Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja samen met de spanningsregelaar…
@eelco : ik denk niet dat dat deel van het circuit gezekerd is.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
“Vroeger” d.w.z. tot begin jaren 70 werden de “kritisch circuits”, lees de ontsteking niet gezekerd: Dan kon je nooit met een defecte zekering of een slecht contact stil komen te staan. Technisch gezien is de draad naar de bobine dan de zekering: Die werd relatief dun gekozen, zodat deze doorging bij een kortsluiting.
To err is human, not to err is divine.
Citroensmgz schreef:Olie is belangrijk: Je hebt vlakke stoters, en die hebben “klevende” olie nodig.
Daarnaast vervuild een DS blok ( net als alle andere motoren uit die tijd…) de olie vrij snel, vandaar de verversingsinterval van 5.000 km. ( heel in het bgein nog 3.000 km !) Moderne motoren “vervuilen” de olie veel minder, dus kunnen de intervallen vaak langer.
Als je alleen bij mooi weer rijdt zou ik er 20w50 in doen, als je ook met koud weer rijdt 10w40. Maar geen “moderne”, want die berschermt te weinig tegen “shearing”, het over elkaar glijden van vlakken, dus geen olie met SN, SM of zo, het liefst lekker ouderwetse SF , SG of SH.
Je kunt beter goedkope olie gebruiken en die iedere 2 jaar of 5.000 km vervangen dan dure olie gebruiken en die er 20.000 km of 5 jaar in laten zitten.
Welke olie zou u mij aanraden als dagelijkse rijder ?
Een classic 20W50: Bijvoorbeeld van MPM, Kroon, maar er zijn ook andere merken. Die hebben genoeg ZDDP.
Als je echt koud moet starten ( in de winter buiten laten staan), dan kun je een 5W50 of 10W60 proberen, bijvoorbeeld Valvoline VR1 , daar zit ook relatief veel ZDDP in. Je moet kijken of er nog een flinke hoeveelheid ZDDP in zit, maar het hoeft ook geen wedstrijd ik heb de meeste te worden: Genoeg is genoeg, meer helpt niet.
Ieder jaar verversen is een goed idee, ook als je weinig rijdt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben hier erg tevreden over:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ok, leerzaam de olieberichten. Als je drie nokkenassen hebt gezien waarvan nokken volledig weg zijn, word je toch een beetje nerveus. Jaarlijks verversen en de Waterman olie is mijn voornemen
En een belangrijke stap voorwaarts, de auto is gestart en loopt als een zonnetje . Dikke plassen groene olie eronder. Amateur automonteur had enkele wartels niet goed aangedraaid. Het zijn er ook erg veel als hij uit elkaar is geweest….
Maar ze komt omhoog en stuurbekrachtiging werkt. Wel is gelijk een achterrem vastgeslagen en staat ze nogal scheef. Ik heb de cursus hydroliek in mijn optimisme iets te vroeg gevolgd. Zal eens kijken of ik mijn geheugen weer op kan frissen. Ik zal ook eens zoeken op wagenhoogte afstellen en kijken of ik de achterrem los krijg. Ik ben niet ontevreden en dank voor alle hulp zover. Waar zou ik zijn zonder forum….
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wagenhoogte afstellen doen als hij op een brug staat. NOOIT er onder liggen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat ie scheef staat is wel raar.
De hoogte stelt beide kanten tegelijk af.
Is er een veerstang kapot? (maar zelfs dat zou het denk ik niet verklaren zit ik mij te bedenken)
Ophanging ergens?
Alles uit elkaar gehad: Dus ook de aansluiting van de torsiestang aan de veerarmen.
En juist die bepaald hoogte links-rechts verschil, tenzij je veercilinders natuurlijk brak zijn.
Zou daar eens beginnen met controleren en afstellen, die WPH.
Hoogte afstellen: Op een 4-palen brug of op een “ouderwetse” put als met moet.
To err is human, not to err is divine.
Als de stabilisator stang loszit, of kapot/verbogen is, kun je zoiets krijgen. Er even vanuit gaand dat het substantiële verschillen zijn.
Anders niet, naar ik denk…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
@JW: bij een ds is de stabistang van de vooras verstelbaar. Zo kun je de auto “rechtzetten”.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat is me bekend, uit de tijd dat ik zelf een DS had, of een paar meer
Maar dat die zomaar vanzelf “ontregelden”, dat heb ik niet meegemaakt.
Oftewel, wat is er hier gebeurd dat de auto zomaar ineens scheef staat?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ok, ik heb nog wat hulp nodig denk ik. Ze staat wat scheef, maar er lijkt rechtsachter wat niet goed. Ik heb de remmen ontlucht, maar rechtsachter doet raar. Als het systeem op druk komt dan blokkeert de rem rechtsachter. Als ik in de hoogste stand ontlucht, dan blijft er maar olie komen rechtsachter. Terwijl ik niet rem….... Hij lijkt dus permanent te remmen. Ik dacht eerst dat de remcilinder vast zat. Want als ik het systeem ontlast blokkeert het wiel nog steeds. Maar als ik ontlast en daarna via het ontluchtingsnippel de druk van de remcilinder haal, dan is de rem opeens weer los. Dat kan dan toch geen kapotte remcilinder zijn…...
Dit eerst maar eens oplossen en dan weer naar de wagenhoogte kijken lijkt me. Maar ik heb eigenlijk geen idee waar te beginnen.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Denk dat je een leiding hebt omgewisseld ergens
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je titel is nu wel erg toepasselijk.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.