de loop van de zomer opnieuw evalueren.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed. Maar die 323i stond wel op matige banden en erg beroerde 17” velgen, waar het ding enorm spoorzoekerig van werd. Geen probleem, de 15"x6,5J velgen met frisse Michelins onder de Compact zijn van de standaard maat onder de 323i. De meeste klanten bestelden 16” natuurlijk, maar hetzelfde type velg was gewoon leverbaar onder de 323i dus dat kan er zo onder. De afrolomtrek klopt ook gewoon, niks aan de hand.
Ja ja.
Totdat je er achter komt dat bout 20 van 20, een anti-diefstel ding, zo allergruwelijkst vast gejakkerd zit dat-ie zich in het lichtmetaal van die 17” heeft gevreten. Knap stukje werk! Meteen alle splines d’r uit natuurlijk en dan heb je een probleem. En dat probleem moest opgelost, want anders rijdt het nóg voor geen meter.
En dat oplossen ziet er dan na zowat een dag slijpen en met beitels de bende uitkappen (staal en lichtmetaal amper meer van elkaar te scheiden, zo in elkaar gevreten) zó uit:
Dat is dan 1 17” 328i/330i velg minder. Niks meer aan te doen. Je kunt er niks op lassen, want die bout ligt te diep in de velg (wel geprobeerd, kansloos). De boel zat zo allejezus gillend vast dat de normale procedures om dat eruit te krijgen niets meer uithaalden. En dan blijft er maar één manier over en dat is de velg van de bout kappen Ben ik niet de eerste mee, ook niet de laatste, maar het zou mooi zijn als het na het plaatsen van deze foto iets minder vaak voorkomt. Want als je bij de volgende keer dat je garagist er even nieuwe bandjes onder wil drukken je je velgen zo terug krijgt word je niet blij. En je garagist ook niet!
Daarna kwam het restantje er uiteraard gewoon met de vingers uit, want als de spanning er maar een keer af is is het klaar… Hoe dan ook: als iemand nog niet overtuigd is van de zin van een momentsleutel, zeker bij lichtmetalen wielen, laat dit dan een mooie afschrikking zijn tegen het gebruik van een dikke luchttol op maximum uggadugga’s.
Nou ja. Het ding staat weer op 4 knappe wielen. Daar gaat het alvast niet beroerder van sturen. En het heeft ook wat minder rolweerstand, dus het scheelt iets in het zuipen
O ja: achter hetzelfde wiel zijn 14 dagen geleden nieuwe lagers gezet. En is er vergeten om de aandrijfasmoer even te borgen… Oeps, zeg maar. Maar eerst eens een sleutel erop om te controleren of het dan wel vast zit (ja, gelukkig) en daarna toch nog maar even met een doorslag & een hamertje die moer een paar knuffels gegeven. Nou is ‘t wél in orde.
Maar goed. Dat van het voorkomen van onmiddellijke martelingen kunnen we weer van af: de eerste is een feit
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-01-2019
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat is in vergelijking met hoe ik me hierover uitdrukte wel ongeveer de allertamste opmerking die er vandaag aan dat wiel besteed is
Maar troost je: die velgen waren zo vaak langs stoepranden gekomen dat het eigenlijk toch vier sjieke slanghaspels waren geworden. Ik denk dat er één ervan zo eindigt, de rest gaat uiteindelijk in de ijzerbak. Ik wist dus al dat de wielen van die Compact me prima kunnen overbruggen, anders was ik er helemaal niet aan begonnen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nou, met het loshalen van de wielbouten van mijn BMW had ik ook een wringijzer van een meter nodig, verlengd met een gietijzeren buis van nog een meter… Ik weet niet wat het is bij die bandenboeren, maar dat vastrossen van wielen gaat helemaal nergens meer over tegenwoordig.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Yeah. En niet dat ik verstand heb van metallurgie, maar het lijkt er verrekte veel op dat het metaal van deze wielen boven een bepaalde hoeveelheid wrijving uitsmeert als een soort van boter. En dan zit de boel dus Vast vast
Met een gewone zeskant wielbout is dat nog tot daar aan toe, daar kun je nog goed aan gaan hangen. Maar die antidiefstalgevallen, wat een soort poepsjieke Torx-bout is, daar ram je dan de splines half uit bij het vastrossen en de rest bij het lossen. Ver voordat die bout ook maar over bewegen na wil denken. Cue totale chaos, lelijke taal, frustratie, bloedende vingers, opgeven, koffie, rinse, repeat totdat je met een volledig uit elkaar gevilde velg en een totaal verrinneweerde bout achterblijft.
Gelukkig zag ik ‘t aankomen toen die bout niet mee wilde werken en heb ik de andere drie anti-jat-bouten meteen alsnog omgewisseld voor standaard wielbouten die ik tijdelijk uit de Compact gepikt heb. Komende week haal ik wel even vier andere op: de sloperijen waar ik wel eens kom gooien ze meestal in de auto na het verwijderen van de wielen dus je hoeft ze alleen maar op te rapen.
Wat er dan later met wielen moet gebeuren is een vraag voor later. Het is niet alsof er niet aan nette setjes velgen te komen is als dat nodig is.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Toch blij dat ik dat bier en die nootjes besteld heb…
Overigens ben ik erin geslaagd om de slotbouten ook heel te houden, maar daar zat wel het nodige geluk bij.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Bij mij zijn er ook drie slotbouten heel gebleven, maar ja. Net die ene…
Maar daar staat tegenover dat de auto nu, met de standaard maat wielen en fatsoenlijke banden eronder, meteen weer stuurt zoals het hoort. Niks aan de hand. Geen nerveus, zoekerig gedrag of onvoorspelbare reacties meer, gewoon keurig strak. Dus dat noemen we eerst maar eens opgelost
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een lekker begin is het halve werk zullen we maar zeggen. …
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja, nou! Maar goed, zoiets als dit is ook wel echt de uitzondering. Daarom heb ik ‘t ook, natuurlijk. Maar ik bedoel, wielen die vast gerost worden heb ik wel meer gezien. Dit was wel echt raar. Ik had er wel van gehoord, ik heb er wel filmpjes van gezien op JijBuis, maar zelf had ik dit nog niet eerder beleefd.
Nou ja, het is klaar en het ding rijdt nu zoals het hoort en op de wielen die ik daar vooraf voor bedacht had. Met dien verstande dat er dan nu een afgeschreven velg ook écht naar de knoppen is, maar daar dan maar zand over. Laten we dit maar snel vergeten. Normaal gesproken moet je verwachten dat met alles wat al gedaan is die kar nu in principe gewoon functioneel een poosje als auto kan dienen.
Hoewel ik me onderhand wel af ga vragen wat er nou eigenlijk voor ‘techneuten’ rondlopen die aan wat oudere auto’s werken
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat er steeds minder mensen met verstand van oudere techniek rondlopen werd me in Frankrijk weer eens duidelijk: een stel met een echt mooie en nette kever stond bij het hotel met de motorkap open. Klacht: ding komt de berg nauwelijks op. Oké, met 40 pk kun je niets verwachten maar meer dan 25 km/h moet lukken toch. Enfin, die gasten hadden hun garagist gebeld waar de kar in onderhoud is. Die had een hele verhandeling gedaan over de chokekep die bleef hangen enz enz.. ik zeg: start die koffiemolen eens en hoor het gelijk. Ontsteking staat veel te laat, het ding klinkt “in de uitlaat”. Nou dan weet ik het meestal wel:puntjes…
Dus, verdeelkap los. Punten dicht. Zucht. Voelermaatje 0,40, schroevendraaier, 20 sec werk en klaar.
Kever als nieuw.
Ik denk dan: jemig garagist… hoe moeilijk is het nou toch…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat soort grappen. En dan zullen contactpuntjes niet meer overal alle dagen voorkomen, maar wat ik bijvoorbeeld voor sneu werk heb weggepoetst in die Compact: handrem-ankerplaten waar, precies waar dat écht niet kan, stukken uit gesneden zijn om te voorkomen dat de naven eruit moeten en er dus in principe ook nieuwe wiellagers in moeten. Expansietank van de koeling vervangen, maar niet goed aan z’n steunen gezet = lek. En nu weer, ook niet voor het eerst, veel te wild vastgeramde wielbouten. Laatst die Berlingo van I waar de vacuümslang naar de bekrachtiger door een sneue ‘reparatie’ los hing & waarbij de koeling na het verwijderen van de verdamper lek achtergelaten was.
Fouten maken we allemaal en ik kan dat bijvoorbeeld zelf vooral heel erg goed als het teveel haast & stress wordt. Misschien zijn er gewoon te weinig techneuten en kan de rest het niet meer bijbenen, dat het gewoon te rap moet?
Nou ja. We zullen zien. Meestal gaan er dingen juist goed waarvan je dat nooit zou verwachten, dus vooruit maar weer
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!