Beste Forumers,
Heb een probleem dat de aanjager van mijn auto niet meer werkt.
Heb wel het een en ander teruggevonden echter nog niet direct voor een cactus C4.
Op elke stand dat ik de aanjager (digitaal) aanzet, draait hij niet.
De kleppen werken wel, want als ik rijdt voel ik door de windsnelheid van buiten warme of koude lucht.
Heb een gedeelte gedemonteerd waardoor ik de kabel van de aanjager kan afhalen (dikke en dunne rode draad + zwarte draad).
Op deze kabel staat echter geen spanning. Kan ik dat op deze manier controleren?
Om de aanjager te verwijderen moet ik het gehele dashboard verwijderen. Iemand enig idee wat het kan zijn?
Ik lees op het forum dat het oa kan zijn:
- kachelweerstand die kapot is
- aanjager die kapot is
- zekering of contactslot wat niet werkt (volgens mij in de nieuwere types werkt het niet via een contactslot of wel?/ Ik kan ook nergens terugvinden welke zekering het zou moeten zijn. Wie kan mij hierin helpen?)
Verneem graag van jullie hoe ik kan achterhalen wat het euvel is.
Doormeten van de aanjager of kachelweerstand. Hoe doe ik dit?
Mijn dank alvast.
Gr,
Eddy
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Het kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben, maar het meest waarschijnlijk is de regelmodule (wat jij weerstand noemt). Een weerstand is het al niet meer sinds pakweg de jaren 80, het is een elektronische module waar je niet direct iets aan kunt meten.
Ik weet niet of dat bij de huidige modules ook nog speelt maar bij de C5 bijv. (en andere modellen uit die tijd) werd het thermisch contact tussen de vermogenstransistoren in de module en het koellichaam na verloop van tijd steeds slechter waardoor de elektronica de geest gaf.
Een nieuwe module lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing, maar misschien zijn er anderen die beter thuis zijn in de specifieke mankementen aan de C4 Cactus.
Totaal aantal Berichten: 10317
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Misschien nieuwe transistoren in de module solderen? Deed bij mijn cx en xantia wonderen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hallo,
Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik wilde vragen wat de oplossing was voor dit probleem.
Mvg Mark.
Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Inmiddels bij mijn 6,5 jaar oude Cactus ook een weigerende aanjager…
G-ikX schreef:Inmiddels bij mijn 6,5 jaar oude Cactus ook een weigerende aanjager…
Ik ga maar een nieuwe kachelmotor bestellen, dan hoor je wel of dat de oplossing is, ik heb al een andere weerstand geplaatst maar dat was niet de oplossing.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Test eerst een keer door rechtstreeks 12 volt op de motor aan te sluiten
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Vandaag ervaren dat het bij mijn Cactus hoogstwaarschijnlijk niet in de kachelmotor zit.
Bij het eerste ritje vandaag geen werkende kachelmotor, maar bij het tweede ritje vandaag gaat na het starten spontaan de aanjager op de hoogste snelheid en is niet te bedienen of uit te krijgen…
Het kan toeval zijn maar het valt me op dat dit euvel ontstaan is nadat ik de Cactus wekenlang niet gebruikt heb en ik zag vandaag tijdens het rijden ook een vochtige waas ontstaan (heb ik wel vaker gezien in de afgelopen jaren) in het touchscreen.
wbogaerts schreef:Test eerst een keer door rechtstreeks 12 volt op de motor aan te sluiten
Er staat gewoon stroom op de stekker, dus denk niet dat dat het probleem is.
Maar nu nog ff kijken hoe ik het makkelijkst bij deze kachelmotor kan komen, zie hem zitten, maar moet ff kijken hoe ik de middenconsole het makkelijkst demonteren.
G-ikX schreef:Vandaag ervaren dat het bij mijn Cactus hoogstwaarschijnlijk niet in de kachelmotor zit.
Bij het eerste ritje vandaag geen werkende kachelmotor, maar bij het tweede ritje vandaag gaat na het starten spontaan de aanjager op de hoogste snelheid en is niet te bedienen of uit te krijgen…Het kan toeval zijn maar het valt me op dat dit euvel ontstaan is nadat ik de Cactus wekenlang niet gebruikt heb en ik zag vandaag tijdens het rijden ook een vochtige waas ontstaan (heb ik wel vaker gezien in de afgelopen jaren) in het touchscreen.
Dan is waarschijnlijk je weerstand kapot, bij mij doet hij al een tijdje niets.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Heb nog een tijd met een XM gereden waarvan de kachelmotor ook niet altijd werkte .
Stamp tegen onderkant dashboard passagierszijde en hij werkte weer .........
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Kramsky,
Het was inderdaad de kachelweerstand.
Ik heb deze vervangen en de aanjager werkt weer helemaal zoals het hoort!
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie forumregel 10.
Mooi dat dat het was, ik heb een poging gewaagd met de het dashboard los te halen maar het bestaat uit 1 stuk, dus dat werd hem niet, hoop dat ik er via het dashboard kastje erbij kan komen.
wbogaerts schreef:Heb nog een tijd met een XM gereden waarvan de kachelmotor ook niet altijd werkte .
Stamp tegen onderkant dashboard passagierszijde en hij werkte weer .........
Walter
Versleten koolborstels…
Ook hier een niet werkende interieurventilator.
Weet iemand waar die precies zit?
Heb 2 verschillende garages gebeld maar die zeggen alle 2 iets anders.
De ene zegt passagiers kant de ander zegt chauffeurs kant.
Iemand die hem gewisseld heeft en me kan zeggen hoe en wat ik moet doen los maken enz enz?
Totaal aantal Berichten: 10317
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Welk type auto en welk bouwjaar?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.